Liberatórium

Gondolatok, morgolódások és miegymás klasszikus-, konzervatív- és horribile dictu neoliberális szemmel. Ha úgy érzed, hogy neked is lenne mit írnod, ne tartsd vissza!

Friss topikok

  • Lord_Valdez: @Csaba222: Mondjuk a burjátok, pont az egyik legnagyobb kisebbségük, de ők sincsenek többen, mint... (2024.04.10. 20:20) Mi is a tét?
  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: lehet, hogy a nekünk alatt a Fideszt értette. (2024.03.27. 20:19) Tanfolyamot Janinak
  • Lord_Valdez: @Gungnir: Érdekes, megérzésem szerint ez lehetett az eredetije annak, amit a bankár felhasznált. ... (2024.03.14. 07:30) A Google ideológiája
  • Lord_Valdez: @gigabursch: Ez egy erősen vitatott kérdés. A két leggyakoribb indok az szokott lenni: 1. nem fen... (2023.08.11. 07:20) Elefánt a szobában
  • Tesz vesz IV: @grundigg: miért nem mondod neki hogy nézze az rtl klib híradóját is, pár családban segített, nézh... (2023.07.22. 14:37) A genderőrület új fejezete

Címkék

abszurdisztán (1) adó (11) ajánló (17) alkotmány (13) alkotmánybíróság (2) állam (65) áltudomány (7) any rand (2) baloldal (19) bastiat (1) belpolitika (33) bevándorlás (5) bürokrácia (4) cigányság (5) co2 (3) család (5) demografia (4) demokrácia (6) diktatúra (13) diszkrimináció (4) dohányzás (1) drog (2) egészségügy (3) egyház (3) emberi természet (17) energia (4) erkölcs (20) etika (13) eu (7) félelem (1) felmelegedés (2) fidesz (33) filozófia (21) fizika (1) friedman (3) fülke (2) gazdaság (83) gender (3) globális (9) heinlein (1) hiány (1) honvédelem (3) imf (4) index (1) individualizmus (9) indulatposzt (5) infláció (4) intro (1) iszlám (1) Izrael (1) jobbik (7) jobboldal (2) jog (12) jogállam (25) kalkulációs probléma (2) kdnp (2) kedvezmények (17) keynesianizmus (12) klíma (4) kollektivizmus (9) kommunizmus (10) konteó (3) konteo (12) konzervatizmus (1) korrupció (14) középosztály (7) közlekedés (1) külpol (18) légkör (3) libertarianizmus (7) lmp (4) malév (1) marx (5) marxizmus (4) média (4) megmondás (59) meleg jogok (1) meritokrácia (2) mesterséges intelligencia (1) mezogazdasag (9) migráció (7) moma (1) morgás (27) MSZP (5) mta (2) multikulti (3) nemiség (3) neoliberalizmus (11) nyugdijrendszer (10) offshore (2) oktatásügy (11) önvédelem (6) Oroszország (1) Palesztina (2) paternalizmus (35) példabeszéd (4) pénz (3) piac (42) polgár (4) politikai korrektség (6) populizmus (26) pratchett (3) profit (1) program (1) propaganda (11) prostitúció (1) protekcionizmus (5) reform (19) rothbard (4) Soros (1) sport (1) szabadság (34) szabad fegyverviselés (3) szarkazmus (2) szdsz (6) szellem (1) szema (1) személyes (2) szociálisrendszer (9) szocializmus (18) szólásszabadság (12) szolgálati közlemény (5) társadalmi igazságosság (4) társadalom (41) tiltás (7) történelem (8) tudomány (7) tulajdon (3) tulajdonjog (3) Ukrajna (2) választás (12) vallás (5) vallásszabadság (1) válság (5) vasút (2) zsidók (3) Címkefelhő

Magyarország útja a szolgaságba

2013.03.12. 12:35 | stoic79 | 26 komment

Címkék: jog társadalom szabadság állam alkotmánybíróság alkotmány szocializmus jogállam diktatúra paternalizmus belpolitika

Hayek 'Road to Serfdom' című műve jutott először eszembe, amikor a kormány negyedik alkotmánymódosításának néhány passzusát olvastam. Gondoltam megosztom ez ügyben a gondolataimat a blogon hogy megmutassam, libertárius szempontból mi a probléma ezzel az alkotmánymódosítással.

Mi a konkrét probléma?

