Liberatórium

Gondolatok, morgolódások és miegymás klasszikus-, konzervatív- és horribile dictu neoliberális szemmel. Ha úgy érzed, hogy neked is lenne mit írnod, ne tartsd vissza!

Friss topikok

  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: lehet, hogy a nekünk alatt a Fideszt értette. (2024.03.27. 20:19) Tanfolyamot Janinak
  • Lord_Valdez: @Gungnir: Érdekes, megérzésem szerint ez lehetett az eredetije annak, amit a bankár felhasznált. ... (2024.03.14. 07:30) A Google ideológiája
  • Lord_Valdez: www.quora.com/What-is-preventing-the-Ukraine-US-from-accepting-the-Kissinger-Peace-Plan-where-the-... (2024.03.02. 12:02) Mi is a tét?
  • Lord_Valdez: @gigabursch: Ez egy erősen vitatott kérdés. A két leggyakoribb indok az szokott lenni: 1. nem fen... (2023.08.11. 07:20) Elefánt a szobában
  • Tesz vesz IV: @grundigg: miért nem mondod neki hogy nézze az rtl klib híradóját is, pár családban segített, nézh... (2023.07.22. 14:37) A genderőrület új fejezete

Címkék

abszurdisztán (1) adó (11) ajánló (17) alkotmány (13) alkotmánybíróság (2) állam (65) áltudomány (7) any rand (2) baloldal (19) bastiat (1) belpolitika (33) bevándorlás (5) bürokrácia (4) cigányság (5) co2 (3) család (5) demografia (4) demokrácia (6) diktatúra (13) diszkrimináció (4) dohányzás (1) drog (2) egészségügy (3) egyház (3) emberi természet (17) energia (4) erkölcs (20) etika (13) eu (7) félelem (1) felmelegedés (2) fidesz (33) filozófia (21) fizika (1) friedman (3) fülke (2) gazdaság (83) gender (3) globális (9) heinlein (1) hiány (1) honvédelem (3) imf (4) index (1) individualizmus (9) indulatposzt (5) infláció (4) intro (1) iszlám (1) Izrael (1) jobbik (7) jobboldal (2) jog (12) jogállam (25) kalkulációs probléma (2) kdnp (2) kedvezmények (17) keynesianizmus (12) klíma (4) kollektivizmus (9) kommunizmus (10) konteó (3) konteo (12) konzervatizmus (1) korrupció (14) középosztály (7) közlekedés (1) külpol (18) légkör (3) libertarianizmus (7) lmp (4) malév (1) marx (5) marxizmus (4) média (4) megmondás (59) meleg jogok (1) meritokrácia (2) mesterséges intelligencia (1) mezogazdasag (9) migráció (7) moma (1) morgás (27) MSZP (5) mta (2) multikulti (3) nemiség (3) neoliberalizmus (11) nyugdijrendszer (10) offshore (2) oktatásügy (11) önvédelem (6) Oroszország (1) Palesztina (2) paternalizmus (35) példabeszéd (4) pénz (3) piac (42) polgár (4) politikai korrektség (6) populizmus (26) pratchett (3) profit (1) program (1) propaganda (11) prostitúció (1) protekcionizmus (5) reform (19) rothbard (4) Soros (1) sport (1) szabadság (34) szabad fegyverviselés (3) szarkazmus (2) szdsz (6) szellem (1) szema (1) személyes (2) szociálisrendszer (9) szocializmus (18) szólásszabadság (12) szolgálati közlemény (5) társadalmi igazságosság (4) társadalom (41) tiltás (7) történelem (8) tudomány (7) tulajdon (3) tulajdonjog (3) Ukrajna (2) választás (12) vallás (5) vallásszabadság (1) válság (5) vasút (2) zsidók (3) Címkefelhő

A kiosztott két pofon

2012.05.09. 22:34 | Lord_Valdez | 24 komment

Címkék: oktatásügy

Meglepve láttam az alaptantervről szóló tudósítást. Úgy gondolom, hogy ez több, mint érdekes. Ez szomorú. Bosszant a dolog, azt kell, hogy mondjam. Megint bocsánatot kell kérnem, mert terápiás céllal írok.

