Meglepve láttam az alaptantervről szóló tudósítást. Úgy gondolom, hogy ez több, mint érdekes. Ez szomorú. Bosszant a dolog, azt kell, hogy mondjam. Megint bocsánatot kell kérnem, mert terápiás céllal írok.
Azon, hogy olyan dolgok kerültek bele, mint erkölcsi nevelés, a     hazafiasságra nevelés, az állampolgárságra, demokráciára való     nevelés, az önismeret és társas kultúra fejlesztése, a testi-lelki     egészségre nevelés, a családi életre nevelés meg sem lepődök.     Ezek jól tükrözik a kormányzat valóságtól való elrugaszkodottságát.     Mint már korábban kifejtettem az iskola nem alkalmas ilyen     feladatokra.
      Ezért ezek minden bizonnyal bullshit tárgyak lesznek és ez a jobbik eset. Fennáll     a veszélye, hogy egyes helyeken ezt úgy fogják értelmezni, hogy     durva indoktrinációt várnak tőlük, illetve erre kaptak     felhatalmazást, de valószínűbb, hogy ebből nem lesz semmi, mert a legtöbb helyen a tanári kar     erre nem alkalmas.
      Nagyon jól emlékszem a saját gyerekkoromból, hogy mennyire     eredményes az indoktrináció megfelelő autoritás nélkül. Igazából     semennyire. Sokkal inkább kontraproduktív így utólag belegondolva.
      Úgy meghallgattuk a beszédeket a nagy Szovjetunióról, örültünk a     kisdobos és úttörő sípoknak, de ezt leszámítva (elnézést a     kifejezésért) szartunk bele, hogy őszinte legyek. Felkötöttük a     nyakkendőt, ha fontos volt, de különösebben nem hozott lázba. Ez nem     valami ideológiai alapon történő ellenállás volt, hanem egyszerű     közöny. Nem értettük, hogy miért jó kettes sorokban a napon állva     várni a zászlófelvonást és meghallgatni valami teljesen érdektelen     rizsát a hangszórókból.
      Persze, vittünk papírt, ha meghirdették, de csak az osztálypénztár     lebegett a szemünk előtt, nem a Cél. Dobáltuk a gumigránátot,     kúsztunk a fémháló alatt, lőttünk a céltáblára, de igazából nem     azért, hogy felkészüljünk a Haza védelmére, hanem mert addig sincs     tanítás. Úgy időtöltésnek nem volt rossz, de különösebb jelentőséget     nem tulajdonítottunk neki.
      Voltak tanárok, akiktől féltünk, nem is kicsit. Főleg az idősebb     elvtársnők között volt pár komolyan ijesztő ember, de tisztelni     kevés tanárt tiszteltünk. Ilyen volt pl. a meglehetősen liberális     szellemű biológia tanárunk, vagy a közel sem annyira liberális     szellemű, de humoros fizikatanárunk. Ők tudtak valamit a     gyerekekről. Pedig ott sem érdekelt ám mindenkit a téma, de valahogy     ment nekik. Na, ők autoritások voltak. Csakhogy kisebbség volt már akkor is.
      Miért is mondom el ezt? Mert tudom, hogy a tanári pálya (már     elnézést, az érintettektől) kontraszelektált. Kevés az olyan ember     köztük, aki tényleg tanárnak való. A többségük csak akart valami     diplomát. Ha egy ilyen ember kezd el hazafiságra nevelni (mintha az     úgy menne, hogy heti két óra hazafiság és hazafi leszel), akkor az     ellenkezőjét éri el. Nevetségessé teszi, kb. úgy, mint ahogy az orosz oktatás is a saját paródiájává vált. Különösen könnyű     nevetségessé tenni valamit, hogy ha értelmetlen és átlátszó     túlzásokba esünk. Erre igen jó esély van, mert a tanárok közt is     akad sok lelkes "nemzeti" (valójában népi, csak nem tudja, hogy mi a     különbség) és ezeknek az embereknek sokszor hihetetlenül zavaros és     giccses világképük van. Kicsit is tájékozottabb gyerek szemében     hamar lejáratja magát és a mondanivalóját is. Ez a 30-as években még     működött, mert a gyereket gyakorlatilag el voltak vágva minden egyéb     információtól, de a mai gyerekeknek sokkal szélesebb látóköre van,     sokkal több információhoz jutnak hozzá. Már akkor se értékelte     mindenki, de ma különösen ki fog lógni a lóláb. Nagyon nagy szakadék     van a népieskedés, a műparaszt romantika és a hétköznapi valóság     között. Elég csak bekapcsolni a TV-t, felmenni az internetre, de     legfőképpen külföldre látogatni. Már pedig a mai gyerekek sokkal     többet járnak külföldre, mint szüleik, sőt sokuk már nyelvet is     beszél, ezért látni fogják. Akkor vagy később rájönnek, hogy pl. egy     osztrákkal is jót lehet beszélgetni 48-ról. Sőt, az is nagyon valószínű, hogy összezavarják a gyereket.
      
      És most ugorjunk vissza a kiosztott pofonokhoz. Orbán Viktor     valamikor azt mondta, hogy a szélsőjobbnak kioszt két pofont és     hazazavarja őket. Tóta "Worluk" Árpád pedig még régebben azt mondta,     hogy az nem úgy megy, hogy elveszed a szélsőjobbos szavazókat, de     nem adsz cserébe semmit nekik. Hát, Tótának lett igaza (megint).
Mert ez a 30-as évek nosztalgia nem csapból jön ám, hanem a két pofon része.      Így kerültek bele a tantervbe olyanok, mint Szabó Dezső és Wass     Albert. Az elsőt, sajnos, nem lehet kihagyni, mert az irodalom     ténylegesen jelentős alakja, még ha történetesen durván antiszemita és     fasisztaszimpatizáns volt. Nem túlzok, ő tényleg Mussolini csodálója     volt. (Hitlert annyira nem kedvelte.) Lehet vele azonosulni, vagy     ellenezni, de ignorálni nem. Olyan, mint Marx. Lehet utálni, imádni,     de túl jelentős ahhoz, hogy megfeledkezzünk róla. Talán hiba volt eddig nem beszélni róla.
      Wass Albert viszont tényleg fáj. Azért fáj nekem, mert igazából egy     jelentéktelen író. Egy felfújt giccs. A népi romantika legrosszabb fajtájának tartom. Egyetlen érv szól mellette,     hogy a szélsőjobb körében nagyon kedvelt, de könyörgöm ez nem irodalmi     kategória. Ezen az alapon Rejtő Jenő, vagy Moldova György is tananyag lehetne. Teljesen nyilvánvaló, hogy tisztán politikai okokból     került bele a tantervbe. Ez pedig, igen helytelen, sőt káros gyakorlat. Ez odavezet, hogy a pillanatnyi erőviszonyok határozzák meg az értékeket, holott az oktatásnak hosszabb távon is értékállónak kellene lennie. Így az oktatás semmi több, mint az aktuális pártok utánpótlás-nevelési kísérlete. Ebből épp csak okulni nem lehet.
Lenne még pár gondolatom, de sajnos, most nem tudok rá több időt szánni, mert holnap korán kell kelnem. Bocsánatot kérek a félmunkáért...



 
	 
                                                                



