Liberatórium

Gondolatok, morgolódások és miegymás klasszikus-, konzervatív- és horribile dictu neoliberális szemmel. Ha úgy érzed, hogy neked is lenne mit írnod, ne tartsd vissza!

Friss topikok

  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: Mint azt anno megmondták, a magyar értelmiség két út áll: az egyik az alkoholizmu... (2024.10.07. 21:41) Orbannak igaza van, de melyiknek?
  • Lord_Valdez: @Gungnir: Ez számomra sokkal hihetőbb, mint az, hogy ők valami agendát akartak volna tolni. A goo... (2024.10.01. 07:32) A Google ideológiája
  • Lord_Valdez: @Csaba222: Mondjuk a burjátok, pont az egyik legnagyobb kisebbségük, de ők sincsenek többen, mint... (2024.04.10. 20:20) Mi is a tét?
  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: lehet, hogy a nekünk alatt a Fideszt értette. (2024.03.27. 20:19) Tanfolyamot Janinak
  • Lord_Valdez: @gigabursch: Ez egy erősen vitatott kérdés. A két leggyakoribb indok az szokott lenni: 1. nem fen... (2023.08.11. 07:20) Elefánt a szobában

Címkék

abszurdisztán (1) adó (11) ajánló (17) alkotmány (13) alkotmánybíróság (2) állam (65) áltudomány (7) any rand (2) baloldal (19) bastiat (1) belpolitika (33) bevándorlás (5) bürokrácia (4) cigányság (5) co2 (3) család (5) demografia (4) demokrácia (6) diktatúra (13) diszkrimináció (4) dohányzás (1) drog (2) egészségügy (3) egyház (3) emberi természet (17) energia (4) erkölcs (20) etika (13) eu (7) félelem (1) felmelegedés (2) fidesz (34) filozófia (21) fizika (1) friedman (3) fülke (2) gazdaság (83) gender (3) globális (9) heinlein (1) hiány (1) honvédelem (3) imf (4) index (1) individualizmus (9) indulatposzt (5) infláció (4) intro (1) iszlám (1) Izrael (1) jobbik (7) jobboldal (2) jog (12) jogállam (25) kalkulációs probléma (2) kdnp (2) kedvezmények (17) keynesianizmus (12) klíma (4) kollektivizmus (9) kommunizmus (10) konteó (3) konteo (12) konzervatizmus (1) korrupció (14) középosztály (7) közlekedés (1) külpol (18) légkör (3) libertarianizmus (7) lmp (4) malév (1) marx (5) marxizmus (4) média (4) megmondás (59) meleg jogok (1) meritokrácia (2) mesterséges intelligencia (1) mezogazdasag (9) migráció (7) moma (1) morgás (27) MSZP (5) mta (2) multikulti (3) nemiség (3) neoliberalizmus (11) nyugdijrendszer (10) offshore (2) oktatásügy (11) önvédelem (6) Oroszország (1) Palesztina (2) paternalizmus (35) példabeszéd (4) pénz (3) piac (42) polgár (4) politikai korrektség (6) populizmus (26) pratchett (3) profit (1) program (1) propaganda (11) prostitúció (1) protekcionizmus (5) reform (19) rothbard (4) Soros (1) sport (1) szabadság (34) szabad fegyverviselés (3) szarkazmus (2) szdsz (6) szellem (1) szema (1) személyes (2) szociálisrendszer (9) szocializmus (18) szólásszabadság (12) szolgálati közlemény (5) társadalmi igazságosság (4) társadalom (41) tiltás (7) történelem (8) tudomány (7) tulajdon (3) tulajdonjog (3) Ukrajna (2) választás (12) vallás (5) vallásszabadság (1) válság (5) vasút (2) zsidók (3) Címkefelhő

A Jeszenszky-tünetcsoport

2012.11.15. 08:00 | Lord_Valdez | 8 komment

Címkék: politikai korrektség cigányság

Jeszenszky Géza könyvében leírt egy mondatot, ami felkorbácsolta az indulatokat és rámutatott egy komoly problémára. Nem arra, amire most gondol az olvasó, hanem arra, hogy mennyire csak szélsőségekben képes gondolkodni a közélet.

Jeszenszky Géza azt találta írni, hogy a roma kultúrában elfogadott a rokonházasság és ezért is van ennyi fogyatékos köztük. Erre az egyik tábor kapásból rasszistának titulálta és mindenféle lemondást követelt. A másik örömujjongásban tört ki és mindenféle statisztikákkal kezdett el dobálózni, hogy bebizonyítsa, hogy a cigányok tényleg degeneráltak.
A kettő közben épp csak az sikkadt el, hogy mi igaz ebből az állításból.

Erre vonatkozóan létezik a Czeizel-féle tanulmány. Nem mai darab, már 20 éves, de igazából az egyetlen, ami komolyan vehető és releváns. Ez megállapított két fontos dolgot.
Az egyik, hogy átlagban 16-szor olyan gyakori a vérfertőzés, mint a nemcigányok között. Ez sokaknak már elegendő bizonyíték is, de ők tévedni fognak.
A másik, hogy ez nagy szórást mutat. Egyes régiókban 0%, míg másokban 21%.
Ez a második azért nagyon fontos, mert rámutat arra, hogy Jeszenszky kijelentése nem rasszista, hanem téves. Nem a roma kultúrában elfogadott, hanem egyes roma közösségekben.
Na, ez az  a különbség, amit a legtöbb vitázó nem tudott megérteni. Vagy az egyik oldalról, vagy a másikról.