Azon, hogy olyan dolgok kerültek bele, mint erkölcsi nevelés, a hazafiasságra nevelés, az állampolgárságra, demokráciára való nevelés, az önismeret és társas kultúra fejlesztése, a testi-lelki egészségre nevelés, a családi életre nevelés meg sem lepődök. Ezek jól tükrözik a kormányzat valóságtól való elrugaszkodottságát. Mint már korábban kifejtettem az iskola nem alkalmas ilyen feladatokra.
Ezért ezek minden bizonnyal bullshit tárgyak lesznek és ez a jobbik eset. Fennáll a veszélye, hogy egyes helyeken ezt úgy fogják értelmezni, hogy durva indoktrinációt várnak tőlük, illetve erre kaptak felhatalmazást, de valószínűbb, hogy ebből nem lesz semmi, mert a legtöbb helyen a tanári kar erre nem alkalmas.
Nagyon jól emlékszem a saját gyerekkoromból, hogy mennyire eredményes az indoktrináció megfelelő autoritás nélkül. Igazából semennyire. Sokkal inkább kontraproduktív így utólag belegondolva.
Úgy meghallgattuk a beszédeket a nagy Szovjetunióról, örültünk a kisdobos és úttörő sípoknak, de ezt leszámítva (elnézést a kifejezésért) szartunk bele, hogy őszinte legyek. Felkötöttük a nyakkendőt, ha fontos volt, de különösebben nem hozott lázba. Ez nem valami ideológiai alapon történő ellenállás volt, hanem egyszerű közöny. Nem értettük, hogy miért jó kettes sorokban a napon állva várni a zászlófelvonást és meghallgatni valami teljesen érdektelen rizsát a hangszórókból.
Persze, vittünk papírt, ha meghirdették, de csak az osztálypénztár lebegett a szemünk előtt, nem a Cél. Dobáltuk a gumigránátot, kúsztunk a fémháló alatt, lőttünk a céltáblára, de igazából nem azért, hogy felkészüljünk a Haza védelmére, hanem mert addig sincs tanítás. Úgy időtöltésnek nem volt rossz, de különösebb jelentőséget nem tulajdonítottunk neki.
Voltak tanárok, akiktől féltünk, nem is kicsit. Főleg az idősebb elvtársnők között volt pár komolyan ijesztő ember, de tisztelni kevés tanárt tiszteltünk. Ilyen volt pl. a meglehetősen liberális szellemű biológia tanárunk, vagy a közel sem annyira liberális szellemű, de humoros fizikatanárunk. Ők tudtak valamit a gyerekekről. Pedig ott sem érdekelt ám mindenkit a téma, de valahogy ment nekik. Na, ők autoritások voltak. Csakhogy kisebbség volt már akkor is.
Miért is mondom el ezt? Mert tudom, hogy a tanári pálya (már elnézést, az érintettektől) kontraszelektált. Kevés az olyan ember köztük, aki tényleg tanárnak való. A többségük csak akart valami diplomát. Ha egy ilyen ember kezd el hazafiságra nevelni (mintha az úgy menne, hogy heti két óra hazafiság és hazafi leszel), akkor az ellenkezőjét éri el. Nevetségessé teszi, kb. úgy, mint ahogy az orosz oktatás is a saját paródiájává vált. Különösen könnyű nevetségessé tenni valamit, hogy ha értelmetlen és átlátszó túlzásokba esünk. Erre igen jó esély van, mert a tanárok közt is akad sok lelkes "nemzeti" (valójában népi, csak nem tudja, hogy mi a különbség) és ezeknek az embereknek sokszor hihetetlenül zavaros és giccses világképük van. Kicsit is tájékozottabb gyerek szemében hamar lejáratja magát és a mondanivalóját is. Ez a 30-as években még működött, mert a gyereket gyakorlatilag el voltak vágva minden egyéb információtól, de a mai gyerekeknek sokkal szélesebb látóköre van, sokkal több információhoz jutnak hozzá. Már akkor se értékelte mindenki, de ma különösen ki fog lógni a lóláb. Nagyon nagy szakadék van a népieskedés, a műparaszt romantika és a hétköznapi valóság között. Elég csak bekapcsolni a TV-t, felmenni az internetre, de legfőképpen külföldre látogatni. Már pedig a mai gyerekek sokkal többet járnak külföldre, mint szüleik, sőt sokuk már nyelvet is beszél, ezért látni fogják. Akkor vagy később rájönnek, hogy pl. egy osztrákkal is jót lehet beszélgetni 48-ról. Sőt, az is nagyon valószínű, hogy összezavarják a gyereket.

