Liberatórium

Gondolatok, morgolódások és miegymás klasszikus-, konzervatív- és horribile dictu neoliberális szemmel. Ha úgy érzed, hogy neked is lenne mit írnod, ne tartsd vissza!

Friss topikok

  • Lord_Valdez: @Csaba222: Mondjuk a burjátok, pont az egyik legnagyobb kisebbségük, de ők sincsenek többen, mint... (2024.04.10. 20:20) Mi is a tét?
  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: lehet, hogy a nekünk alatt a Fideszt értette. (2024.03.27. 20:19) Tanfolyamot Janinak
  • Lord_Valdez: @Gungnir: Érdekes, megérzésem szerint ez lehetett az eredetije annak, amit a bankár felhasznált. ... (2024.03.14. 07:30) A Google ideológiája
  • Lord_Valdez: @gigabursch: Ez egy erősen vitatott kérdés. A két leggyakoribb indok az szokott lenni: 1. nem fen... (2023.08.11. 07:20) Elefánt a szobában
  • Tesz vesz IV: @grundigg: miért nem mondod neki hogy nézze az rtl klib híradóját is, pár családban segített, nézh... (2023.07.22. 14:37) A genderőrület új fejezete

Címkék

abszurdisztán (1) adó (11) ajánló (17) alkotmány (13) alkotmánybíróság (2) állam (65) áltudomány (7) any rand (2) baloldal (19) bastiat (1) belpolitika (33) bevándorlás (5) bürokrácia (4) cigányság (5) co2 (3) család (5) demografia (4) demokrácia (6) diktatúra (13) diszkrimináció (4) dohányzás (1) drog (2) egészségügy (3) egyház (3) emberi természet (17) energia (4) erkölcs (20) etika (13) eu (7) félelem (1) felmelegedés (2) fidesz (33) filozófia (21) fizika (1) friedman (3) fülke (2) gazdaság (83) gender (3) globális (9) heinlein (1) hiány (1) honvédelem (3) imf (4) index (1) individualizmus (9) indulatposzt (5) infláció (4) intro (1) iszlám (1) Izrael (1) jobbik (7) jobboldal (2) jog (12) jogállam (25) kalkulációs probléma (2) kdnp (2) kedvezmények (17) keynesianizmus (12) klíma (4) kollektivizmus (9) kommunizmus (10) konteó (3) konteo (12) konzervatizmus (1) korrupció (14) középosztály (7) közlekedés (1) külpol (18) légkör (3) libertarianizmus (7) lmp (4) malév (1) marx (5) marxizmus (4) média (4) megmondás (59) meleg jogok (1) meritokrácia (2) mesterséges intelligencia (1) mezogazdasag (9) migráció (7) moma (1) morgás (27) MSZP (5) mta (2) multikulti (3) nemiség (3) neoliberalizmus (11) nyugdijrendszer (10) offshore (2) oktatásügy (11) önvédelem (6) Oroszország (1) Palesztina (2) paternalizmus (35) példabeszéd (4) pénz (3) piac (42) polgár (4) politikai korrektség (6) populizmus (26) pratchett (3) profit (1) program (1) propaganda (11) prostitúció (1) protekcionizmus (5) reform (19) rothbard (4) Soros (1) sport (1) szabadság (34) szabad fegyverviselés (3) szarkazmus (2) szdsz (6) szellem (1) szema (1) személyes (2) szociálisrendszer (9) szocializmus (18) szólásszabadság (12) szolgálati közlemény (5) társadalmi igazságosság (4) társadalom (41) tiltás (7) történelem (8) tudomány (7) tulajdon (3) tulajdonjog (3) Ukrajna (2) választás (12) vallás (5) vallásszabadság (1) válság (5) vasút (2) zsidók (3) Címkefelhő

Ennyit a kapitalista programról

2013.02.23. 16:15 | stoic79 | 160 komment

Címkék: választás piac reform baloldal belpolitika

Valószínűleg több libertárius bizakodóan tekintett az Együtt2014-re, nevezetesen hogy végre egy párt, amiből kinézhető egy kapitalista program. Én személy szerint nem voltam ennyire bizakodó, na nem azért, mert akár végtelenül bölcs, akár végtelenül cinikus lennék, hanem egyszerűen több olyan jel volt, ami miatt ezt nem igazán tartottam valószínűnek.

- A Bajnai-mítosz: Ez a várakozás elsősorban Bajnai Gordon személyére irányult, akinek elég hatékony válságkezelése talán az államcsődtől mentette meg az országot. És itt van a kutya elásva, hogy a jelző a HATÉKONY, nem pedig a kapitalista. Bajnai Gordon egyszerűen kiigazításokat végzett a költségvetésben, nem pedig egy kapitalista programot hajtott végre. Bár ennek a válságkezelésnek voltak olyan elemei - pl. a 13. havi nyugdíj eltörlése -, amik a kiadáscsökkentés oldaláról közelítette meg a problémát, összességében tényleg csak válságkezelés volt, azaz nem hosszútávra tekintő, az államigazgatást megreformáló tevékenységről van szó. A Bajnai-mítosz - legalábbis libertárius szempontból - az, hogy a jó válságkezelő miniszterelnök egyben kapitalista programot szeretne megvalósítani.

- Protestpárt: Ezt nem kell ragozni, amikor Bajnai Gordon a színre lépett, nem azt mondta, hogy ez idő alatt kidolgozott egy olyan programot, aminek segítségével az ország gazdasága növekedési pályára állítható, hanem azt, hogy a jelenlegi kormány több dolgot rosszul csinál, ezért le kell váltani. Aki emlékszik a magyar politika néhány évére, annak egy ilyenfajta összefogás mindig is gyanúsnak kell, hogy legyen, ugyanis ez általában pont a "mi mit akarunk csinálni" kérdést söpri a szőnyeg alá. Ha más nem is, de a fidesz választási győzelme eszébe juthat erről az embernek, ők is ezzel nyertek. A további szerveződése az akkor még mozgalomnak - többi pártot és/vagy mozgalmat, egyesületet rávenni az összefogásra - pont ezt támasztja alá.

- Borzalmas tagság: Egy kapitalista program nehezen nézhető ki egy olyan konglomerátumból, aminek bázisát a Milla és a 4k! Magyar Szolidaritás mozgalom alkotják. Ezen csoportok megnyilvánulásai erősen antikapitalisták, és elég valószínűtlen, hogy Bajnai Gordon egy személyben egy ilyen programot le tudna gyömöszölni a torkukon.

A program

Tokfalvi a kapitalizmus blogon ebben a mondatban nagyon jól összefoglalja a lényeget:

"Egészséges politika szerkezetben ilyen lenne az a baloldali program, amellyel a liberális-képviseleti normákat tiszteletben tartó, piacpárti jobboldal vitatkozni tud. Magyarországon ilyen jobboldal nincs, ami tehát most következik, az olvashatóság kedvéért részletekben, az egy nem létező párt szemszögéből adott kritika, a legmélyebb tisztelettel."

És hogy mi a baj vele? Tulajdonképpen a legnagyobb probléma azzal van, ami nincs benne, és szerintem ez egy magyar kapitalista párt programjában mindenképpen szerepelnie kéne:

- Az állam szerepe: A jelenlegi politikában vannak ki nem mondott, abszolút nyilvánvalónak tekintett igazságok, amiket illene kitárgyalni. Az egy ilyen, hogy pontosan milyen szerep jut az államnak. Egy kapitalista pártnak a válasz is megvan, nevezetesen csak a legeslegszükségesebb dolgokat (rendvédelem, jogvédelem, hadvédelem) kell államilag finanszírozni (most ne menjünk bele abba az rothbardista irányzatba, ami szerint ezeket is meg lehet oldani az állam nélkül). Jelenleg egyik párt sem - és ez most már vonatkozik az Együtt2014-re is - tisztázta ezt a kérdést, szinte minden egyes állami szerepvállalást magától értetődőnek vesznek.