Hayek igen részletesen leírja, hogy a Németország hogyan jutott el a Hitler nevével fémjelzett önkényuralomig. Legfontosabb állítása - ami szerintem nagyban hozzájárul ahhoz, hogy nem túlságosan népszerű az üzenete - az, hogy az önkény kialakulása nem egy döntéshez, hanem több, a társadalom számára igenis szimpatikus döntések sorozatára vezethető vissza. Ráadásul ez nem Hitler hatalomra jutásánál kezdődött, hanem már az 1910-es évek közepén, jóval Hitler színre lépése előtt. Ettől az időszaktól kezdődött el az a folyamat, aminek során a politikusok, a parlament és a kancellár egyre szélesebb jogkörrel rendelkeztek az egyéni szabadságjogok kárára. Bár tulajdonképpen az egész könyv erről szól, talán a legjobban a 'Planning and the rule of law' című fejezet mutatja be, hogy konkrétan mi a probléma. A joguralom ("rule of law") elve azt mondja ki, hogy vannak dolgok, amiket nem lehet jogalkotás útján szabályozni. Vagy ahogy Hayek fogalmaz:

"The Rule of Law thus implies limits to the scope of legislation: it restricts it to the kind of general rules known as formal law, and excludes legislation either directly aimed at particular people, or at enabling anybody to use the coercive power of the state for the purpose of such discrimination. It means, not that everything is regulated by law, but, on the contrary, that the coercive power of the state can be used only in cases defined in advance by the law and in such a way that it can be foreseen how it will be used."

Tulajdonképpen Török Gábor is valami ilyesmi problémát lát a módosításban: http://www.facebook.com/torokgaborelemez/posts/471089676290536

(Külön írás tárgya, hogy miért fontos a joguralom, ez ugyanis egyáltalán nem egy nyilvánvaló problémakör. Számomra a legmeggyőzőbb érv az, ami szerint az joguralom elvetése és az egyéni felelősség megszűnése kéz a kézben jár. Ha ugyanis bármi és bárminek az ellenkezőjére is lehet törvényt hozni, akkor előbb-utóbb a társadalom egy rétege - függetlenül attól, hogy ez többség vagy kisebbség - el fogja érni, hogy az ő felelősségüket vállalja át az állam. Erre viszont az lesz a reakció - ne felejtsük el, a felelősségvállas tekintetében igen inhomogén a társadalom -, hogy egyre több érdekcsoport jelentkezik hasonló privilégiumokért. Ezek után viszont az aktuális kormányzat nem tud jól dönteni: a) ha nem adja meg a később igénylőknek, amit akarnak, akkor kiélez egy konfliktust, amit - ugyanezen logika mentén - nem tud/nem akar kezelni, így az könnyen eszkalálódhat b) ha megadja, akkor teljesíthetetlen kötelezettségeket ró a kormányzat nyakába).

Ha most megnézzük az alkotmánymódosítási javaslatot, és összevetjük a joguralom elvével, akkor már látható a probléma: több olyan pont van - alkotmánybíróság szabályozása, lakhatás biztosítása, röghöz kötés stb. -, amiknek hatásai konkrét társadalmi csoportokra vannak kihegyezve, így ellentétesek a joguralom elvével. Ráadásul pont ezeken a konkrét példákon keresztül lehet nagyon jól megmutatni, hogy ez miért nem működhet.

A felelősök

Nem azért van többesszám, hogy szétkenjem a felelősséget, hanem egyrészt azért, hogy megmutassam, nem fekete-fehér a kép, másrészt hogy megpróbáljam meggyőzni az embereket, hogy nekik is van felelősségük a történetben. Persze ha erre csak az lesz a válasz, hogy mások felelősségét számon kérjük, míg a sajátunkra kifogásokat hozunk, akkor ne lepődjünk meg, ha nem változik semmi, és akkor Magyarország úgy kerül be a történelemkönyvekben, mint példázat Hayek könyvére.

- A kormány: természetesen a legfőbb felelős a kormány, hiszen ők terjesztették be a javaslatot. Míg több összeesküvés-elmélet van, hogy ezt a tervezetet miért kellett ennyire erőltetni, én maradnék Hanlon borotvájánál. Persze most az ostobaság helyett jobb szó a csökönyösség, megspékelve némi tévedhetetlenségi tévképzettel és szűklátókörűséggel. Mi történt ugyanis? Az alkotmánybíróság problémásnak látta a röghöz kötést, a hajléktalan-kérdést stb., amire nem az a reakció, hogy akkor ezeket belevesszük az alkotmányba. Az fel sem merült, hogy ezeket a problémákat másképp is meg lehet oldani, makacsul az eredeti elképzelést kell erőltetni (ezek jogszabály módosítások útján orvosolandóak). Ráadásul úgy tűnik, hogy ez a fajta problémamegoldás más kérdésekben is folytatódik.