És most ugorjunk vissza a kiosztott pofonokhoz. Orbán Viktor valamikor azt mondta, hogy a szélsőjobbnak kioszt két pofont és hazazavarja őket. Tóta "Worluk" Árpád pedig még régebben azt mondta, hogy az nem úgy megy, hogy elveszed a szélsőjobbos szavazókat, de nem adsz cserébe semmit nekik. Hát, Tótának lett igaza (megint).
Mert ez a 30-as évek nosztalgia nem csapból jön ám, hanem a két pofon része. Így kerültek bele a tantervbe olyanok, mint Szabó Dezső és Wass Albert. Az elsőt, sajnos, nem lehet kihagyni, mert az irodalom ténylegesen jelentős alakja, még ha történetesen durván antiszemita és fasisztaszimpatizáns volt. Nem túlzok, ő tényleg Mussolini csodálója volt. (Hitlert annyira nem kedvelte.) Lehet vele azonosulni, vagy ellenezni, de ignorálni nem. Olyan, mint Marx. Lehet utálni, imádni, de túl jelentős ahhoz, hogy megfeledkezzünk róla. Talán hiba volt eddig nem beszélni róla.
Wass Albert viszont tényleg fáj. Azért fáj nekem, mert igazából egy jelentéktelen író. Egy felfújt giccs. A népi romantika legrosszabb fajtájának tartom. Egyetlen érv szól mellette, hogy a szélsőjobb körében nagyon kedvelt, de könyörgöm ez nem irodalmi kategória. Ezen az alapon Rejtő Jenő, vagy Moldova György is tananyag lehetne. Teljesen nyilvánvaló, hogy tisztán politikai okokból került bele a tantervbe. Ez pedig, igen helytelen, sőt káros gyakorlat. Ez odavezet, hogy a pillanatnyi erőviszonyok határozzák meg az értékeket, holott az oktatásnak hosszabb távon is értékállónak kellene lennie. Így az oktatás semmi több, mint az aktuális pártok utánpótlás-nevelési kísérlete. Ebből épp csak okulni nem lehet.

Lenne még pár gondolatom, de sajnos, most nem tudok rá több időt szánni, mert holnap korán kell kelnem. Bocsánatot kérek a félmunkáért...

A bejegyzés trackback címe:

https://liberatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr704499318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IdomitottFoka 2012.05.10. 11:52:47

Rejtőnek amúgyis tananyagnak kéne lennie..., Wass is írt jó regényt. Victor Hugo-t nyugodtan le lehetne cserélni, Párizs madártávlatból életem egyik legunalmasabb órája volt.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.05.10. 11:55:31

@IdomitottFoka:
Tudom a Funitelli boszorkányt.
Én is rengeteg Rejtőt olvastam, és bírom, de azért nem gondolom marandó irodalmi értéknek.
Hugo-tól nem emlékszem, hogy olvastam-e bármit (elpirul).