- Reformok: Egy kapitalista pártnak kell legyen elképzelése arról, hogy a jelenleg állami kézben lévő szolgáltatások hogyan is működnének privát kezekben, illetve hogy ezeket hogyan is kéne kivezetni a rendszerből. Az egészségügy, a felsőoktatás, a biztosítás stb. mind olyan kényes témák, amiknek a kivezetése  rengeteg érdeksérelemmel jár, ezeket pedig kezelni kell. Ez szintén olyan kérdés, amit az Együtt2014 programja vagy egyáltalán nem, vagy csak igen nagy vonalakban tárgyal, holott szerintem ez a kérdéskör az egyik legfontosabb a magyar gazdaság szempontjából.

- Társadalompolitika: A segélyek, nyugdíjak és a különböző szociális támogatások a költségvetés igen nagy részét teszik ki, így ezt egy kapitalista programnak mindenképpen érintenie kell. Nyilvánvaló, hogy ezeket a kiadásokat jelentős mértékben csökkenteni kell (vagy egyenesen megszüntetni) és konkrét tervek kellenek - tekintve, hogy ez rengeteg embert érint - ennek megvalósítására. Bajnai Gordonék programjában ez a kérdés egyáltalán nem jelenik meg.

- Jogállamiság: A jogállamiság kérdése általában csak retorikai elemként jelenik meg a legtöbb pártnál, holott a kapitalizmus számára igen fontos magántulajdon védelme csak jogállami keretek között kap értelmet, egyébként maga a fogalom kiüresedik. Ennek a kérdésnek a megválaszolása azért fontos, mert mind a jelenlegi, mint az előző kormány finoman szólva is elég sajátosan állt ehhez a kérdéshez. Akár a magánnyugdíj-pénztári pénzek államosításáról (a magánnyugdíj-pénztárakat privatizálni kellett volna), akár a trafiktörvényről (állami monopólium a dohánytermékek árusítása) vagy a szórakozóhelyeken betiltott dohányzásról (itt ugye a magántulajdonba történő beleszólás a probléma) van szó, mindegyikben egy közös, nevezetesen milyen körülmények között gyakorolhat az állam különböző jogokat az egyén tulajdona fölött. Ezt a kérdést az Együtt2014 csak nagyon általánosan tárgyalja.

Összességében valami ilyesmi lenne elvárható egy kapitalista programmal rendelkező párttól, és az Együtt2014 - a többi jelenlegi párttal egyetemben - vagy egyáltalán nem foglalkozik az adott problémával, vagy csak nagy általánosságban beszél róla.

2014

Az Együtt2014 programja nem tekinthető rossznak, de összességében ez egy szociáldemokrata megoldás a létező problémákra. Az önmagában nem probléma, ha ez a párt is a "legkevésbé hiteltelen szocialista párt" kategóriában indul a 2014-es választásokon, a baj az, hogy úgy tűnik, más kategória nem lesz. Már most elindult a verseny a szociáldemagóg megoldások között, és jó lenne, ha lenne legalább egy olyan hang, ami elmagyarázza, hogy ez miért nem működhet. Persze ez az egész nem lenne, ha a magyar társadalomban nem lenne borzasztóan elterjedt a "csak a megfelelő emberek kellenek az állam élére, és akkor a problémák megszűnnek" hozzáállás, illetve az ezzel szembemenő megoldások totális elutasítása. Bár még több, mint egy év hátra van a választásokig, igen valószínűtlen, hogy az általam felsorolt kapitalista program elemei bármilyen formában megjelennének valamelyik párt javaslataiban. És ez azért baj, mert akkor minden kockázat nélkül ki lehet jelenteni, hogy bárki is nyer 2014-ben, nem fogja tudni megoldani a jelenleg legsúlyosabb problémákat.  Ugyanaz lesz, mint eddig: vagy megy a maszatolás és az ígérgetés, vagy látszatintézkedések történnek, vagy pedig bevezetnek egy katasztrofális átalakítást. Ahogy egy amerikai tüntető tábláján lévő felirat fogalmazott: "Same bullshit, different asshole".

· 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://liberatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr305100389

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ennyit a kapitalista programról 2013.02.26. 12:26:01

Egy kapitalista program nehezen nézhető ki egy olyan konglomerátumból, aminek bázisát a Milla és a 4k! Magyar Szolidaritás mozgalom alkotják.

Trackback: Megfejtettük Orbán és Széles Gábor titkát! 2013.02.24. 11:10:28

Megfejtettük a titkot! Hiába beszélt rébuszokban Orbán Viktor az évértékelő beszédében, és hiába titkolózik Széles Gábor a választások előtt várható magyar gazdasági csodáról, fáradságot nem ismerő oknyomozó stábunk kiderítette, milyen hihetetlen újítá...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

balage_81 reloaded (törölt) 2013.02.24. 12:21:10

"és jó lenne, ha lenne legalább egy olyan hang, ami elmagyarázza, hogy ez miért nem működhet."

volt ilyen hang, bokros lajosnak hívták. a szerző egy tökéletesen alkalmatlan, alávaló buta ember, aki a tényeket sem tudja normálisan, viszont hatalmas pofával osztja az észt. ezen kívül megjegyezném, a 4k kurvára nem tagja az e14-nek. ennyire vagy komolyan vehető szerzőkém

"Valószínűleg több libertárius bizakodóan tekintett az Együtt2014-re"

és nem is csalódott, már népszerűbb, mint a 3 éve parlamentben lévő lmp. "libertariánus" szavazó úgy 2% van, a többiek csak szeretnének egy normális országban élni. tán nem kéne elkövetni azt a hibát, hogy egy nagyobb közösséget hiszel a saját buta elveid mögé. bajnainak mindössze annyi a dolga, hogy jobban csinálja a jelenlegi kurzusnál. ez pedig nem nehéz.

Reformista Pista 2013.02.24. 12:22:48

@vakapad: jah, mert ők ki tudtak harcolni maguknak olyan feltételeket (ld. adókedvezmény, alacsony tőkeadóztatás), amivel működik. Ezeket a feltételeket kéne megteremteni minden vállalkozás számára.

vargánya 2013.02.24. 12:42:09

@lehet más a propaganda: "
De mindegy is mit akar ez az igencsak heterogén elégedetlenkedő tömeg, mert ők csak a statisztái egy előadásnak, aminek a forgatókönyvét nem idehaza írják. Bajnai nem több a csomagolóanyagnál, amibe a külföldi szponzorai begöngyölik a hazai elégedetlenséget. Legyen úgy mint régen volt - ez itt a jelszó. Jöjjenek vissza a megszokott vazallusok, engedelmes végrehajtó kormányok, a Medgyesek, Gyurcsányik, Bajnaik".

Nagyon jól összefoglaltad a lényeget, gratulálok!
De nyilván azt is tudod, hogy mosottagyú követőiknek erre megnyugtató, fölényes gúnnyal érkezik a válasz: ez rosszindulatú "összeesküvés-elmélet".

Balt 2013.02.24. 12:54:09

@vaki78: Egyetértek. Hozzátéve, hogy a 400e bruttó bérnél a "gazdagokat" sokszorosan idézőjelbe tenném. Vajh miért nem a tőkejövedelmek sávosításán gondolkodnak, Bajnai, Oszkó, Felcsúti stb...?

Balt 2013.02.24. 12:58:56

@Balt: tőkejövedelmek adójának sávosításán

biohouse 2013.02.24. 13:03:27

Lehet, hogy szocializmusból nincs átmenet kapitalizmusba?
Ki szavaz rá? A nyugdíjas? Az állami alkalmazott? A munkanélküli? A mélyszegény? Az egyetemista?
A többség nem akarhat kapitalizmust.

kennyking 2013.02.24. 13:11:27

@high up!:
"Aztán ha egy gazdaságpolitika elkezdené a közép és alsóréteg jövedelmi pozícióját erősíteni, akkor az EU mégis mi francért lépne ennek ellenében? Mi lenne az alapja egy Bizottsági beavatkozásnak?"
Mert csökkenne a német ( osztrák, francia, stb) cégek profitja.A Bizottságban ezeknek a cégeknek a képviselőik vannak.Őket nem választják, hanem kinevezik.Kik? Mikor? Miért őket? Egy csomó megválaszolhatatlan kérdés, kvázi titkos.Az angol szkeptikus párt képviselője Nigel Farage ( ha jól írom a nevét), megpróbálta kinyomozni, nem sikerült neki.
Az öszeesküvés elméletekről ki szokott derülni, hogy a valósághoz képest alaposan alulfantáziálja magát.Az Európai Bizottság nem a jólét őre, netán valami szociális intézmény.Ők a nagytőke érdekeit kisérik figyelemmel és azonnal közbelépnek, direktívákat hoznak, ha sérül a nagytőke érdeke.

