Liberatórium

Gondolatok, morgolódások és miegymás klasszikus-, konzervatív- és horribile dictu neoliberális szemmel. Ha úgy érzed, hogy neked is lenne mit írnod, ne tartsd vissza!

Friss topikok

  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: Mint azt anno megmondták, a magyar értelmiség két út áll: az egyik az alkoholizmu... (2024.10.07. 21:41) Orbannak igaza van, de melyiknek?
  • Lord_Valdez: @Gungnir: Ez számomra sokkal hihetőbb, mint az, hogy ők valami agendát akartak volna tolni. A goo... (2024.10.01. 07:32) A Google ideológiája
  • Lord_Valdez: @Csaba222: Mondjuk a burjátok, pont az egyik legnagyobb kisebbségük, de ők sincsenek többen, mint... (2024.04.10. 20:20) Mi is a tét?
  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: lehet, hogy a nekünk alatt a Fideszt értette. (2024.03.27. 20:19) Tanfolyamot Janinak
  • Lord_Valdez: @gigabursch: Ez egy erősen vitatott kérdés. A két leggyakoribb indok az szokott lenni: 1. nem fen... (2023.08.11. 07:20) Elefánt a szobában

Címkék

abszurdisztán (1) adó (11) ajánló (17) alkotmány (13) alkotmánybíróság (2) állam (65) áltudomány (7) any rand (2) baloldal (19) bastiat (1) belpolitika (33) bevándorlás (5) bürokrácia (4) cigányság (5) co2 (3) család (5) demografia (4) demokrácia (6) diktatúra (13) diszkrimináció (4) dohányzás (1) drog (2) egészségügy (3) egyház (3) emberi természet (17) energia (4) erkölcs (20) etika (13) eu (7) félelem (1) felmelegedés (2) fidesz (34) filozófia (21) fizika (1) friedman (3) fülke (2) gazdaság (83) gender (3) globális (9) heinlein (1) hiány (1) honvédelem (3) imf (4) index (1) individualizmus (9) indulatposzt (5) infláció (4) intro (1) iszlám (1) Izrael (1) jobbik (7) jobboldal (2) jog (12) jogállam (25) kalkulációs probléma (2) kdnp (2) kedvezmények (17) keynesianizmus (12) klíma (4) kollektivizmus (9) kommunizmus (10) konteó (3) konteo (12) konzervatizmus (1) korrupció (14) középosztály (7) közlekedés (1) külpol (18) légkör (3) libertarianizmus (7) lmp (4) malév (1) marx (5) marxizmus (4) média (4) megmondás (59) meleg jogok (1) meritokrácia (2) mesterséges intelligencia (1) mezogazdasag (9) migráció (7) moma (1) morgás (27) MSZP (5) mta (2) multikulti (3) nemiség (3) neoliberalizmus (11) nyugdijrendszer (10) offshore (2) oktatásügy (11) önvédelem (6) Oroszország (1) Palesztina (2) paternalizmus (35) példabeszéd (4) pénz (3) piac (42) polgár (4) politikai korrektség (6) populizmus (26) pratchett (3) profit (1) program (1) propaganda (11) prostitúció (1) protekcionizmus (5) reform (19) rothbard (4) Soros (1) sport (1) szabadság (34) szabad fegyverviselés (3) szarkazmus (2) szdsz (6) szellem (1) szema (1) személyes (2) szociálisrendszer (9) szocializmus (18) szólásszabadság (12) szolgálati közlemény (5) társadalmi igazságosság (4) társadalom (41) tiltás (7) történelem (8) tudomány (7) tulajdon (3) tulajdonjog (3) Ukrajna (2) választás (12) vallás (5) vallásszabadság (1) válság (5) vasút (2) zsidók (3) Címkefelhő

Úristen! Elavultunk.

2014.08.04. 09:00 | Lord_Valdez | 83 komment

Címkék: állam alkotmány

Orbán demokráciabontó beszéde megint nagy indulatokat kavart, de én juszt se erről fogok beszélni. Az kicsit túl van lihegve, mert eredeti kontextusában kicsit enyhébben hangzik, mint a kiragadott részletek. Sokkal inkább az a baj vele, hogy 80%-ban bullshit, 20%-ban hülyeség. De nézzünk inkább valami értelmesebbet :)