LordAngelo (törölt) 2012.05.10. 14:07:36

Ha már felvetődött, mindenképpen javasolnám Rejtőt mint tananyag. Jelentős irodalmi értéke valószínűleg tényleg nincs, viszont a mai ifjúságot felkészítené az életre. A regényeiben lévő irónia, logikátlanság és dilettantizmus megértetné velük a mai világ történéseit:

Miért emelik az adókat és kommunikálnak adócsökkentést, hogyan lopják el a manyup-os pénzeket védelem céljából, miért harcolunk az EU-val azért, hogy kemény megszorítások árán teljesíthessük az EU által támasztott követelményeket, nehogy elveszítsük az EU-s támogatási pénzeket, stb. stb...

Nem is említve az elviselésükhöz szükséges humort. :)

szociologus 2012.05.11. 09:21:20

Hihi, Rejtő nem, Aronson meg igen? MInden érdeme mellett: Azért ez a nem túl okos amerikai főiskolásoknak íródott alapmű sem a pszichológiatudomány csimborasszója...

Ellenben legalább annyira olvasmányos, mint Rejtő. Ha szavazni lehet, akkor mindegyik. Szerintem Wass Albert is. A Funtineli életem egyik olyan regénye volt, amit nem tudtam letenni olvasás közben. A többi is olvasható, bár az igaz, hogy ha egyet olvastál a Funtinelin kívül, akkor olvastad az összeset. (Ebből a szempontból Balassi versei közül is elég lenne három: egy szerelmi, egy vitézi és egy istenes. Mindegyik verse egyforma.)

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2012.05.11. 09:51:44

Véleményem szerint a kötelező olvasmány mint olyan nem csak hogy felesleges, de káros is, mert nem csak a gyerek kedvét veheti el akár magától az olvasástól is, hanem a tanárt sem kényszeríti arra, hogy meggyőzze a derikvenst, hogy miért érdemes valamit elolvasni. Egyébként az olvasni akarás nem lenne probléma, ha az oktatás nem ölné ki már óvoda/bölcsőde környékén a gyerek természetes kíváncsiságát (első a rend és fegyelem, csak akkor kérdezz, ha muszáj, csak abban a témában kérdezz, amit mondok stb.).
És ha már könyvajánló, akkor nem ördögtől való a sci-fi sem: fiataloknak pl. Asimov, Lem, Predátor vagy az Alien sorozat, idősebbeknek mehet Strugackij, Borges stb. Egyébként én még ajánlanám az Atlas Shrugged-ot vagy Hayek Road to Serfdom-jét is (persze szintén idősebbeknek).

LordAngelo (törölt) 2012.05.11. 11:13:46

@stoic79: Tengernyi könyvet, írót tudnék ajánlani a mai kötelezők helyett. Az általad is írt Ayn Rand, Asimov, Lem. Javasolnám még Orwell, Frank Herbert, Dan Simmons, Tim Harford, és még sok más író műveit.

Sajnos manapság nem "divat" a könyvolvasás, ami látszik is az embereken. Felszállok a vonatra és majd' mindenki kezében pletykalap van (piros-fehér), elvétve könyv vagy értelmes folyóirat.

LordAngelo (törölt) 2012.05.11. 11:14:31

@mcs: Még nem olvastam, talán megnézem. Köszönöm!

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2012.05.11. 22:24:23

Igaz, a prédikációktól senki nem lett nagyobb hazafi vagy kommunista. Viszont a Kádár-rendszer iskolájának szerinted semmi szerepe nem volt abban, hogy a köz (és sok értelmiségi) tudatában még mindig nem szakadt el tőle?
Szabó Dezsőt nyugodtan ki lehet hagyni, amúgy is emészthetetlen egy kamasz számára.
Szerintem a "kötelező olvasmányok" nem olvasásra nevelnek, viszont tartalmuk megismerése fontos lehet. Azzal egyetértek, hogy több modern kellene. Rejtőt nem tudom be kell-e venni, mi olvastuk szakmányban kötelező volta nélkül (vagy épp azért?) is. Viszont a modernekben annyi hivatkozás van a régi alapművekre, hogy azok nélkül nehéz teljesen megérteni őket. Ezért sajnos az időrend nem teljesen felülírható.
Viszont szerintem nem a tudásanyagon és nem a "mi van benne" kérdésével kellene a tantervnek foglalkoznia, hanem azokkal a kompetenciákkal, amelyek kellenek manapság egy embernek. A tanterv meghatározza, hogy milyen emberek kerülnek ki az iskolából: lemmingek vagy értelmes emberek. És nekem ez hiányzik legjobban az oktatás körüli vitákból.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2012.05.11. 22:25:51