- Az ellenzék: Ad1: Az ellenzéknek a baloldali része (MSZP, DK, LMP) ne lepődjön meg, ha most már nincsenek erős szavak azok után, hogy ezeket elhasználták (lásd még a klasszikust: http://www.thesecret.hu/pasztorfiu_aki_farkast_kialtott). Ad2: Főleg az MSZP és a DK képviselőire vonatkozik, hogy mielőtt ezt az önkényt bírálják, illene tükörbe nézni, hiszen nemrég pont az ő általuk hozott, ugyanúgy a joguralommal szembemenő törvényt alkalmazták a gyakorlatban (és még lehetne sorolni hasonlókat). Ad3: A 'joguralom' szó nem igazán hangzott el a képviselők részéről, így hajlamos vagyok azt hinni, hogy nekik nem a joguralom megszüntetése a problémája, hanem az, hogy ez nem az ő szájízük szerint történik (a jobbikosok nagy része pl. tartózkodott).

- A társadalom: az előbb linkelt, a gárdisták egyenruhájára vonatkozó hír, illetve az egyetemisták röghöz kötésének fogadtatása kiválóan mutatja, hogy a társadalom - vagy legalábbis a véleményének hangot adók - hogyan áll a joguralom kérdéséhez: sehogy. Egy intézkedés megítélése szinte kizárólag abban a koordináta-rendszerben történik, hogy ki a - törvény vélt/valós szándéka szerinti - kedvezményezett vagy kárvallott, nem pedig az, hogy az adott jogszabály megoldja-e az adott problémát, valamint mik a járulékos következményei. Nem egyszer - főleg blogokon - ez nagyon egyértelműen megfogalmazódik: ez a szabály nekem jó, az hogy neked rossz, az nem érdekel. Amíg a jogszabályok kialakítása és megítélése annak függvényében történik, hogy ki a kedvezményezett és a kárvallott, nem pedig úgy, hogy megoldja-e azt a problémát, ami miatt meghozták, illetve milyen járulékos következményei lehetnek, addig a politikusok hasonló magatartása egyáltalán nem lesz meglepő, és ez egyre távolabb visz a joguralomtól.

Mit hoz a jövő?

Hayek nem disztópiát írt, nem azt írta, hogy aki elindul ezen az úton, az szükségszerűen egy diktatúrában végzi. Ez a könyv inkább útmutató arra vonatkozólag, hogy melyek azok a döntések, amiknek a végén egy következő Adolf Hitler állhat. Sajnos jelenleg ezen hibás döntések megítélése a magyar társadalomban pozitívak, így 
elég nehéz pozitív fejleményekről beszélni. Azt mindenesetre állíthatom, hogy ez az alkotmánymódosítás sem a vég, sem a kezdet, a folytatás meg annak függvénye, hogy ezen döntéseket hogyan látja a társadalom. Baj nem csak akkor van, ha pozitívumként értékeli, hanem akkor is, ha nem a valódi problémát kritizálja. Pontosan ezért ha a kedves olvasó úgy gondolja, hogy akár ő maga, akár az ismerőse ezt az érvelést behatóbban meg akarja ismerni, akkor olvassa el az említett könyvet.

A link ismét: http://www.tiptopwebsite.com/custommusic2/mrsilber2.pdf (sajnos, ahogy a kapitalizmus blog facebook oldalán olvasható, magyarul már nem található meg, azonban itt van egy összefoglaló: http://kotelezok.blog.hu/2010/10/03/friedrich_a_hayek_ut_a_szolgasaghoz).