==T== 2013.02.24. 13:19:47

"Valószínűleg több libertárius bizakodóan tekintett az Együtt2014-re, nevezetesen hogy végre egy párt, amiből kinézhető egy kapitalista program."

lol

Ebből is látszik, mennyire ostobák a liberálisok.

Majd pont egy Milla/Szolidaritás hátterű társaság fog kapitalista programot csinálni...

Free_soul 2013.02.24. 13:21:40

@Ándi bácsi: Olyanok nincsenek hogy politikai pártoktól független gondolkodó emberek. Mindenki aki létezik be kell sorolni valamelyik oldalra. Akkor már könnyebben meg lehet mondani hogy ők fehérek vagy feketék. Kell ez az eljárás, mert a populizmustól megterhelt elmém másképp már nem tudja látni a világot. Egyébként fenyegetne a veszély, hogy elgondolkodnék a világról és egyéni gondolataim lennének.

hondamonda 2013.02.24. 13:23:23

@high up!: Hahahaha! Szerinted 16%-os adot fizetunk? Nezd meg egy berkalkulatorral, hogy valojaban mennyit. Esetleg hasonlitsd ossze egy nemettel vagy egy angollal...

A kozvetlen munkakornyezetembol 5 ember vandorolt ki az utobbi 1 evben. Egyik sem keresett 400 ezer alatt.

niklex 2013.02.24. 13:24:39

Magyarországon valószínűleg nem lehetne "kapitalista" programmal választást nyerni, mert az munkán, felelősségvállaláson, a magántulajdon szentségén,és nem az újraelosztáson alapulna.
Ilyent pedig a tömeg nem szavaz meg, mert a lakosság nagy tömege rá lett szoktatva az újraelosztásból , uram-bátyám kapcsolatokból és állami megrendelésekből/alkalmazásból történő megélésre.

Ezért belátható ideig az fog nyerni, aki több nyugdíjat,több segélyt, magasabb adókat a "gazdagok" (értsd a szakképzett dolgozó) nyakába hirdet a programjában. A jobboldal ezt még megfűszerezheti egy kis hazafyass és vallási mázzal is, és tálalható.

Aztán, hogy a választások után mit valósít meg, az más lapra tartozik.

balage_81 reloaded (törölt) 2013.02.24. 13:33:19

@kennyking: "Bizottságban ezeknek a cégeknek a képviselőik vannak." - hálistennek! milyen szép világ is lenne, ha szakszervezetek és ostoba fasz kormányok mondanák meg, hogy mennyi az annyi. kína és az usa röhögve hagyna le minket (még jobban) és pár év múlva már egymást rabolnánk ki két pohár vízért. más kérdés, hogy már így is hatástalan az eu, mert egyes büdös lusta népek képtelenek felfogni a csökött agyukkal, hogy jólét munkából lesz, nem az államtól. és mindennek semmi köze a kapitalizmus-kritikához, mert az nem kritika, hogy bassza meg a tőkés, én többet akarok keresni és/vagy baszok dolgozni. egy kis ízelítő:

index.hu/kulfold/2013/02/22/ketszer_is_beszolt_a_franciakra_az_amerikai_iparmagnas/

@biohouse: ott a pont. magyarországon tort ül a butaság és a kommunizmus. egyszerű kérdések, egyszerű válaszok, érdemi megoldás nulla. bajnainak most épp az a bűne, hogy hatékonyan kezelt válságot és nem elég kapitalista mégse. nyilván bokrosi programmal kéne előállnia, és akkor egyből hatmillió szavazója lenne. legalábbis az ostoba szerző szerint

Mannlicher 2013.02.24. 13:39:14

@balage_81 reloaded:
Ne feledd, hogy az előző kormányra is azt mondták, hogy ennél nincs lejjebb és, hogy a következőnek csak jobban kell csinálnia ami nem nehéz, aztán nézd meg mi lett.

kennyking 2013.02.24. 13:48:35

@balage_81 reloaded:
Te tényleg azt hiszed, hogy Görögország, Spanyolország, stb azért van bajban, mert lusták és nem dolgoznak? A nyolcvanas évek közepétől dolgoztak, mint a güzü, ezért fejlődtek és gazdagodtak, aztán egyszer csak leálltak, hogy mától nekünk ez így elég?
Kína és az USA azért hagy le minket, mert az EU nem versenyképes.Többek között pont a végtelenül korrupt EU vízfej miatt.Mert az EU tagországok egymást rabolják le, míg az USA tagállamai és a kínai tartományok egységesek és egy irányba húzzák a szekeret.Az EU-ból hiányzik a szolidaritás.A Bizottság pont azért van, hogy ne is legyen, mert így kikecmeregne a gödörből az a néhány ország, amiből profitál Németország, Franciaország, Anglia, stb.Nagyobb biznisz pénzügyi függőségben levő országokban pénzügyi mahinációkból folyamatos sarcot szedni, mint beruházni, termelni.

orbángyőzike 2013.02.24. 13:53:45

Teljesen kétségbeejtö a helyzetünk, ahogy a hozzászólókat olvasom, pedig valószínüleg aki politikai blogokba véleményt ír, a többséghez képest tájékozottabb, érdeklödöbb ember, foglalkozik a közügyekkel. Néhány alapdolgot azért tisztázni kellene a sommás itéletek mellett.

1. Azt mindenkinek el kell döntenie, hogy a mostani orbáni rendszer: jó, elfogadható vagy tönkreteszi az országot. Aki úgy gondolja, hogy minden mehet tovább, a hibáival együtt, az ne foglalkozzon senkivel, szavazzon megint a fideszre. Aki azt mondja, hogy ez nem folytatható, annak a további pontokat ajánlom figyelmébe.

2. Aki szerint le kellene váltani a fideszt, de nem felel meg neki senki az ellenzékböl, vagy várja hogy újabb pártok és pártvezérek szülessenek, nem veszi figyelembe a realitásokat, az gyakorlatilag támogatja a fidesz hatalmon maradását.

3. Aki szerint a fidesz átlépte azokat a demokratikus szabályokat, amit nem lehet eltürni, vagy anyira rossz irányba viszi a gazdaságot, annyira rossz a kormányzása, hogy az semmiképpen nem folytatható, annak minden demokratikus párt szóbajöhet ellenzéki oldalról, hiszen egy totálisan rossz rendszert kell megszüntetni és ehhez képest még az ellenzéki pártok közül is található alkalmasabb párt. (kisebbik rossz elve, illetve ha ez nem tetszik akkor marad a 2. pont)

4. Az ellenzéki pártok közül az MSZP a legnagyobb és a jelenlegi támogatottsága is a legnagyobb, de a legjobban hitelét vesztett párt, hiszen ezért is váltották le 2/3-os fidesz gyözelemmel. A DK ugyanaz, csak ráadásul elhanyagolható támogatottsággal. Az LMP nem túl sokat tud felmutatni egyetlen ekönyük, hogy nincs múltjuk, amibe bele lehetne kötni. Az E2014 is friss alakulat, vegyes társaság, de a Bajnai vezette Haza és Haladás mögött jelentös szakértökkel. Az ellenzéki oldalról számomra az E2014 látszik a leg progresszívabbnak, felkészültebbnek és egy olyan volt miniszterelnökkel, aki valamennyi eredményt fel tud mutatni 2009-2010 között szakértelemböl, vezetési képességböl.

5. Persze lehet fanyalogni Bajnain, de akkor mindjárt értékeljük Orbánt is és lehet választani közöttük. A Bajnai programot lehet kritizálni és nyilván a gyakorlatban döl el a hatása, de ne felejtsük hogy a mai Magyarországon, ha tényleg hatalomra szeretne kerülni valaki, figyelembe kell vennie azt az eltorzult, hazug populista közhangulatot, ami a 23 év alatt kialakult és sajnos nem lehet minden szükséges programlépést bemutatni, mert az ellenfelek azonnal lesöprik vele. A lényeg, hogy ne hazudjanak, ne csinálják az ellenkezöjét, amit mondanak és ne menjenek bele populista igéretekbe, de nem kell minden népszerütlen intézkedést azonnal ismertetni, mert sajnos a társadalom többsége nem alkalmas a nyilt-öszinte vitára. Ezt csak akkor érdemes megcsinálni, ha ellenzékben akarnak maradni és megelégszenek a partvonalról való bekiabálással.