Az anarchistákat leszámítva mindenki egyetért abban, hogy jól koordinált tevékenység nem lehetséges valamilyen hierarchia nélkül, valamint hogy időnként szükség lehet jól koordinált tevékenységekre, pl. katasztrófaelhárítás, vagy honvédelem.  Jó koordináció nélkül a rendelkezésre álló erőforrások pocsékul lesznek kihasználva és végül a célt se biztos, hogy elérik. Erre remek példa Franciaország a II. világháborúban. Minden eszköze megvolt a Wehrmacht megállítására, de képtelenek voltak megszervezni. Az eredmény pedig, hogy alig 1 hónapig tartottak ki, ezt még a sokkal, de sokkal gyengébb norvégok is felülmúlták.
Ha viszont arról beszélünk, hogy ennyire fontos a jó koordináció, akkor egyáltalán nem lényegtelen, hogy ki végzi a koordinációt, azaz kell egy vezető. A történelem során sok különféle módszert találtak ki arra, hogy hogyan kerüljön kiválasztásra a vezető személye. A legklasszikusabb módszer a nyers ököljog. Amikor az egyik ember szájba vág mindenkit, aki szerint nem ő neki kellene vezetnie. Illetve ennek nagyobb léptékű változata, amikor az egyik hadvezér sikeresen legyőzi a többit és de facto vezetővé válik. A módszer számos problémával terhelt. Az egyik, hogy hasonló erejű seregek, vagy sok résztvevő esetén, nagyon sokáig el tud húzódni. A másik és még súlyosabb, hogy nem ugyanazok a képességek kellenek a sikeres hadvezetéshez, illetve verekedéshez, mint az országláshoz. A történelem tele van olyan személyekkel,  akik a sikeres polgárháború, forradalom, vagy puccs után leamortizálták az ország maradványait is.

Ennél valamivel kifinomultabb módszer a monarchiáké, amikor is a vezetőt a felmenői hatalma jelöli ki. Nagy előnye, hogy nem szükséges újra megvívni a pusztító háborút az erőviszonyok tisztázásáért. Nagy hátránya, hogy az új uralkodó nem feltétlenül örökli ősei képességeit, a szándékairól nem is beszélve. Erre ragyogó példa Marcus Aurelius, akit az egyik legjobb római császárként tartanak nyilván, míg fia Commodus az egyik legpocsékabb volt.
Arról nem beszélve, hogy a hatalmat nem elég megörökölni, de meg is kell tudni tartani és örökíteni is kell. Ebből az első az minden uralmi formára igaz, a második viszont a monarchiák specialitása. Amennyiben nem születik utód, vagy mások kihasználják kiskorúságát és letaszítják a trónról, úgy az uralkodóház könnyen összeomolhat.

Elvileg lehetséges sorsolni a vezetőt. Volt is rá példa, hogy egyes kisebb vezetőket sorsolás útján válasszanak ki, de ennél sokkal elterjedtebb módszer, amikor választják. Ekkor nem a születés, hanem a népszerűség a szempont. Ennek vitathatatlan előnye, hogy minél népszerűbb valaki, annál kevésbé valószínű, hogy el akarják tenni láb alól. Bár ez se garancia ld. III. Henrik francia király. Arra viszont már a rómaiak is rájöttek, hogy a népszerűség nem minden. A nép szimpátiáját meg lehet vásárolni és az országnak ez nagyon sokba tud kerülni. Mindazonáltal, úgy tűnik, hogy a népszerűség alapú vezetőkiválasztás átlagosan még mindig a legjobb eredményt produkálja, vagy legalábbis a nagy látványos melléfogásokból kevesebbet produkál.
Ennyit az despotizmusról, monarchiáról és demokráciáról, mint kiválasztásról.


  Ha már van vezetőnk, akkor még mindig szembe kell néznünk azzal a problémával, hogy idővel megváltozhat, vagy kiderülhet, hogy közel sem annyira jó vezető, mint reméltük.  Egészen nyilvánvaló, hogy minél centralizáltabb a struktúra, annál több múlik a vezető személyén. Tehát egy rossz választás annál súlyosabb következményekkel jár.
Erre két megoldás kínálkozik, az egyik, hogy korlátozni kell a hatalmát, ezáltal az okozható kárt. A másik, hogy meg kell szabadulhatni a nem kívánt vezetőtől, azaz korlátozni a károkozás időtartamát.
  Egy nyers erőn alapú rendszerben, mind az elsőre, mind a másodikra egyedül az erőszak vethető be. A gond, hogy az így hatalomra kerülő vezető se valószínű, hogy különb lesz, illetve nem vész szintén kard által. Erre volt remek példa Arturo Rawson tábornok, aki puccsal megdöntötte Ramón Castillo argentin elnököt, mindezt azért, hogy 3 nappal később őt Pedro Pablo Ramirez tábornok döntse meg, akit pedig fél évvel később Edelmiro Farrell vezérőrnagy dönt meg...
  Egy monarchiában a másodikra nincs mód, de mióta feltalálták az alkotmányos monarchiát az elsőre van. Ugyan ki kell bekkelni, amíg az uralkodó fel nem dobja a bakancsot, vagy mond le magától, de legalább sok kárt nem csinál.
  Egy demokráciában az elsőre az alkotmányos berendezkedés a megoldás, a másodikra a választás. A probléma ott van, hogy ha nincs alkotmányos berendezkedés, akkor a vezetőt semmi nem szorítja rá, hogy legyen új választás. Azaz, a hatalom korlátozása nélkül a demokrácia nagyon gyorsan képes felszámolni saját magát.

Ezek szerint a demokrácia a hatalom hatékony korlátozása nélkül nem stabil. Ugyanakkor a hatalom korlátozása sem lehet abszolút, hisz akkor a rendszer kitalálójának kell megalkotni a politikai berendezkedést, ami az örökkévalóságig jó. Ez messze meghaladja egy ember képességeit, tehát jó, hogy ha a berendezkedést meg lehet változtatni. Ebből pedig következik, hogy az alkotmányt is meg tudja változtatni valaki, tehát ez a berendezkedés se sebezhetetlen.