Ja bocs, még egy: egy libertariánus tapasztalata nem biztos, hogy irányadó az átlagtanulóra is.
Igenis a tevékenységnek van nevelő jellege (papírgyűjtésre gondolok).

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.05.11. 22:37:21

@Kuviklacz:
A kommunizmus nem az iskolában ivódott az emberekbe, hanem a hétköznapokban. Amikor is teljesítmény nélkül lehetett eredményeket elérni.

Valószínűleg tényleg nem kamaszkorban kellene olvasni (mint sok minden mást se), de a maga korának igen meghatározó írója volt.

Ahhoz, hogy a papírgyűjtésnek nevelő hatása legyen nem évente egyszer-kétszer kellene csinálni, hanem folyamatosan.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2012.05.13. 10:41:48

@Lord_Valdez: A világ azért nem ennyire egyszerű.
1., 18 éves korára az ember jelentős mértékben szocializálódott már - addig meg a hétköznapjai zömét az iskolában tölti.
2., A hétkoznapok - sőt, a "rendszer" sem - nem valami rajtunk kívül álló dolog, hanem emberek működtetik, akik meg valahol szocializálódtak.
3., Ez a "teljesítmény nélkül lehetett eredményeket elérni" kicsit summás megállapítás. De azt hiszem, abban egyetértünk, hogy a fő baj az volt, hogy nem volt szükség eredmények elérésére sem, mert mindenkiről "gondoskodva lett". Remélem azt sem gondolod, hogy most csak teljesítménnyel lehet előrejutni. Nagyobb baj, hogy teljesítménnyel sem feltétlenül lehet. De most én is egyszerűsítettem.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.05.13. 18:56:38

@Kuviklacz:
Ez igaz, de az ember személyiség fejlődése nem áll meg az érettségi után. Nem is állhat, hisz belépve a munka világába új környezetbe kerül.
A rendszert többnyire olyan emberek működtetik, akik már hosszabb ideje benne vannak. Ők már elvesztették idealizmusukat és felvették rendszerben való boldoguláshoz szükséges attitűdöt.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2012.05.15. 22:33:16

Hát, szerintem sem mérvadó a személyes tapasztalatod, Lordom. Ahogy így beszélsz róla, elég kialakult személyiségnek tűnsz (már a gimis éned). Szvsz nem mindenki ilyen.
Sokak ha egyszer népnemzeti ömlengést adnak nekik azzal, hogy ez jó, soha nem mernek majd szót emelni egy olyan érv ellen, ami úgy kezdődik, hogy "Kárpátaink árnyékában..."

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.05.15. 22:39:38

@Quadrille Lobster:
Ez még általános iskola volt. Hála az égnek, mire gimnáziumba kerültem már kimúlt a rendszer.

Nem kétlem, hogy lehetséges annyi agymosást adni, ami már hat, de szerintem ehhez nem elég egy generáció.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2012.05.16. 15:58:17

@Lord_Valdez: generáció? néhány év is elég, ha elég nagy a dózis.

egyébiránt a kereskedelmi reklámozásban igen nagy kutatási háttér áll rendelkezésre az agymosásról, befolyásolásról és manipulációról. valójában alig van olyan terület, ahol ténylegesen függetlenül döntesz. és most még csak vásárlásról beszélünk.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.05.16. 16:15:32