UPDATE 1: Tokfalvi is ezt a megközelítést alkalmazza a kapitalizmus blogon: http://kapitalizmus.hvg.hu/2013/03/12/a-kiraly-megorult/

A bejegyzés trackback címe:

https://liberatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr845129780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2013.03.12. 14:03:31

nálunk nincsenek meg azok az erkölcsi gátak, amik helyettesíteni tudnák a formális tilalmakat.
(hiszen, ha meglennének el se jutottunk volna ehhez a problémához)

tehát se morális, se jogi akadálya nem lesz a zsarnoki rendszer kiépülésének, ez meg itt, a kies ká európában minden esetben ugyanarra a végjátékra szokott kifutni.

ne reménykedjünk, ha mi, a nép nem állunk ki kőkeményen a jogainkért, senki sem fogja megtenni helyettünk, és lesz egy csinos kis félkomcsi-félnáci nemzetszocialista rezsimünk, árvalányhajjal, kultúrkampffal és iszonyatos kontraszelekcióval.

azt hiszem egy polgárháborúhoz nem vagyunk elég tökösek, az talán elmarad.

sinaia (törölt) 2013.03.12. 18:12:38

még mielőtt nagyon kétségbeesnétek érdemes lenne azzal a ténnyel is szembesülni, hogy a Lisszaboni Szerződés aláírása óta lényegében minden valóban ütős törvényhozási jogkör átkerült uniós szintre...

az EU felbomlása pedig nem feltétlenül álla magyar hatalmi elit érdekében...

hiszen az EU lényegében törvényhozási és szabályozási kartell, ergo kőkeményen versenykorlátozásról szól, a hatalmi elit pedig sehol sem szereti a versenyt

sinaia (törölt) 2013.03.12. 18:19:32

újabb gondolt a setét jövő felvázolása kapcsán:

a totalitárius rendszerek térnyerésének időszakában az európai országok lakossága döbbenetesen FIATAL volt...

(az 1900-as évek elején Európában a mai "fekete afrikaira" emlékeztettek a születés statisztikák...)

ez a fiatal népesség volt a radikalizmus záloga

ezzel szemben a mai európai és magyar társadalom rendkívül ÖREG...

az öreg emberek pedig nem a radikalizmusról, hanem a biztonság iránti igényről híresek

szóval bürokratizálódástól, esetleg autoriter rendszerektől lehet tartani, radikalizálódástól azonban, szvsz, nem nagyon...

sinaia (törölt) 2013.03.12. 18:22:47

és kit vinne háborúba az a "következő Adolf Hitler"?

a nyugdíjasokat? :)

nyugdíjas seregek csapnának össze a rivális államok nyugdíjas seregeivel? :)

Európa döbbenetesen ÖREG!!!!

kis hazánk is...

sinaia (törölt) 2013.03.12. 18:24:26

a szomszédos Románia népessége pl. csekély 4 millióval csökkent az elmúlt 20 évben...

23 millióról 19 millióra...

en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Romania

sinaia (törölt) 2013.03.12. 18:28:42

ez lenne a mai Európa...

Aging of Europe
en.wikipedia.org/wiki/Ageing_of_Europe

nagyon eltér ez a XX. század első felétől...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2013.03.12. 20:53:49

@sinaia: miből gondolod, hogy egy zsarnoki rendszer csak tömegháborús céllal jöhet létre?

elég, ha részlegesen elvonja a szabadságjogokat és minden állami adót és beszerzést a saját anyagi céljainak rendel alá.

mellesleg a háborúk már rég nem a tömeghadseregekről szólnak.

(más kérdés, hogy semmiféle háborúhoz nincs erőforrásunk, szaktudásunk és hadseregünk se)

sinaia (törölt) 2013.03.12. 22:31:08

@mcs:

az első kommentemben volt a lényeg, megismétlem most ezt:

a Lisszaboni Szerződés aláírása óta lényegében minden ütős törvényhozási jogkör átkerült uniós szintre...

és ez szinte senkinek sem fájt...

a magyar alkotmány körüli huzavona, egészen addig amíg nem akarunk kilépni az unióból, nem bír különösebb jelentőséggel...

a magyar hatalmi elit pedig nem akar kilépni az unióból...

jól érzi magát ebben a leosztásban...

és ez lényegében minden pártra igaz... még a jobbikra is...

hisz pl. hogy tudnák eladni ők a vidéki szavazóbázisuknak az uniós agrártámogatások elvesztését?