Tegyük fel, hogy van egy ország és annak vezetője, aki mondjuk narcisztikus személyiségzavarban (NPD) szenved. Ez egy olyan probléma, amiben a beteg önértékelése igencsak eltorzul, mert az egót védő mechanizmus rosszul működik. Az ember mindig igyekszik racionalizálni a vele történő dolgokat és feloldani az esetleges ellentmondásokat, ez teljesen normális. Az NPD-s betegnél ez azonban rosszul történik.
  Az ilyen személy ilyen mindig tökéletesnek látja saját magát, képtelen szégyent érezni, ha valami nem jól sikerül, akkor csak és kizárólag másokban fogja a hibát keresni. A saját képességeit maximálisan túlértékeli, képes a legkisebb sikert is hatalmas diadalként felfogni, folyamatosan igényli, hogy mások dicsérjék, elismerjék, éljenezzék, ugyanakkor ennek elmaradása dühkitörést, vagy akár összeroppanását is okozhatja.
  Számára kétfajta ember van, az egyik a narcissistic supply, az akitől megkapja az elismerést, ami élteti. Ezeket a tenyerén hordozza, ők számára olyanok, mint saját maga. A másik fajta, akitől nem, őket pedig csak tárgynak tekinti. Az NPD-s beteg nem képes valódi empátiára, ezért nem is tudja átérezni, hogy épp mit csinált mással. Arra viszont nagyon is képes, hogy eljátssza az empátiát, ha úgy gondolja, hogy az adott helyzetben azzal éri el a legnagyobb elismerést.
  Mivel olyan emberek veszik körül, akiknek érdekük a hatalomban maradása, ezért állandóan védik a kínos kérdésektől és helyzetektől, mert azok összetörhetik az egóját (,ők pedig mehetnek vissza a balettbe ugrálni). Visszacsatolás nélkül viszont egyre inkább elveszti a kapcsolatát a valósággal. Egyre gyakrabban tűz ki irreális célokat, és soha nem ismeri be azok kudarcát, ellenben mindig fog találni valaki mást, aki tehet róla.
Egy szó, mint száz, egy ilyen vezető, nem a legalkalmasabb. Mit lehet tenni?

Egy abszolutista berendezkedésben ennek a vezetőnek jogában áll bárkit leváltani és kinevezni. Mivel nem tudja elviselni, ha valaki nem engedelmeskedik, ezért szép apránként minden hivatalt maga alá szervez, és feltölti bólogatójánosokkal. Egy narcisztikus vezető soha nem hibázik, ha mégis, akkor is őt elárulták, hátbaszúrták stb., ami ürügyet szolgáltat arra, hogy megszabaduljon a nem kívánt beosztottaktól, riválisoktól, kritikusoktól stb.
Tehát semmi nem tudja megállítani.

Egy alkotmányos berendezkedésben viszont előre definiálva van a vezető hatásköre. Emiatt létezni fognak olyan intézmények és emberek, akikre nincs hatással, bármennyire is frusztrálják. Ennek pedig egyenes következménye, hogy ha akarja, ha nem időről-időre visszarángatják a földre, és megakadályozzák a hatáskör túllépést. Amellett, hogy az ország működőképessége szempontjából kimondottan előnyös, hogy ha a fontos pozíciókban olyan emberek vannak, akik nem azért kerültek oda, mert a legjobban támogatták a vezető énképét.
  Természetesen, az alkotmányos (liberális) berendezkedés sem garancia. Ezek az embereket is meg lehet venni, meg lehet győzni. Sőt, mivel az alkotmányozást is a parlament végzi, ezért kellő választói felhatalmazással az alkotmány is megváltoztatható. Ez különösen könnyen megy, ha a választói közösség kellően passzív, vagy hiszékeny. Azaz nehezebben, ugyan, de alkotmányos demokráciát is maga alá tudja gyűrni egy vezető, ha a körülmények kedveznek neki.

Ha tehát semmi nem garantálja, hogy nem kerül hatalomra egy rossz vezető és győzni le a rendszert, akkor az a rendszer nem jó. Ez kézenfekvő következtetés lenne, de elhamarkodott. Elfelejti, hogy mi volt az a probléma, ami életre hívta a hatalomkorlátozás és a választás igényét. Kétségtelen, hogy időről-időre felbukkanhatnak olyan vezetők, akik kétségbe vonják, korrumpálják, eltorzítják, de a hatásuk ideiglenes. Amikor a vezető elhagyja a hatalmat (bármilyen okból kifolyólag), akkor továbbra is ott áll nyitva, hogy mi lesz az utóddal? Vajon fent bírja-e tartani az egyeduralmat? Elfogadják-e az alattvalók az ő egyeduralmát is? Ez a bizonytalanság, bizalmatlanság arra ösztönzi a mindenkori alattvalókat, hogy maguk akarjanak vezető választani és akarjanak korlátokat a hatalom számára.
Összességében az mondhatjuk, hogy az alkotmányos (liberális) berendezkedések nem nagyon avulnak el. Vannak és lesznek kacskaringók, kitérők, de végül ide fogunk visszatérni. Legyen szó köztársaságról, vagy monarchiáról, ameddig nem sikerül kidolgozni valami csalhatatlan módszert a vezetők minőségének biztosítására, addig aligha fog eljönni a liberális berendezkedések alkonya.