5. A választást a jelenlegi helyzetben csak ellenzéki összefogással van esély megnyerni, anélkül szinte semmi. Persze, ha nem lesz összefogás akkor is elmegyek szavazni, mert különben Orbán szekértolójának fogom érezni magamat.

6. Én annak örülnék, ha lenne összefogás és a fö szervezö ereje az E2014 lenne, mert a kínálatból ök látszanak a legalkalmasabbaknak és akkor talán nemcsak az Orbán leváltása teljesülne, hanem a mostanihoz képest egy jobb kormányzás esélye is. Csodákban nem hiszek, de abban igen hogy csak hosszútávú,bizalomra építö, kiegyensúlyozott, hozzáértö, nyugodt munkával lehet elörejutni. Azt is megértem, hogy Bajnai nem a kapitalizmust, a piac szerepét emeli ki programjában, mert ez a posztkádárista mentalitású többség számára szitokszó. A 3-4 millió lecsúszott rétegeket ezekkel nem lehet megszólítani (és ebböl nincs egymilliónál több cigány), muszály neki a társadalmi szolidaritást hagsúlyozni, mert szétesik a társadalom, olyan szociális feszültségek várhatók, ami a stabilitást fogja veszélyeztetni! Rövidtávon muszály visszaállítani a többkulcsos adót, mert egy elszegényedett országban nem lehet elviselni ekkora szociális különbségeket, más forrás pedig jelenleg nincsen rá. Persze a gazdasági növekedés lenne a legkézenfekvöbb forrás, de a jelenlegi hatalom pont azt bizonyította be, ha valamit nagyon nem tud, akkor ez az.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.02.24. 13:54:36

ne felejtsük ki a bajnai mítoszból, hogy ő hozzáértő, meg szakember, meg technokrata...

ÁLLÍTÓLAG!

Wintermoots (törölt) 2013.02.24. 13:54:56

az a kapitalista program, amit szeretnének egyesek, sehol a világ egyetlen országában sem kellene a többségnek. főleg most, a teljesen globalizálttá váló posztindusztriális kapitalizmus korában vicces, a libertariánusok ugyanolyan nevetséges, illúziókat dédelgető alakok, mint mondjuk a kommunisták, csak az övéké a liberális utópia.
persze kis blogokban bármi leírható.
amúgy a szociáldemokrata a kapitalizmuskritikus mozgalmat jelentené, bajnai legjobb esetben is szociálliberális, de ez sem kell hogy zavarjon bárkit is.

jet set 2013.02.24. 14:04:56

@high up!: Te meg szimplán hülye. Csak példaként: Ausztriában a nettó fizetés a bruttó 70%-a (plusz ott van 13. és 14. havi fizetés!) Magyarországon 65%. Szóval valóban rohadt alacsony a magyar 16%-os szja. Az összes levonást kellene nézned, te egysejtű!
Ha esetleg nem hiszed, számolj utána.
akbruttonetto.akwien.at
www.hrportal.hu/index.phtml?page=berkalkulator

LallyPop 2013.02.24. 14:20:27

@jet set: Igen a szuperbruttó, járulék, munkaadói járulék szja ez ind szemfényvesztés.

Nem a bruttó-nettó arány a lényeg, az a lényeg hogy a munkáltató által kifizetett összeg hány százalékát viszi haza a munkavállaló.

Ez ma olyan 50%, a maradékból fizetsz 27% ÁFÁt, jövedéket, illetéket kutyafaszát.

Szóval az SZJA ma 50%.

lehet más a propaganda 2013.02.24. 14:27:46

@vargánya:
Nem is kell nagyon megkapirgálni Bajnai programját, elég azt nézni kik a támogatói. Charles Gátit nem kell bemutatni senkinek, ő lobbizott legaktívabban Magyarország ellen az elmúlt évek során. Most ő hajtja fel a pénzeket Bajnainak, és igyekszik a Clintonné (remélem végleges) kiesésével meggyengült támogatói hátteret kiépíteni az USA-ban. Együtt Jeruzsálemért, együtt Bajnaiért

kennyking 2013.02.24. 14:33:19

@doggfather:
" ne felejtsük ki a bajnai mítoszból, hogy ő hozzáértő, meg szakember, meg technokrata...

ÁLLÍTÓLAG!"
Kérlek ne csúsztass, mert nem állítólag.Ezt mondja minden szakértő az USA-ban.És ha ők mondják, akkor az úgy is van.Mert ezt pedig a Bajnai mondja.Aki ugye szakértő, mert....Ez kb. olyan, mint egy filmfesztivál díjazása.

lehet más a propaganda 2013.02.24. 14:34:12

@orbángyőzike:
'összefogás és a fö szervezö ereje az E2014 lenne "

Ugyanazok a 65 év fölötti nyuggerek csücsülnek Bajnai szeánszán, mint Gyurcsányén, meg az MSZP-én. Magyarán egymás elől fogják elszipkázni a szavazókat, már akik megélik a választást közülük. Most arról megy a nagy melldöngetés hogy ki legyen az alfa hím a majomcsapatban, semmi több

Martian (törölt) 2013.02.24. 14:36:15

@stoic79: a mindenkori kormány pedig pénzbehajtósdit játszik, egyik sem barátja a KKV szektornak... ördögi kör.

balage_81 reloaded (törölt) 2013.02.24. 14:38:52

@Mannlicher: és akkor mi a megoldás? hagyni ezeket tovább elkúrni? egyébként bajnai kabinetjére pont nem igaz, hogy rosszul csinálta, és erre véletlenül adatom is van:

hvg.hu/itthon/20121210_Tarki_Orban_22_ev_legrosszabb_miniszterel

@kennyking: nem hiszem, hanem tudom. a görögök eleve adathamisítással jutottak az eu-ba, a franciák iszonyatos jogokkal bírnak, ilyen szakszervezeti követelőzés a németeknél sincs, pedig hangyányit erősebb a gazdaságuk. arról nem tehetek, hogy nem olvasol utána

"Többek között pont a végtelenül korrupt EU vízfej miatt." - erre semmilyen konkrétumod nincs, ez láthatóan egy panel, amit szívesen magyarázol magadnak

"Az EU-ból hiányzik a szolidaritás." - és a szolidaritás konkrétan ugyan mit jelentene? az fokozná a versenyképességet? egyébként annyira hiányzik belőle, hogy orbán most jött haza dicsekedni, hogy milyen sok pénzt kapunk. sőt, minden miniszterelnök ezzel ment haza.

"míg az USA tagállamai és a kínai tartományok egységesek és egy irányba húzzák a szekeret." - ez teszi fel nálad az i-re a pontot. az amerikai államok úgy versenyeznek egymással, mint a huzat, mindenhol külön törvényhozás és lobbi van. amikor detroitot kisegíti a szövetségi állam, akkor kevesebb marad kalifornia problémáira és vice versa. otthon minden kormányzó és szenátor akkor lesz újraválasztva, ha az államát jól vezeti/képviseli és ennek egyik első mércéje a helyi gdp és munkanélküliségi adat. amit itt leírtál, az tökéletes tájékozatlanságról tanúskodik, egy hülyeség. kínáról dettó, ahol a parasztok lázadoznak mert konkrétan éhen halnak, míg a kormány által kiemelt övezetekben kedvező az adózás és milliók élnek bőven az átlag életszínvonal felett. nálunk az veri ki a palávert, ha az eu nem hajlandó életképtelen gazdaságokat támogatni.

tökéletesen vitaképtelen vagy, nevetséges

Martian (törölt) 2013.02.24. 14:45:51

@vakapad: "Magyarországon 20 éven belül nincs esély még közepes vállalat létrehozására sem"

Akkor meg kár reklamálni a több kapitalizmust... ez olyan igény, mint Anktartiszon a szabadtéri strandröplabda bajnokság. :)

Fejesrob 2013.02.24. 14:51:55

Bajnai Gordon és a válságkezelés.