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2013.03.12. 22:35:30

@sinaia: lennél olyan drága és kifejtenéd, hogy mely "ütős" jogköreinket veszítettük el, és miért okoz ez nekünk, magyar polgároknak gondot?

esetleg azt is, hogy mondjuk többet veszítettünk-e, mint egy svéd, vagy egy holland?

lehetne még azt kérnem, hogy ezt ne 17 db kommentben tedd, hanem mondjuk max. kettőben?

sinaia (törölt) 2013.03.12. 22:38:42

@mcs:

egy totalitárius rendszernek külső és belső ellenség is kell

a gazdasági összeomlásra pedig csak egy totalitárius "gyógyír" van: a háború

(persze a totalitárius rendszer leépítése, "fellazítása" is reális alternatíva, az utóbbi 30 évben számos példa volt erre...)

a totalitárius rendszer főszabályként militarizálja a lakosságot...

nyuggereket azonban hogy fogsz militarizálni? :)

járókerettel fognak masírozni és csatába menni? :)

ráadásul ennek a díszes kompániának már komoly elvárásai vannak... (magas nyugdíj, gondoskodó állam, stb.)

az erőszaktól is elszoktak...

nagyon más már ez a leosztás a 100 évvel ezelőtti világgal összevetve...

sinaia (törölt) 2013.03.12. 22:41:20

@mcs:

The European Institutions as an
Interest Group
The Dynamics of Ever-Closer Union
www.iea.org.uk/sites/default/files/publications/files/upldbook457pdf.pdf

ez bizony egy adó- és szabályozási KARTELL...

több mint 80 EZER OLDAL uniós jogszabállyal

Acquis communautaire
hu.wikipedia.org/wiki/Acquis_communautaire

sinaia (törölt) 2013.03.12. 22:46:32

@mcs:

az adóverseny és a szabályozási verseny (elvi) lehetőségét veszítettük el...

egy szabad-kereskedelmi övezet esetében törvényszerűen kőkemény verseny lenne a tagállamok között

ez EGYSÉGESÜLŐ Európában azonban pont ezt a versenyt lehetetlenítik el...

az EU-ban még arról is jogszabály van, hogy minimum 15%-os ÁFA kell minden államba...

en.wikipedia.org/wiki/European_Union_value_added_tax

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2013.03.13. 09:43:55

@sinaia: aztán belegondoltál-e, hogy ez miért lett így?

egész európa idióta, önsorsrontó, csak te vagy az, aki rájött a szörnyű titokra, amit nem is titkol senki?

sinaia (törölt) 2013.03.13. 09:52:13

@mcs:

ja, belegondoltam...

és minél inkább belegondolok azzal szembesülök, hogy:

1. az EU, az idióta szakpolitikáival és az általa létrehozott EKB nevezetű förmedvénnyel együtt, hatalmas szerepet játszott/játszik abban a tragédiában ami az utóbbi években az EU periférián kialakult...
2. a további centralizáció csak még jobban el fogja mélyíteni a válságot
3. az EU nem a "megoldás", hanem maga a probléma...

sinaia (törölt) 2013.03.13. 09:58:09

@mcs:

erre megy el az EU büdzsé 46%...

Fields of Gold: Lifting the Veil on Europe's Farm Subsidies
vimeo.com/6184633

a többi is hasonlóan "jól" hasznosul...

How the EU Budget is a waste of taxpayers' money.mp4
www.youtube.com/watch?v=RE5Q25we4Oc

a "közös joganyag" pedig lényegében ellehetetleníti a tagállamok közötti VALÓDI versenyt...

ergo, a leggazdagabbaknak, legfejlettebbeknek kedvez...

a "közös joganyag" leginkább a francia "szociális modell" szellemében íródott

a Lisszaboni Szerződés, azaz az ÚJRACSOMAGOLT EU alkotmány pedig lényegében az összes valóban fontos jogszabály-alkotási folyamatot uniós szintre delegálta

ideje lenne szembesülni azzal a ténnyel, hogy az utóbbi bő tíz évben - a jelenlegi rendszer keretein belül - radikálisan lecsökkent a nemzeti törvényhozás jelentősége...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.13. 10:08:53

"Ad1: Az ellenzéknek a baloldali része (MSZP, DK, LMP) ne lepődjön meg, ha most már nincsenek erős szavak azok után, hogy ezeket elhasználták (lásd még a klasszikust: http://www.thesecret.hu/pasztorfiu_aki_farkast_kialtott)."

S ez is nagyon fontos. Marhára haragsznaka a Fidesz ellenfelei, ha az ember ezt állítja, pedig ez pontosan így van.