A bejegyzés trackback címe:

https://liberatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr796569705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mannlicher 2014.08.04. 20:00:26

Jó írás lett
Nekem a következő észrevételeim lennének:

- Az emberek jelentős része jelenleg képtelen különbséget tenni a liberalizmus és bizonyos "liberálisok" tevékenysége között. Itt van például stoic előző írása, hiába próbálja kifejteni, hogy ez a liberalizmus nem az a "liberalizmus" az S=klogW félékről az ilyenek leperegnek. Amíg a hozzá hasonló embereknek egy jelentős része nem képes felfogni, hogy a liberális demokrácia nem egyenlő azzal, amit ők liberalizmusnak tartanak, addig nehéz bármiféle érdemi vitát kezdeményezni.

- Úgy vettem észre, hogy sok magyarban még mindig erősen él a minden problémát megoldó jó király képe. Ma is hány olyan kommentet olvasni, ahol az illető azt fejtegeti, hogy hajára kenheti a szabadságát, ha nem társul hozzá pl.: anyagi biztonság. Velük, hogy lehet megértetni, hogy a más kegyéből származó biztonság mennyire bizonytalan tud lenni.

- A emberek jelenlegi passzív hozzáállása szerintem annyira nem meglepő, elég csak megnézni a blog.hu-n olvasható kommenteket. Ebben az országban, egyszerűen hiányzik a vitakultúra. Pontosabban, azt mondanám, hogy az ország hiszékeny feléből teljesen hiányzik. Szűkebb ismerősi körnél nagyobb társaságban alig lehet úgy politikáról beszélgetni, hogy ne bukkanjon fel legalább egy alak, aki azonnal őrjöngeni kezd, ha megtudja, hogy a közelében legalább egy olyan ember van, aki nem az ő nézeteit vallja. Ennek pedig szép lassan az a következménye, hogy akinek esze van az nem is folyik bele az ilyen beszélgetésekbe.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2014.08.04. 22:59:21

@Mannlicher:

"... hogy ez a liberalizmus nem az a "liberalizmus" az S=klogW félékről az ilyenek leperegnek."

A mandiner blogajánlójában megjelent az írásom, ott több ilyenen is lehet szörnyülködni: mandiner.hu/cikk/20140804_stoic79_nehany_gondolat_a_liberalizmusrol

"... sok magyarban még mindig erősen él a minden problémát megoldó jó király képe."

Sajnos a történelmünk igen autokratikus, úgyhogy akárhova nézel vissza, mindig egy türanniszba botlasz. Sajnos ezt sokan úgy próbálják meg "megoldani", hogy egy adott uralkodót kiválasztanak maguknak, majd elkezdik megideologizálni karakterét: a jó dolgok neki köszönhetőek, a rossz dolgokról nem tehetett (vagy szükséges rosszak voltak).

"Ebben az országban, egyszerűen hiányzik a vitakultúra."

Egyetértek. Sajnálatos módon az emberek nagy része irracionálisan kezd viselkedni, ha politikai kérdésekről lesz szó. Innentől kezdve a vitában nem szerepelnek jól definiált fogalmak, a tények és vélemények összefolynak, a logikus érv pedig egy szintre kerül a "neked ez a véleményed" szintű állításokkal.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 11:31:19

A liberális demokráciának vége, hazájában, Nyugat-Európában is már halálán van.

Egéridomár 2014.08.05. 12:08:27

@maxval, a gondolkodó birca: Annyira megnyugtat, hogy tökéletes világátásoddal sikerült kinyilatkoztatnod a jövőt.
Mi lenne a világgal az ilyen látnokok nélkül...

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 12:26:16

@Egéridomár:

Nem kell látnoknak lenni, elég csak elfogulatlanul szemlélni a világot.

alfacharlybravo 2014.08.05. 12:37:51

Mi volt eza zagyválás megint? Egy kukk sem értelmezhető belőle.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.08.05. 12:40:47

@maxval, a gondolkodó birca:
Akkor szólj már nekik is, hadd tudják.

@alfacharlybravo:
Csak úgy kijött :)

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 12:42:55

@alfacharlybravo: Nem is csoda, hiszem már az óvodában faék volt a jeled.

alfacharlybravo 2014.08.05. 12:43:03

Csak úgy kicsúszott belőled mint egy visszatartott szellemi szellentés?

alfacharlybravo 2014.08.05. 12:44:22

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]: Ami igaz nem tartozom a felsőbbrendű kiválasztott néphez.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 12:51:41

@maxval, a gondolkodó birca: Mert az angol, meg francia demokrácia olyan haldoklónak tűnik. :-)) Mit szívtál? Király egy cucc lehet.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 12:53:35

@alfacharlybravo: Egy kis bújtatott zsidózás nélkül nem bírtad ki, mi?