Hihetetlen, ez fizetett poszt, vagy a blogger ennyire tájékozatlan?

Épp az a gond, hogy Bajnai meg sem próbálta kezelni a válságot.

Eleve azt nem értem, hogy ebből a tehetségtelen és láthatóan erőtlen, határozatlan, cselédtípusú aláíróemberből hogy a faszba nézhet ki bárki bármilyen önállóságot.

Inkább azon kellene elgondolkodnia az embereknek,hogy aki kitartja a lakosságnak ezt a bábot, miért bábbal akar kormányozni és ki ő valójában.

orbángyőzike 2013.02.24. 14:53:13

@lehet más a propaganda:
Az nem jelent semmit hogy "nyuggerek csücsülnek Bajnai szeanszán". Szerinted Orbán beszédén kik csücsültek ? Végignéztél a békemenetén ?:) Ez egy ilyen kor, az idösek a politikailag aktívak. A fiatalok meg nem foglalkoznak politikával, ha meg igen, akkor a szélsöjobbon vannak. Fordult a világ, régen az ifjúság a liberalizmus és demokrácia híve volt, most inkább nacionalista érzelmü és kapitalista ellenes, nekik a fidesz is tulságosan lightos.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.02.24. 14:55:18

@rudenz ulrich: "Kedves kapitalisták, adjatok munkát, és akkor jelentős mértékben csökkenthetők ezek a kiadások."

Pont a magas adóterhek miatt nem lehet annyi embernek munkát adni.

orbángyőzike 2013.02.24. 14:59:28

@Fejesrob:
Azon gondolkodtam el, hogy ha valakinek semmi nem jut eszébe, akkor miért ír le hülyeségeket, fizetnek neked érte?

balage_81 reloaded (törölt) 2013.02.24. 14:59:51

@Fejesrob: inkább azon kellene gondolkodni, hogy a valóság helyett egyesek miért menekülnek inkább olcsó összeesküvés-elméletekbe. nézz rá a forint árfolyamára bajnai alatt és most. vagy nézz rá a felvett hitelek kamatára akkor és most. aztán vezesd le, hogy NEKED az miért jó, hogy évi x milliárdot magasabb kamaton kapunk, mint lehetne és NEKED az miért jó, hogy szarabb a forint árfolyama és a cds-felár, mint 2010-ben. rajta, ne habozz, vezesd le, hogy neked jó, ha csontra szopatnak

(plusz pontért: ha orbán a komcsik ellen küzd, miért tartja vissza az ügynöklistákat)

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.02.24. 15:06:42

@béla a görög:
"Azt várod el, hogy legyen egy párt amelyik tisztán megfogalmazza ezeket a gondolatokat. Ugyanakkor a többi, ne?"

Ez messzire vezet, de én abszolút nem a pártpolitikában látom a megoldást. A többi pártról azért nem beszéltem, mert a hitelességük gyakorlatilag nulla.

"Mint ahogy rugdosták érte épp eleget pont a privatizáció miatt, mondván egy baloldali pártnak a dolgozókat kell szolgálnia (olyankor visszakérdeztem amint most is, hogy MIÉRT IS?)"

Akkor mi értelme a baloldali jelzőnek?

"2.) "Bajnai-mítosz"-hoz: nézd ő megtette részben azt gyakorlatban amit te elméletben leirtál és látni szeretnél. Kérdem én mi a baj? Az hogy megtette és Ő, az hogy a többit nem tette meg és miért nem vagy az hogy nem volt 'ledefiniálva' úgy ahogy Te leirtad? Állitólag az embereket a tettteik alapján itéljük meg..."

Pont az a baj, hogy nem tette meg. Nem volt semmilyen reform, csak kiigazítás. A három legnagyobb kiadási tételen - nyugdíj, államigazgatás, szociális juttatás - csak egy picit faragott, de nem reformált.

"Ami a társadalompolitikai részt illeti... Megszüntethetsz dolgokat, de akkor NE is akarj érte PÉNZT beszedni!
Fogalmazd meg azt, hogy egy kapitalista párt, milyen szerepet gondol a 'társadalmi szolidaritásról' vagy mi ennek a gyűjtőneve. A semmi is egy jó válasz, ha azt mondod, hogy mindenki magáról gondoskodjon az is aki mondjuk erre képtelen (mert mondjuk az egészségi állapota okán) - de akkor ismétlem ne akarj pénzt beszedni ezért! Például."

Az, hogy az állam nem játszik szerepet pl. a társadalompolitikában, az nem azt jelenti, hogy tilos szervezkedni, egyszerűen arról van szó, hogy ennek sem a finanszírozását, sem a szervezését ne az állam lássa el.

"4.) Kérdezném, hogy milyen tagságot, támogatókat képzelnél el egy ilyen tiszta, elvek mentén megfogalmazott 'kapitalista' pártnak?"

El kéne felejteni ezt a "társadalmi réteges" szöveget; az emberek nem az alapján határozzák meg, mit gondolnak a világról, hogy milyen osztályba/rétegbe tartoznak. Egy kapitalista párt alapjaiban olyanokhoz szól, akik szerint nincs olyan, hogy valami alanyi jogon jár.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.02.24. 15:09:23

@Balt: "Már bocs, de ez azon túl, hogy elsősorban közegészségügyi probléma, szélsőségesen gátlástalan liberalizmus, a passzív dohányosok jogainak semmibe vétele."

De egyáltalán nem kötelező oda bemenni. Vagy szerinted egy vendéglátóipari egység jelenléte rögtön feljogosít mindenkit arra, hogy beleszóljon annak működésébe?

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.02.24. 15:13:36

@alfacharlybravo: Emlékeim szerint a durva vagyoni különbségeket, rabszolgaságot a minél nagyobb etatizmus és paternalizmus okoz. Amiről én beszélek, az pont ennek ellenkezője, lásd itt: en.wikipedia.org/wiki/Laissez-faire

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.02.24. 15:16:20

@biohouse: Neked is: Észtország, Szingapúr, Hong Kong megoldotta, mi miért ne tudnánk.

high up! 2013.02.24. 15:16:24

@kennyking:

Jó nagy hülye vagy te is, de ez Magyaro-on tömegjelenség. Szóval, ha a magyar 250K alatti munkabéreket erőteljesebben emelnék, akkor brüsszeli Bizottságból azonnal ellencsapás jönne, hogy hogyan lehet menteni mondjuk a Henkel magyaro-i profitját? Szerinted azonnal jönnének valamiféle szankciók amelyek visszafordítanák a döntést.

Már bocs, de normális vagy te? Ne is érdekeljen hogy abban a Bizottságban ott van a magyar bizottsági tag is. Az se érdekeljen, hogy a munkabérek nagyságának a kérdése nem része semmilyen EU jogalanynak, így még ügyrendi kérdésként se lehetne bevinni a Bizottságban.
És leginkább az ne érdekeljen, hogy ha a Bizottság ilyen dolgok akárcsak felvetődének, akkor a sértett országok bizottsági tagjai azonnal elhíresztelnék hogy mi megy ott.

Úgyhogy olvasgasd csak az angol Szkeptikus pártodat, igaz eddig is csak lúzerkedett a társaság, de ez is elég ahhoz, hogy téged megnyerjenek maguknak behiszterizálható zombinak.

high up! 2013.02.24. 15:19:19

@hondamonda:

Hahaha, az én környzetemben meg az utóbbi években 5-en jöttek vissza 400K felett, mert itt csak 16%-kal adóznak. Tudják, hogy most kell kihasználni minden legális rablási lehetőséget. Lehet hogy 2014-ben vége lesz a fosztogatásnak.

high up! 2013.02.24. 15:25:55

@jet set:

Aztán azt mondd már meg ze közgazdasági nagyész Jóska, hogyha Ausztriával hasonlítod össze a magyar fizetést, akkor az egységnyi munka által előállított termelési értéket is összehasonlítod? A termelékenységi mutatókat és a moderrnizácó fokát? Nacsak szólok, hogy emiatt van Ausztriában 13. meg 14. havi fizetés. Meg 48%-os adókulcs.

Majd menjél ki Ausztriába a te magyar termelékenységeddel meg munamoráloddal, aztán nézd majd meg, hogy mikor fogsz te 13. havi fizetést kapni. Megsúgom, már a 2. napon nem fogod megkapni a fizetésed.