Mind a diktatúra, mind az antiszmeitizmus kérdéseben pontosan ez történt. Ezerszer lett mindkét vád hangoztatva ok nélkül. Így amikor meglett az ok, már senki sem figyelt oda.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.03.13. 10:45:46

@sinaia: Chavez példája mutatja, hogy nem kell háború ahhoz, hogy kialakuljon a totalitárius rendszer.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.03.13. 10:47:18

@sinaia: Ebben igazad van, viszont az uniónak nincsenek igazán eszközei ezen szabályok betartására, csak legfeljebb a kohéziós alapokat tudja megvonni.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.03.13. 10:49:38

@sinaia: Pontosítok: elég, ha ellenségKÉP van. Az jelenleg is megvan (bankok, multik, nyugat stb.). És számtalan, jelenleg is totalitárius rendszer mutatja, hogy ehhez nincs szükség konkrét háborúra.

sinaia (törölt) 2013.03.13. 11:04:52

@stoic79:

ellenben zseton az kell hozzá, Chavez nem sokáig húzta volna szárnyaló olajárak nélkül...

a rendkívül fiatal korösszetétel pedig ott is fennáll...
en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Venezuela

+ a Chavez féle rendszer felettébb KAOTIKUS...

Venezuela murder rate soars
www.telegraph.co.uk/news/worldnews/southamerica/venezuela/9769897/Venezuela-murder-rate-soars.html

Venezuela a világ egyik LEGERŐSZAKOSABB, legkaotikusabb állama...

mellesleg

az összes totalitárius rendszer "efemer" jelenség volt... nem nagyon húzták néhány évtizednél tovább...

persze volt néhány kivétel, de azok vagy hatalmas természeti erőforrások felett csücsültek (pl. Szovjetunió) vagy háborút nyertek és továbbra is kőkeményen militarizáltak maradtak (pl. újfent a SZU, vagy a nagy túlélőként Észak-Korea) vagy pedig alkalmanként kiengedték az elégedetleneket (pl. Kuba...)

egy korosodó, exportorientált, olcsó IMPORT-cucc függő ötye klubból nem lesz totalitárius állam...

különösen akkor nem amikor már lényegében önként LEMONDOTT a szuverenitása döntő részéről...

sinaia (törölt) 2013.03.13. 11:09:57

@stoic79:

az uniós szabályokat a legnagyobb EU érdekcsoportok írják, pl. transznacionális cégek...

lényegében névleges civil kontroll mellett (minél távolabb kerül a döntési folyamat az átlagpolgártól annál inkább kiüresedik a demokrácia jelentősége)

nemzeti kormányok - a jelenlegi rendszerben - nem nagyon tudnak tartósan az EU mögött álló érdekcsoportokkal szembe menni...

sinaia (törölt) 2013.03.13. 11:19:06

@stoic79:

nincsenek sikeres totalitárius rendszerek (a sikeres autoriter rendszerekben nagyon jelentős az ún. gazdasági szabadság...)

és mivel nincsenek sikeres totalitárius rendszerek, ezek a szisztémák előbb vagy utóbb:
1. a gazdasági összeomlással néznek szembe
2. külső ellenséget keresve militarizált (potenciális) agresszorok lesznek

PS. Adolf bátyó is a közelgő gazdasági összeomlás réme miatt lépett a hadi-ösvényre 1938-ban...

mises.org/books/vampireeconomy.pdf

az olasz állam pedig már az etióp kalanddal az államcsőd peremére került... (anélkül is oda jutottak volna...)

sinaia2 (törölt) 2013.03.16. 19:08:12

KIRABOLTÁK a betéteseket...

ez lenne a "művelt" EU...

Europe Does It Again: Cyprus Depositor Haircut "Bailout" Turns Into Saver "Panic", Frozen Assets, Bank Runs, Broken ATMs
www.zerohedge.com/news/2013-03-16/europe-does-it-again-cyprus-depositor-haircut-bailout-turns-saver-panic-bank-runs-br

ritka egy IDIÓTA húzás ez... (különösen az 1%-os ECB alapkamat mellett...)

"More importantly, as of this morning Europe has finally grasped that there is a 6.75% to 9.9% premium to holding physical cash in your mattress rather than having it stored with your local friendly insolvent bank."

sinaia2 (törölt) 2013.03.16. 21:33:43

döbbenetes, hogy ilyen megtörténhet az Eurozóna területén...

Saxo Bank CEO: "This Is Full-Blown Socialism And I Still Can't Believe It Happened"
www.zerohedge.com/news/2013-03-16/saxo-bank-ceo-full-blown-socialism-and-i-still-cant-believe-it-happened

"jó" reklám ez az Eurónak... és az EU-nak is...
süti beállítások módosítása