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 12:58:39

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]:

ELérték határaikat, ma már ez a rendszer csak rombolást produkál: tömeghisztéria, fasizálódás, homokos terror, stb.

Bobby Newmark 2014.08.05. 13:25:31

A kompetencia egyik államformánál sem kritérium a vezető választásakor, és csak később derül ki, ha alkalmatlan.

Talán ha fordítva csinálnánk, esetleg nem kéne ezzel szopni...

alfacharlybravo 2014.08.05. 13:27:35

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]: Szerintem csak egy kérdésről van szó 2010 óta Magyarországon nem? Tulajdonképpen enélkül rendben is lenne a világ nem ismerek más problémát.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 13:57:30

@alfacharlybravo: És mi lenne az? Na bökd ki! Tudom, hogy nagyon szeretnéd leírni!

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 14:00:11

@maxval, a gondolkodó birca: Hehehe.. most igazolod a liberális demokráciák létjogosultságát. hiszen ha ennek normáitól eltérünk jönnek a problémák.

paráznabillegető 2014.08.05. 14:08:10

@maxval, a gondolkodó birca: más rendszerek bezzeg nem produkálják ezeket.
igaz, többet és másokat igen... de arról nem szóljon most a fáma.

teszem hozzá, milyen hülyék az emberek, hogy ezekbe a haldokló államokba mennek élni az életüket.
hiába, hülyék, hülyék. mennyi hülye, úristen, borzasztó. százezrek, milliók!
aztakurva.

alfacharlybravo 2014.08.05. 14:15:41

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]: Nem lehet leírni sőt így célozni rá is életveszélyes a szociban is mutogattunk, pedig akkor a hivatalos álláspont más volt. Csak vicces volt a szakszervezeti spontán gyűlésen élesen elítélte az aki szintén azt volt ez azért elég tudat hasadásos állapot volt.

Borenbukk 2014.08.05. 14:17:12

@paráznabillegető: Maxi egy nagyon specialis ember tipus. O szigoruan az elvei alapjan itel. Homokos rossz. Kereszteny jo. Orosz jo. Liberalizmus rossz. Konkret esemenyek ezeket nem befolyasoljak.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 14:19:10

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]:

Azt akarod mondani, hogy amit leírtam, az nem a liberális demokrácia eredménye?

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 14:25:26

@Borenbukk:

Az alapelveket nem befolyásolják az események.

Pl. ismerek egy pedofilt, aki nagyon rendes ember. Ettől még nem lesz azonban a pedofília jó dolog.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 14:28:36

@paráznabillegető:

Az embereket a pénz vonzza, nem a liberalizmus. Pl. a liberális demokrata Indiába nem mennek sokan. Miért? Mert az alacsony az életszínvonal. Az abszolút monarchikus Arab Emirátusokba meg sokan mennek. Miért? Mert magas az életszínvonal.

almatermelő 2014.08.05. 15:10:30

Jó írás: a szerzőnek mondom.
Azt járod körül, hogyan minimalizálható a vezető személyiségében, képességeiben rejlő veszélyek.
Egyszerú szabályok célravezetők tudnak lenni: 4+4 év a csúcson, utánna semmi. A kis magyar(keleti) trükk az elnöki rendszer, miniszterelnök, vezető, majd hosszabbítás stb. nem szép dolog!

Borenbukk 2014.08.05. 15:14:35

@maxval, a gondolkodó birca: Azokat nem. Csak te a az esemenyek megiteleset is az elveidbol vezeted le. Ja, es a masik, hogy az "elveid" akkora baromsagok, hogy az ellenkezojuk se igaz.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 15:29:57

@Borenbukk:

Minden elvfüggő. Az, hogy az én elveim neked nem tetszenek, az a te bajod, de ez nem érv.

Csuti Ördögüző 2014.08.05. 15:31:15

Orbán magyarokhoz beszélt, a magyarok a tudjukkikre gondolnak ha 'liberalizmust' hallanak.

Az nem kő. Ennyike.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 15:34:23

A régió piaci vonzerejével meg az ország egyedi kockázatával már régóta csak egymást hülyíthetik azok a nagyokos pénzemberek. Erről a témáról speciel régóta mindent pontosan tudunk. Érdemes kívülről megtanulni, hogy egy nagy levegővel egyszerre el is tudjuk mondani esetleg egy érdeklődőbb társaságban. Tehát:

Az Európában példátlan kétharmados többség számtalanszor győztes szabadságharcát támadják ilyenkor a kapitalizmust kitaláló volt kommunistákból, hárombetűs szervezetekből, balliberális spekulációkon hízó későn kelő brókerekekből és a magyarokat gyűlölő uniós diplomatákból álló hatalmasságok, hogy ne tudjunk növekedni, mert azt utálják.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 15:35:38

@maxval, a gondolkodó birca: "Csak te a az esemenyek megiteleset is az elveidbol vezeted le."
- Az események megítélése nem elv függő.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 15:37:32

@maxval, a gondolkodó birca: Bazzz... két röfidben szögesen ellent mondasz magadnak.