A nagy logikádat folytatva, Albániában meg ugye egyenesen 1%-os szja kulcs kellene, mert különben hogyan tudnának úgy élni mint egy osztrák?

Fejesrob 2013.02.24. 15:26:20

@orbángyőzike: Faszt, ránézek Bajnaira és 5 percig hallgatom.

Téged viszont fizethetnek, vagy kibaszott rossz az emberismereted.

is 2013.02.24. 15:27:37

"nehezen nézhető ki egy olyan konglomerátumból, aminek bázisát a Milla és a 4k! mozgalom alkotják"

Főleg, hogy a 4K! nincs is az E2014-ben, hanem a Schifferista LMP-vel kavarnak, külön. Némi valós tényalap igazán segítene jobb minőségű posztokat írni.

is 2013.02.24. 15:30:57

@Fejesrob: "ebből a tehetségtelen és láthatóan erőtlen, határozatlan, cselédtípusú aláíróemberből "

nahát abban a kocsmában, ahol a bicskázás, meg a másik pofánvágása számít férfinak, aki egyébként nem férfi 100 kilo alatt, no ott igen, onnan így tekintenek egy értelmiségire. erőszakos bicskások csak a pofonnak hisznek, azt meg tényleg nem tud adni Bajnai. börtönökben tényleg ilyenek lesznek a csicskák, te meg nyilván azt a közeget ismered, onnan van a véleményed. jártál te valaha bármely milliárdos cég bármely aláírására jogosult vezetőjénél?

high up! 2013.02.24. 15:33:07

@kennyking:

Te tényleg semmit nem tudsz. Még hogy Görögo dolgozott mint a güzü? Ember, a görögöknél lustább munkamorált Európában senki nem tud felmutatni. Ráadásul korrutabb államot sem.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.24. 15:34:36

Az Egyesült Magyar Baloldali-Jobboldali Nemzeti Szociális Demagóg Kisember Párt programjából az adózási rész:

Átlagbérig az adó: 0 %.
Átlagbér duplájáig: 10 %.
Átlagbér triplájáig: 25 %.
Átlagbér ötszöröséig: 50 %.
Az új BTK szerint az átlagbér ötszörésénél többet keresni bűncselekmény. Így az ilyeneknél teljes vagyonelkobzás jár nyilvános megkorbácsolás után.
Éljen Marx és Lenin!

is 2013.02.24. 15:41:51

@poszt: az összes kritikai pontban leírod, hogy 'hiányzik'. tehát nem az ellenkezője van, hanem hiányzik. aztán bakugrással ott termesz, hogy akkor biztos a szociáldemokrata módon kell kiegészíteni. biztos. látom előre.

na ezért kár volt posztot írni, meg bizonygatni. elsőre is mondhattad volna isten bizony, hogy Bajnai szociáldemokrata programot hirdet. annyi alapja annak is lett volna, mint ezzel a poszttal együtt.

és elolvastam Tokfalvit is. csúszik lefelé a faszi a szememben. ez a kákán csomót keresés tipikus esete. nem a programot kritizálta, hanem elolvasta a bevezető 1 oldal felét, és ott elkezdett kötözködni kb. három vesszőn, és két hangsúlyon. amit lehet, csak akkor nem kell az itt is hallelujával idézett sommás ítéletalkotást megtenni. mert igen égő.

Wintermoots (törölt) 2013.02.24. 15:42:11

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

te akkora marha vagy hogy az már szinte fáj.
a liberális hülyegyerekekkel együtt. nem véletlen hogy neokonok trockistákból kerültek ki, nálunk is a sereslászló egy anarchista volt, ugyanolyan marha mindkét csoport, csak liberálisék még okosnak is hiszik a marhaságaikat.

Wintermoots (törölt) 2013.02.24. 15:46:50

@is:

tokfalvi ugyanaz a dogmatikus értelmiségi, aki a piacon meghalna, de roppant nagy magabiztossággal írogat és halálkomolyan veszi magát. valamiért nagy tiszteletben tartják, holott egy tökéletesen vonalas, fantáziátlan, bár elég művelt blogger.

is 2013.02.24. 15:48:34

@kennyking: A görögök, spanyolok és portugálok 20 évig kapták ugyanazt a fejlesztési támogatást, amin most 15 ország osztozik. Ők hárman voltak rá, és 1994-től még jöttek az osztrákok meg a svédek is támogatni. Konkrétan _minden_ fejlesztést ők is EU pénzből csináltak, ezen kívül a turistákból éltek, semmifajta termelés vagy egyéb nem volt. A 2004-es csatlakozás nekik az istencsapása volt, azóta kevesebbet kapnak, dolgozni nem dolgoznak, a turisták is elmaradtak, ennyi. Csak annyi példát mondjanék, hogy spanyoloknál egy céges meeting 9-re hirdetve fél 11-kor a résztvevők felével kezdődik el.

is 2013.02.24. 15:50:19

@Wintermoots: én évek óta követem őt. szerintem 2011-ig egészen jókat mondott. a magyar piacon minden értelmes dolog meghal, és Török Gáborok uralkodnak, ez tehát a szememben nem hogy nem érv, de kifejezetten szimpatikussá tesz valakit.

pandacsökiboborján 2013.02.24. 15:50:37

@vakapad: csak külföldön. rengetegen melóznak szakmai végzettséghez nem kötött munkát,logisztikában,mezőgazdaságban,iparban. Csak valahogy pont Magyarországon semmi sem működik...ki feji meg a teheneket pl?

hondamonda 2013.02.24. 15:51:20

@high up!: Hazudsz es nagyon buta vagy!

is 2013.02.24. 15:54:21

@vargánya: "Nagyon jól összefoglaltad a lényeget, gratulálok!"

Hát a te számodra jól összefoglalta. Elis mondom, hogy heten vannak azok a külföldiek, akik Bajnait mozgatják. Én még a nevüket is tudom: Tudor, Vidor, Szende, Szundi, Hapci, Morgó, Kuka. Ja, meg a nyolcadik: a Valóság nagybátyánk, aki messzire távozott.

Wintermoots (törölt) 2013.02.24. 15:55:12

@is:

ugyanazokat a közhelyeket mondta, amit másoktól is hallottunk, néha volt egy-két eredeti ötlete. ennyi erővel a bauer tamást is olvashattuk volna.

A szerelő 2013.02.24. 16:14:09

Nem kéne áhítozni a kapitalizmusra, hiszen az juttatta idáig az emberiséget, ami pl. Magyarországon is van.

orbángyőzike 2013.02.24. 16:37:54

@A szerelő:
Butaság! Nem a kapitalizmus, hanem a dilettantizmus juttatott minket oda, ahol vagyunk! Nézz körül Svájcban, Svédországban, Norvégiában, Dániában, Hollandiában direkt kisebb országokat mondtam. Szeretnék én olyan "embertelen" körülmények között élni, te nagyon hülye!

midnight coder 2013.02.24. 16:45:43

@high up!: Aki ma magyarországon havi bruttó 400 forint felett keres (és nem a közszférában teszi ezt) az gyakorlott, nyelveket beszélő, egy-két használható diplomával rendelkező polgár - méghozzá jó eséllyel multinál, hazai cég nem jellemző hogy ennyit fizet. Az ilyen polgár pedig kinn is keresett portéka. És amíg Pl. egy hazai informatikus mérnök megkeres itt bruttó 4-500 ezer körül, addig ugyanezért a melóért kinn megkap 1.5 millió forintot. Még a magasabb adó után (ami után szolgáltatás is jár, kinn nem feltétlenül kell végrendelkezni egy vakbélműtét előtt) és a magasabb megélhetési költségek mellett is többet tud _félretenni_ mint ami itt a bruttó fizetése. Ezért van az, hogy minden épeszű fiatal vagy középkorú diplomás, aki nem kommunikáció-hamburgerdisztribútor szakon végez lovári nyelvvizsgával, rohamtempóban hagyja el az országot.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.02.24. 16:47:02

@kennyking: tényleg, ha Amerikában mondják akkor úgy van. :D

orbángyőzike 2013.02.24. 16:49:21

@Fejesrob:
Figyu! Te ne a Bajnait hallgasd, mert magas neked, mint majomnak a zongora, ha javasolhatnám akkor orbánévértékelöket hallgassál, ha azt sem érted, akkor Selmeczi Gabikát !

midnight coder 2013.02.24. 16:54:09

@high up!: Elárulom, hogy aki kis hazánkban komoly pénzt keres, az általában egy multinál teszi ezt. Kb. hasonló munkakörülmények, eszközök, munkamódszerek és elvárások mellett mintha nyugaton tenné ugyanezt. Ugyanaz a szervezeti felépítés, ugyanazok a szabályok.

midnight coder 2013.02.24. 16:55:41

@A szerelő: Nem. Az országot a 40 évi cuculizmus és a hatalmat átmentett kommunisták juttatták oda ahol van.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.02.24. 16:57:58

Elnézést mindenkitől, a 4k!-t összekevertem a Magyar Szolidaritás Mozgalommal. A hibát javítottam.