@mcs:
Az iskolarendszeren keresztül való átadáshoz már kellenek indoktrinált tanárok is.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2012.05.16. 16:37:33

@Lord_Valdez: a tanári gárda minőségéről és szellemi árnyékoltságáról elég súlyos tapasztalatok vannak. bizonyos tárgyaknál kb. 70 éve elég kemény agymosás zajlik, vagy tán régebb óta is.

inkább azt mondanám, hogy ez a 20 év volt kevés az agymosás feloldásához. nézz meg egy találomra kiválasztott történelemtanárt pl. fiatalt, öreget, bármilyet. (kb. 5-6 éve olvastam egy felmérést, amely szerint ez eltén végzős töritanár szakosok 95%-a erősen jobbos, vagy szélsőjobbos orientációval bír, és az összes ehhez kapcsolódó manír.)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.05.16. 20:52:46

@mcs:
A túlsúlyt könnyen el tudom képzelni, a 95%-t. Az viszont azt jelenti, hogy az első generáció már kész van.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.05.16. 20:59:50

@Lord_Valdez:
Upsz. Kimaradt, hogy a 95%-t túlzásnak érzem.

Avatar 2012.05.21. 15:14:13

Nem vagyok rá büszke, de a kötelező olvasmányok jelentős százalékát iszonyat unalmasnak tartottam, és képtelen voltam eredetiben végigolvasni. Előkaptam helyette valami rövidített változatot, ami 30-50 oldalban leírta az 500 oldalas könyv cselekményét, és simán meg volt az ötös az alapján is irodalomból.
Viszont pl. a Durrell könyveket le se tudtam tenni. Rengeteget olvastam, csak épp a kötelező olvasmányok nem jöttek be.
Az Odüsszeia első oldalát máig fejből tudom idézni (büntiből meg kellett tanulnom), de a 10. oldalnál már gyötrően álmosít a sok hexameter. Az Illiászt se rágtam végig eredetiben, és szerintem a fiatalok többségének maradandóbb élmény megnézni a Tróját, mint könyvben elolvasni Homérosz művét. (A kitartóbbja esetleg a film után el is olvassa.)

Egyszerűen más világot élünk, mint néhány generációval korábban. Mérhetetlen mennyiségű információ zúdul ránk folyamatosan, és mivel egymástól se azt halljuk vissza, hogy "Fú, tegnap elolvastam az Antigonét Szophoklésztől, és tök behidaltam a sztoritól", ezért ha szórakozást keresünk, nem ide nyúlkálunk...

A magukat kereszténynek mondók döntő többsége még a Bibliát se olvasta végig egyszer se, mert van sok egyéb program, amivel le tudják kötni magukat esténként, nem ez az egyetlen könyv van a családban amiből esténként közös felolvasást tartanak...

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2012.05.27. 11:24:36

@Lord_Valdez: Azért nem kellene egy olyan oktatási rendszer, amely egész másra készít fel, mint amilyen a világ. Ha erre azt mondod, hoy épp hogy a világ javítására kell felkészítsen (na jó, ez demagóg volt, tehát hogy versenyképesebb legyen a fiatal, igényelje a jobbat), akkor nyertél.
Az ember azért nem egyformán alakítható 18 éves kora előtt, mint után.
A baj nálunk többek között az, hogy az emberek egész másra felkészítve léptek bele a szabadságba, versenybe. Azok is, akiknek működtetniük kellett volna, és azok is, akiknek versenyezniük. És ha ez így marad, akkor soha nem is lesz másképp.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.05.27. 19:22:48

@Kuviklacz:
Nem is tudom. Egyrészről igen, sokkal földhöz ragadtabb tantervekre lenne szükség.
Másrészről azt is el kellene kerülni, hogy valami katonai túlélőtábor jellege legyen az iskolának.
Mondjuk van elképzelésem arról, hogy miket is kellene oktatni. Majd egyszer, ha lesz kedvem és időm, akkor írok is róla.
süti beállítások módosítása