"Az alapelveket nem befolyásolják az események."

"Minden elvfüggő. "

Vidéki László 2014.08.05. 15:43:29

@maxval, a gondolkodó birca: "homokos terror"
Max, a pride már véget ért, higgadj le a picsába! Vagy neked mindenről az jut eszedbe? :)

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2014.08.05. 15:45:43

@maxval, a gondolkodó birca: Inkább a népsűrűség ért el egy kritikus szintet a Föld emberi életre alkalmas részein. Az ember hiába társas lény, kis területre zsúfolódva kikészül. A liberális demokrácia vergődése csak neked probléma, sokkal nagyobb gond, hogy nincs miből élnie ember milliárdoknak, nincs elég termékeny föld, ivóvíz stb.

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2014.08.05. 15:48:11

@almatermelő: Épp erre gondoltam magam is, hogy be lehetne vezetni a 4x2 ciklus rendszert a vezetőnél. Egyszerűen O.V. kiöregedett, agyára ment a hatalom és tényleg hülyeségeket beszél rendszeresen váltva a köpönyegét.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 15:49:42

@maxval, a gondolkodó birca: Nem, ezek nem a liberális demokrácia eredményei. Ezek általános problémákból erednek, amelyek minden társadalomban feszültségeket keltenek, még a liberális demokráciákban is.
Kevered a szezont a fazonnal.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 15:50:28

@Gamma Leonis: Haldokló demokráciákban van ilyen. Éppen döglődnek. :-))

Vidéki László 2014.08.05. 15:52:49

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]: birca a tekintélyelvűség híve. Imádja az egymondatos, megfellebbezhetetlennek tűnő kijelentéseket, érvei viszont soha sincsenek.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 15:53:48

@maxval, a gondolkodó birca:

"Minden elvfüggő. "

"Nem kell látnoknak lenni, elég csak elfogulatlanul szemlélni a világot. "

birca, birca, keményen nyomsz te valaki nagyon király anyagot.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 15:54:18

@Vidéki László:

Ez egy jól érthető jelkép, mely jól jelzi a liberalizmus rothadását.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 15:54:56

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]:

Csak a liberális demokrácia emeli kotelezővé ezeket a jelenségeket.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 15:56:59

@maxval, a gondolkodó birca: Gondoltam hogy nem érted.

Ha az alapelved az, hogy Putyin jó szövetséges, miközben Putyin elszigetelődik és mellette mi is, akkor az hogy elszigetelődünk az elvfüggő? Vagy az elvektől függ hogy jó az elszigetelődés?
Fárasztó vagy. Egymondatos hülyeségeket böföx fel és azt hiszed hogy ez gondolkodás.
Hát nem az.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 15:58:21

@maxval, a gondolkodó birca: És az alapelvek hol maradnak? Az elvek amiktől minden függ?
Komolyan, már wmiki és Lencsés Pisti szintjén kezdesz mozogni.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 16:00:36

@maxval, a gondolkodó birca: "tömeghisztéria, fasizálódás, homokos terror, stb. "

Tényleg? A boszorkány üldözés nem tömeghisztéria volt? A fasizálódás tán a német vagy olasz liberálisok műve volt?
És milyen homokos terror? Engem nem tudnak terrorizálni, mert nem megyek ki a Pride-ra, mint te.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.08.05. 16:02:00

@maxval, a gondolkodó birca: Na mára elég volt belőled, inkább megkeresem mit böfögött wmiki, azzal értelmesebb vitát lehet folytatni az evolúcióról, meg a víz szobahőmérsékletén történő párolgásáról.

Vidéki László 2014.08.05. 16:02:51

@maxval, a gondolkodó birca: Max, felettébb érdekes, hogy te - legyen szó bármilyen témáról - három kommenten belül rá tudsz kanyarodni a buzi témára. Ennyire izgat? :)

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 16:07:06

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]:

Putyin egy új társadalmi modellel kísérletezik. Ennyi az egész. Ez hasznos tapasztalat lehet. Mindez független attól, hogy szövetségben kell-e lenni Putyinnal.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 16:08:32

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]:

Az elvek az események értékelését befolyásolják, de nem magukat az eseményeket.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 16:09:40

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]:

A nyugat fasizálódik, a fasizmus lesz a liberalizmus bukása utáni opció. Ez az, amit meg kell akadályozni.

Vidéki László 2014.08.05. 16:10:41

@maxval, a gondolkodó birca: "Putyin egy új társadalmi modellel kísérletezik."
És mi lenne az az újdonság a putyini kísérletben, amit eddig még soha sehol nem alkalmaztak a történelem folyamán?

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 16:11:02

@Vidéki László:

Ez egy fontos probléma, mely lakmuszpapírként mutatja a rothadást. Minél nagyobb a rothadás, annál nagyobb a homoklobbi hatalma.