Pepibubó 2013.02.24. 17:02:53

@Dilis Csávó: "Magyarországon a liberális, piacbarát politikai program sohasem kapott lehetőséget"

Kapott! A Kiegyezést követően a XIX. század második felétől a XX. század második évtizedéig.

Eredménye az a Budapest, amitől a város ma is az, ami: Európa egyik legszebb városa, amit még 4 évtizednyi kommunista diktatúra se tudott tönkretenni.
Továbbá a világ tudományának, ipari fejlődésének élvonalába tartozó Magyarország a XIX.-XX. század fordulóján.

Ha nem akarunk ilyen messzire menni az időben, akkor csak térben kell ugrani egy kicsit. A nálunk később rendszert váltó Szlovénia, - valóban - liberális kormányzással a XXI. század első évtizedére, tíznél alig több év alatt érte el, hogy Ausztria "újabb tartományaként" emlegették, gazdasági eredményei alapján. Amely jólétet és valódi liberalizmust aztán unalmasnak talált a nép és - némi kommunista segédlettel - kirakta őket a kormányból. Szlovénia pár év alatt a csőd közelébe zuhant mára.

Vajon hányan ismerik ezt a történetet nálunk? A (poszt)kommunista médiának "hála"!

Egyébként meg a "kapitalizmus" fogalma csak a marxista lázálom szülötte. Normális gazdaság van, ami piacgazdaság és abnormális, ami meg többnyire kommunizmus, vagy szocializmus. Tehát már a cím, a felvetés is félrevezető.

Pepibubó 2013.02.24. 17:07:30

@midnight coder: +1 pont!

@A szerelő: Észak-Korea, az tetszene, mi? Jó étvágyat! Mármint a vörös propagandához, mert enned, azt nem lenne mit. Az évente éhen haló százezrek szenvedése, a kommunista haláltáborok mai napig kínzott milliói a bizonyság rá.

Wintermoots (törölt) 2013.02.24. 17:20:39

@Pepibubó:

te is marha vagy és alapvető fogalmakkal nem vagy tisztában, csak ugatsz

Martian (törölt) 2013.02.24. 18:15:16

@stoic79: hmmm... a magántulajdont nagyon tisztelő jenkiknél is sokféle (privát, de nyilvános) intézményben tiltja állambácsi a dohányzást.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.02.24. 18:31:02

@Reformista Pista: meg ugye kurvára nem mindegy, hogy az összeszerelő munkás bére minden közteherrel együtt havi 150k forint, vagy 700K forint... Hát ezért tökmindegy a nyugati cégeknek, hogy mennyi itt az adó. Nekik erre van tőkéjük és termékük, amivel ez műküdtethető. Nekünk (értsd belső gazdaság) nincs egyik se igazán.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.02.24. 18:32:18

@kennyking: baromság, ha több pénze lenne a magyaroknak, többet is költenének. Nyugati termékre is. És amúgy sincs országunk elleni világméretű, se EU méretű összeesküvés. Magyarország méretű, na az van, sajnos.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.02.24. 19:12:30

@A szerelő: tipikus komcsi/kádárista vélemény. Mondhatni, EZÉRT tartunk itt.

orbángyőzike 2013.02.24. 20:05:48

Chikán Attila az elsö orbánkormány gazdasági minisztere volt és jelenleg is önálló, véleményformáló gazdasági szakember. A Bajnai programról a következöket mondta:

"– Kifejezetten pragmatikus megközelítést adtak elő. A maga steril formájában ezt koherens, erős elvi alapokon nyugvó, összefüggő koncepciónak tartom. Közgazdaságilag korrekt. Két kérdés megválaszolása még hátravan: hogyan lehet a terveket technikailag, a részletekbe menően lebontani, illetve miképp tudják elfogadtatni a társadalommal? "

Egyszerü a válasz, ha nem sikerül elfogadtatni széles körben, akkor haladunk tovább az unortodox tündérmesék világában übü királlyal és udvari bolondjaival a teljes pusztulásba.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.02.24. 20:21:35

@stoic79:
Azt nem tudom, de olyan nagyon nagy hülyeségeket nem szokott mondani, s ezzel már önmagában is utcahosszat ráver Orbánra.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.02.24. 20:54:48

@Martian: Egy: attól hogy az USA-ban is ez van, még nem lesz kapitalista megoldás. Kettő: a "privát, de nyilvános" intézmény, mint fogalom létezése már önmagában is kérdéses.

Mannlicher 2013.02.24. 21:00:35

@balage_81 reloaded:
Nem, de nem kéne megint arra építeni, hogy bárkit csak ezt ne.
@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Mi számít átlagbérnek?

zobod 2013.02.24. 21:05:58

Nekem úgy tánik, hogy sem Nyugat, sem Kelet-Európában nem jellemző a liberális, piacbarát politika, igazából sosem volt az sehol, talán a nyolcvanas évek Nagy Britanniájában. Sőt, az USA-ban is most építi le Obama öles léptekkel viszi be a szocialista elemeket az egyén-állam-vállalati szféra kapcsolatrendszerbe.

Persze ne legyünk vakok: az elmúlt évek too big to fail too big to jail politikája a pénzügyi rendszer lényegi struktúrájának minden áron való fenntartása kapcsán (értsd: a status quo és a jelenlegi uralkodó osztály helyzetének megtartása) az vajon mennyire liberális, és piacbarát? Illúzió ez az egész, sehol nincsen piacbarát, liberális rendszer, legfeljebb olyan, ami annak akarja magát láttatni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.24. 21:13:22

@Mannlicher:

Amennyit egy munkásököl képes kikalapálni egy hónap alatt!

Martian (törölt) 2013.02.24. 21:37:05

@stoic79: egy magántulajdonnak sokféle kihatása lehet a társadalomra, ezért az állambácsi bizonyos alapvető játékszabályok erejéig bele szokott pofázni.
Ha Joe-nak van egy birtoka, arra nem illik hívatlanul belépni, Joe szinte bármit csinálhat rajta, de pl. állambácsi nem fogja csak úgy hagyni, hogy drog alapanyagot termesszen rajta vagy radioaktív anyagok lerakatát hozza létre, esetleg a birtokra tévedő védett madarakra vadásszon.
Viszont ha Joe a birtok sarkán felépít és üzemeltet egy Steakhouse-t, az intézményt nyilvánossá teszi más emberek számára, akkor bizonyos társadalmi együttélési korlátok is érvényesek lesznek ebben az intézményben... részben állambácsi által, de természetesen Joe is szabhat korlátokat, ami konvergens az államiakkal. Ha éppen tilos dohányozni (természetesen az általános tiltást politikailag lehet vitatni) és a konyhában a bográcsba hugyozni, akkor ezeket a szabályokat be kell tartani.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.02.24. 22:30:59

@Martian: "Viszont ha Joe a birtok sarkán felépít és üzemeltet egy Steakhouse-t, az intézményt nyilvánossá teszi más emberek számára ..." De hát pont ez a problémám: miért kell az, hogy bizonyos funkcióval rendelkező helyek automatikusan nyilvánosak legyenek? Azok a problémák pedig, amit előtte írtál, szerintem mind kezelhetőek az általános szabály keretein belül, nevezetesen hogy azt csinálsz a tulajdonoddal, amit akarsz, egészen addig, amíg azzal más tulajdonában kárt nem teszel.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.02.24. 22:34:30

@zobod: A múltban a huszadik század eleji Amerika és Anglia talán az egyik legjobb példa, a jelenben pedig elsősorban Észtország, Szingapúr és Hong Kong.