Lásd: bircahang.blog.hu/2014/07/06/igy_tamadnak_rank

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 16:11:45

@Vidéki László:

Putyin meghaladta a 3 eddigi bukott rendszert: a marxizmust, a fasizmust és a liberalizmust. Ez az alap.

Vidéki László 2014.08.05. 16:15:10

@maxval, a gondolkodó birca: "Putyin meghaladta a 3 eddigi bukott rendszert: a marxizmust, a fasizmust és a liberalizmust. Ez az alap. "

Miben is haladta meg? Milyen új sajátosságai vannak a putyini rendszernek, ami alapján ezt kijelentheted?

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 16:21:24

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]:

Ez természetes.

Egy férfinak kevésbé ellenszenves két homokos nő, mint két homokos férfi.

A nőknél meg pont fordítva. Egy nőnek kevésbé ellenszenves két homokos férfi, mint két homokos nő.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 16:24:04

@Vidéki László:

Szociálisan érzékeny, ebben szocialista. Lásd életszínvonal emelkedése, szociális intézkedések.
GAzdaságpolitikailag liberális. Lásd az alacsony adókat, a gazdasági szabadságot.
Hagyománytiszteletben meg konzervatív. Lásd a vallás védelmét, a devianciák elutasítását.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.08.05. 16:31:11

Csak halkan jegyzem meg, hogy valamiért a világ menekülttáborainak lakói nem liberális demokráciákból menekülnek, hanem oda...

@maxval, a gondolkodó birca:
Az arab emirátusokba egyáltalán nem mennek sokan, még a magas életszínvonal ellenére se.

Megjegyzem, hogy a legtöbb nő nem tartja ellenszenvesnek két nő pettingjének látványát.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.08.05. 16:32:19

@maxval, a gondolkodó birca:
Oroszország gazdaságilag se liberális. Se gazdasági szabadság, se jogbiztonság. Egyetlen dolog működik Oroszországban: a szénhidrogénexport.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 16:38:23

@Lord_Valdez:

Szénhidrogének korábban is voltak, mégis más volt a rendszer, azaz ez nem döntő tényező.

Oroszországban 13 %-os társasági és SZJA-adó van.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.05. 16:38:56

@Lord_Valdez:

A EAE lakosságának 85 %-a külföldi, azaz sokan mennek oda.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.08.05. 16:50:03

@maxval, a gondolkodó birca:
Oroszország most is egy vergődő, velejéig korrupt ország. Csak most magas az olajár...

Ettől még nem lesz egy gazdaság liberális.

Ez nem azért van, mert sokan mennek oda, hanem mert alig van saját lakossága.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.08.05. 16:51:55

@maxval, a gondolkodó birca:
ja, és ezek külföldiek 90%-a indiai, kínai, pakisztáni, afgán stb., még véletlenül se német, amerikai, francia, svéd stb.

paráznabillegető 2014.08.05. 20:37:12

@maxval, a gondolkodó birca: ha a pénzről szól az egész, akkormit számít a rendszer?
márpedig a pénzről szól.
ha nagy a córesz, a király is elmehet a picsába. ha meg dőlalé, akkor asse tudja a jóember, mi az államforma...

mrZ (törölt) 2014.08.05. 20:54:03

Basza meg, nem elég hogy a posztot nem olvastam el, még a hozzászólásokat is kihagytam.
Pedig biztos valami nagyon fontos semmiről volt szó.
Mint mindig, ugye valdez?
Jó hosszan, hiszen se füle se farka, se mondanivalója.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2014.08.05. 21:37:19

"A történelem során sok különféle módszert találtak ki arra, hogy hogyan kerüljön kiválasztásra a vezető személye."

Majd felsorolod ezeket a módszereket.
Ám ez a valóságba nem így van.

Ugyanis az "ököljog" alapján, bárki lehet bármikor vezető.
Lehet monarchia, demokrácia, katonai diktatúra, bármi.

Az egyetlen kérdés, hogy elég erős-e az ökle, és van-e szándéka puccsra.
És akinek elég erős az ökle, annak előbb-utóbb szándéka is lesz.

Tehát a valódi kérdés, hogy mitől lesz erős az az ököl !
Hogyan lehet az adott berendezkedés dacára, ellenére hatalomra törni.

Határokon belül ez csak akkor megvalósítható, ha a katonai hatalom kellően központosított (Pl katonai diktatúrákban). Ilyen
esetekben, mint azt a példáidban is szemléltetted, elég átvenni a vezetést a hadsereg felett.

Ettől sokkal gyakoribb a külföldről érkező katonai nyomásgyakorlás.
Lásd a nyilasok, vagy éppen a kommunisták hatalom átvételét kis hazánkban.

Ám a XXI. század Európájában a katonai nyomásgyakorlás már nem megvalósítható (kivéve az ex-Szovjetunió jelenlegi Oroszország határterületeit).

Marad a politikai és pénzügyi nyomás.
Elég ha megnézzük az önjáróvá váló országok elleni retorziókat, akik teszem azt meg merik adóztatni a bankokat, multikat.