"Persze ne legyünk vakok: az elmúlt évek too big to fail too big to jail politikája a pénzügyi rendszer lényegi struktúrájának minden áron való fenntartása kapcsán (értsd: a status quo és a jelenlegi uralkodó osztály helyzetének megtartása) az vajon mennyire liberális, és piacbarát?"

Semennyire, ezt úgy hívják, hogy korporatizmus, és hosszútávon ugyanúgy jelentős problémákat okoz z a rendszer is, mint a szocialista jellegű újraelosztás.

Martian (törölt) 2013.02.24. 22:55:36

@stoic79: "miért kell az, hogy bizonyos funkcióval rendelkező helyek automatikusan nyilvánosak legyenek?"

Nem kell, hogy nyilvános legyen - ez a zártkörű klub.

balage_81 reloaded (törölt) 2013.02.24. 23:24:38

@Mannlicher: én nem is azért szavaznék bajnaira. ezt a kétkedőknek mondom, akik az élő fába belekötnek. ezek többnyire olyan emberek, akik a saját bizonytalanságukat másokra vetítik ki és semmi nem elég jó nekik. persze saját világképük nincs, csak tagadni tudnak mindent. láttál már olyan érvet, hogy "nem szavazok bajnaira, mert nem értek egyet a gazdaságpolitikájával"? lófaszt. az a lemez van fönt, hogy bajnai a szocikkal volt, ezért fúj. nahát ez kevés érvnek

Dr. Sör Kálmán · http://www.itallexikon.hu 2013.02.25. 02:03:48

Két dolog sosem volt és soha nem is lesz Magyarországon:

-demokrácia
-kapitalizmus

De ettől még szerethetnénk egymást, nem kell kikaparni egymás szemét, minden apróságért. Több szeretet, kevesebb okoskodás kéne.

Dilis Csávó 2013.02.25. 08:43:34

@Pepibubó: 1903 utan mar nem a liberalisok voltka hatalmon, es effektive mar az 1850-es evektol jelen volt egy egyre eroteljesebb etatista csoport a magyar liberalisok kozott. Azaz az elvhu, klasszikusan liberalisok nem voltak hatalmon. Az valoban igzaz, hogy a dualizmus-kori magyar allam kozelitette meg eddig a leginkabb a liberalis allam fogalmat, de ahogy az 1880-as evektol elhatalmasodott az agrarvalsag, es mar 1873-ban lezajlott egy nagy ipari es bankvalsag, a magyar politikai elit egyre inkabb az etatizmus es a protekcionizmus fel fordult. Ehhez a hivatalos eszkozok (szubvenciok, vamemelesek) a 20 szazad elejetol alltak rendelkezesre. A liberalis idoszak rovidebb volt, mint azt a tortenelemkonyvek allitjak. (Persze, a magyar atlagember elkepzelesihez kepest minden liberalis, ahol van vallalkozo, es nem vegzik ki a helyszinen azt, akinek a kutyaja a gyepre szarik. Ilyen ertelemben folyamatosan liberalis kiserleteket elunk meg.)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2013.02.25. 10:51:57

@Dilis Csávó: valóban karcsúbb volt a libsi kormányzás, mint általában véljük, de a mentalitás a kormányváltás után is tartotta magát még pár évig, de tagahatatlanul csökkent a szabadelvű habitus.

azért tényleg különösen vicces, hogy az un. aranykor (ahova a fél konzerv csapat visszavágyik) szinte pontosan egybeesett a liberális eszme kitejesedésével.

úgy látszik, a dolgok már csak ilyen ellentmondásosak.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.02.25. 11:36:12

@mcs: Ennek egy jó példája volt az, amikor Lovas István a szingapúri modellt hozta fel pozitív példának, holott Szingapúr gazdaságpolitikája talán a legneoliberálisabb az összes ország közül.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.02.25. 11:45:07

@stoic79:
Ettől még pozitív példa, csak nem arra, amire ő vágyik, hanem arra, amire mi :)

Mannlicher 2013.02.25. 12:24:59

@balage_81 reloaded:
Nem is azért mondom, csak nekem valahogy az az érzésem, hogy egyesek megint arra játszanak, hogy csak váltsuk le a mostani bandát és minden szebb lesz.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.02.25. 12:48:18

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "megint egy baloldali program"

Válság idején mégis milyen oldali programra vársz? Olyanra, hogy aki nem dolgozik, ne is egyék? Lehet ilyet írni, csak nem lesz népszerű.

Amikor felfut a gazdaság, akkor természetes módon megjelennek majd a magántulajdonra hangolt programok. Ki okozta a válságot? A magántulajdonra hangoltak. Kik fizetik az árát? A közösségre hangoltak. Dereng már, miért baloldali jelenleg minden program?

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.25. 23:17:27

@Dilis Csávó:

a dualizmus kora kőkemény hitelfelvételről és állami expanzióról szólt...

1910-re már valósággal úszott az állam az adósságban...

lényegében mindent hitelből építettek...

hitelből épültek a vasutak, a gátak, a kikötők, a közintézmények az állami üzemek...

no ez lenne a mi "liberalizmusunk"...

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.25. 23:20:00

@Dilis Csávó:

klikk az alábbi tanulságos "myth-buster" cikkre:

Állami pénzügyeink fejlődése 1867. és 1921. közt. – Zawadowski Alfréd
www.ksh.hu/statszemle_archive/viewer.html?ev=1943&szam=09&old=25&lap=36

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.25. 23:21:00

@Vértes László:

a válságot az állami monetáris és fiskális politika okozta

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.02.26. 07:11:16

@pre tridentine mass: "a válságot az állami monetáris és fiskális politika okozta"

Ezt kifejthetnéd. Ne feledd, hogy a válságot a Wall Street és a toxikus értékpapírok Európára lőcsölése okozta. Ennek a hatását súlyosbította a hazai monetáris és fiskális politika, de nem volt oka a válságnak. Erre gondolsz?

pszichonauta 2013.02.26. 13:57:05

"Valószínűleg több libertárius bizakodóan tekintett az Együtt2014-re"

Ebből is látszik, hogy mennyire különböznek az emberek, mert én pont egyfajta fenyegetésként tekintettem rá.

A szerelő 2013.02.26. 16:29:23

@orbángyőzike: "te nagyon hülye!" ehhez csak gratulálni tudok:)

A szerelő 2013.02.26. 16:32:10

@midnight coder: valamint a kapitalisták. Ezt se felejtsük ki a sorból. Mennyi volt a rendszerváltáskori államadósság, ami miatt rendszert kellett váltani és mennyi most? De ez csak egy nagyon leegyszerűsítése a dolognak, sokkal bonyolultabb, hogy 2 mondatban át lehetne beszélni.

A szerelő 2013.02.26. 16:34:01

@Pepibubó: Rosszindulatú aljas hazug vagy, mivel még csak nem is sugalltam, hogy Észak-Korea lenne a követendő példa.

A szerelő 2013.02.26. 16:35:40

@Zka: Szerintem meg az ilyen skatulyákba szorító gondolkozásmódúak juttaták ide az emberiséget, mint amilyen te is vagy.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.02.26. 17:46:14

@pre tridentine mass: "Global currency in circulation"

Köszönöm, bár bevallom, nem értem, mit mutatnak/bizonyítanak a grafikonok -- azon kívül, amit Keynes és Hayek alapján már 80 éve mindenki vitat. Azóta sem bizonyosodott be, hogy egyiknek vagy a másiknak stabilan igaza lenne. Hol így ésszerűbb, hol úgy.

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.26. 18:19:26

@A szerelő:

Dobjátok össze a "felvilágosult" cimboráiddal a vagyonotokat és alapítsatok egy kommunát:)

Ott kiélhetitek a kommunisztikus egalitariánus vágyaitokat saját kontótokra:)

A szerelő 2013.02.28. 01:20:38

@pre tridentine mass: tipikus egybites gondolkozás. Ha valami nem fekete, akkor csak fehér lehet. Ráadásul annyira el vagytok szállva magatoktól, hogy simán veszitek a bátorságot a gúnyolódáshoz. Többek között ezért is tart itt a világ.
süti beállítások módosítása