Ezekben az országokban ahol a kormány nem szolgálja a pénz és a nagyobb tagországok érdekeit, ott bizony erőst nyomásgyakorlást alkalmaznak, hogy legyen vezető váltás.

Olyan vezetőt akarnak, aki azt teszi, amit parancsolnak.
Akik eladnak mindent, eladósítják az országot, és kiszolgálják a bankokat. És ezért pénzt és energiát nem sajnálnak.

maxval, a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.08.06. 05:44:27

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]:

Terror van, a homoklobbi ma már mindent a markában tart. Aki ellenkezik, az fasisztának nyilvánítják.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.08.06. 07:44:25

@mrZ:
Hasznos dolog látogatni az általános iskolás magyarórákat. Értelmet adnak a sok betűnek.

mrZ (törölt) 2014.08.06. 10:14:28

@Lord_Valdez:
A sok betű, még csak sok betű.
egyszer próbáld meg tudományosan, először összefoglalod néhány mondatban, aztán kifejted. Mert ha nem vagy képes megfogalmazni néhány mondatban, bár lehet hogy tudod, biztos hogy nem érted.

IdomitottFoka 2014.08.06. 10:45:13

@maxval, a gondolkodó birca: Te ellenkezel mégse néz senki fasisztának. Csak monomániásnak.

calabria001 (törölt) 2014.08.06. 10:49:39

@Lord_Valdez:

amióta magunk mögött hagytuk a klasszikus aranystandardot azóta végképp illúzióvá vált a hatalom demokratikus korlátozása

olcsó hitelkínálat mellett az állam egyszerűen a __progresszív eladósodást__ választja és amikor beüt a krach gyakorlatilag a befolyásos, többé-kevésbé állami szubvenciókból élő érdekcsoportok már csak egy dologban érdekeltek:

a problémák megoldásának az elnapolásában és a szőnyeg alá söprésében

és mivel ezt teszik egye kiszolgáltatottabb helyzetbe kerülnek... egyre inkább csak egy dolgot tehetnek:

előre mennek a "bevált" úton

ez pedig alapvetően két dolgot jelent:

- egyre fokozódó __centralizációt__, ill.
- __erőltetett integrációt__

ezzel párhuzamosan persze a korábbi demokratikus rendszer végképp súlytalan paródiává válik

a jelenlegi folyamatok egyértelműen ebbe az irányba mennek...

Európában pl. vmi plutokrata __Európai Egybesült Államok__ irányába...

calabria001 (törölt) 2014.08.06. 10:51:32

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !:

"ahol a kormány nem szolgálja a pénz és a nagyobb tagországok érdekeit"

ott tévedtél el, hogy ezek egy csónakban eveznek...

mindig is egy csónakban eveztek...

calabria001 (törölt) 2014.08.06. 10:54:36

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !:

ún. aktív kormány, erős állam = progresszív centralizáció

ez a rendszer idővel kinövi a nemzetállami kereteket

ezen a ponton két választásod van:

1. leépíted az aktív államot...

2. nemzetközi szinten folytatott a korábbi nemzetállami bizniszt...

kis hazánkban az összes kollektivista pért végül a második verzió mellett fog lándzsát törni...

még a jobbik is...

calabria001 (törölt) 2014.08.06. 10:56:05

jav:

"2. nemzetközi szinten folytatod a korábbi nemzetállami bizniszt..."

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.08.06. 10:58:54

@mrZ:
1. Az a tény, hogy másoknak sikerült megértenie, számomra egyértelműen mutatja, hogy nem volt érthetetlen.
2. Ez nem tudományos értekezés. A blog sokkal szabadabb stílus.
3. Meg lehet fogalmazni pár mondatban, de ahhoz, hogy az olvasó átérezze ahhoz több kell. A Bűn és bűnhődést is meg lehetett volna írni egy fél oldalban, de hatástalan maradt volna.
Az a modern ember betegsége, mindent azonnal akar és ami 2 percnél többet vesz el az életéből, az nem érdekli. (egyébként ez is egy érdekes téma)

calabria001 (törölt) 2014.08.06. 14:01:56

@maxval, a gondolkodó birca:

vagy inkább egy új hatalmi modellel, ami talán nem is olyan új...

különben a legrafkósabb totalitárius rendszer mindig is a "liberális demokrácia" néven futó lájtos fasizmus volt,

nem hiszem hogy komoly veszélyt jelentenének erre az un. "népiesch" elitista/etatista hatalomgyakorlás primitívebb verziói

egyelőre még a demokratikusnak álcázott plutokratikus nemzetközi integráció felé menetelünk:)

Mannlicher 2014.08.09. 14:39:58

@stoic79:

Beleolvastam a mandinerbe is. Egyrészt gratulálok, hogy kikerültél a mandira és többen is olvasták az írásod, másrészt részvétem, hogy kikerültél a mandira és a sok félcédulás elolvasott három sort az írásodból, de a többség azt sem akarja értelmezni csak köpködni.

Bár ahogy elnézem, Valdez is kapott egy index címlapot. Kb. olyan kommentek születtek amiket vártam. A lottó ötös jönne be így :D
süti beállítások módosítása