És mindeközben csakúgy repkedtek a hajmeresztő kijelentések. A legvadabb az volt, hogy egy tanulmány kimutatta, hogy 62,5% a vérfertőzés aránya. Mivel ez triviálisan nem igaz, ezért utána néztem, hogy honnan származhat az értesülés.
Ennek a forrása: Jakab Istvánné: Cigánytanulók környezetének vizsgálata a deviáns viselkedésformákkal összefüggésben. A módszer az volt, hogy vettek 24 olyan családot Istvándi községből, ahol deviáns magatartású gyerek volt és abból 15-nél találták azt, hogy rokonházasságból származnak. Sokan egyáltalán nem voltak kíváncsiak arra, hogy mit jelent az a bizonyos 62,5%, hanem egyből úgy vették, hogy ennyi a teljes cigányságon belül.
mintavétel.gifÚgy vettem észre, hogy ez egy igen tipikus hiba. A tények kiragadása környezetükből és ebből adódóan a félreértésük. Ilyet mindenki csinál néha. Én is, mert esetleg nincs türelmem vagy időm figyelmesen végigolvasni valamit. Viszont úgy tűnik, hogy sokan egyáltalán ennek fontosságával sincsenek tisztában. Ez alighanem a középiskolai oktatás egyik hiányossága. A viccbeli "Mennyi? 30."-ból automatikusan kellene, hogy az ember feltegye magának a kérdést, hogy "Mi 30?".

Ezt mi sem mutatja jobban, hogy rendszeresen elhangzik, hogy bezzeg a börtönben lévők hány százaléka cigány. Természetesen az illető nem erre akar kilyukadni, csak nem veszi figyelembe, hogy a bűnözök hány százaléka cigány nem ugyanaz, mint a cigányok hány százaléka bűnöző kérdés.
Szerintem, ez a fajta (gyakran elfogultságtól sem mentes) szellemi igénytelenség, legalább akkora rákfenéje bármely kérdéskörnek, mint másikról mutatkozó képmutatás. Mert erről se feledkezzünk meg, hogy egyesek számára a cigány szó kimondása is bűnnek számít. Ez ugyan, nem egészen ugyanaz a kategória (hülyeség), de semmivel sem könnyíti meg a dolgok feltárását. Valamiért ezek uralják a közbeszédet, holott vannak példák arra, hogy lehet ezt normálisan is csinálni. Erre mutat példát pl. ez a publikáció. Nem csak nyílt, vagy burkolt rasszizmus, illetve szemforgató elhallgatás létezik. Viszont valamiért ezek nem tudnak utat törni a közbeszédbe. Alighanem nincs is rá igazi igény, pedig kellene, hogy legyen. Enélkül nincs előrelépés.

Ha vesszük a fáradtságot meglepő dolgokat el lehet érni, erre pozitív példa a pár éve bevezetett Hejőkeresztúri iskolaprogram. Érdeklődőknek:

http://hirmagazin.sulinet.hu/hu/oktatas/egy-iskola-ahonnan-nem-lognak-a-gyerekek

http://nol.hu/ajanlo/20120302-a_hejokereszturi_csodaiskola

http://www.femina.hu/hirhatter/hejokeresztur

Ugye?

A bejegyzés trackback címe:

https://liberatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr44905760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2012.11.15. 11:02:23

"Ez alighanem a középiskolai oktatás egyik hiányossága"

Szerintem a probléma mélyebb: ha az ember heves érzelmekkel - legyen az pozitív vagy negatív - közelít egy problémához, akkor hajlamos feketén-fehérben látni a dolgokat, így gondolkodása beszűkül, aminek következménye, hogy "statisztikai gondolkodásra" (ami végső soron az árnyalatokról szól) nem lesz képes. Persze ez összefügg a neveléssel, hiszen a kritikus gondolkodást az iskolában kéne a gyerekeknek elsajátítani, de ez nem lehetséges akkor, ha sem a tanár, sem a szülő nem képes erre.

"Természetesen az illető nem erre akar kilyukadni, csak nem veszi figyelembe, hogy a bűnözök hány százaléka cigány nem ugyanaz, mint a cigányok hány százaléka bűnöző kérdés."

Ez viszont egyértelműen oktatási probléma, nevezetesen a korreláció =/= kauzális viszony kérdésköre, amit elvileg a statisztika keretén belül kéne oktatni, viszont itt is az van - összefüggésben az előző állításommal -, hogy még azok is sokszor elkövetik ezt a hibát, akik értenek hozzá.

Dexter... (törölt) 2012.11.15. 20:33:46

Szerintem itt a kérdés az, hogy kell-e alkalmazkodnia a tudománynak a pc-hez? Szerintem nem, mert a tudománynak meg van a maga belső logikája, és ezt nem befolyásolhatja sem a hit, sem a pc. Ha egy tudós kutatást végez, ahol olyan eredményre jut, ami nem felel bizonyos elvárásoknak, akkor a saját karrierje védelmében megteheti, hogy elhallgatja azokat, de szakmailag akkor jár el helyesen, ha publikálja őket. Természetesen elfordulhat, hogy tévedett, de akkor ez nem több egyszerű hibánál. (Persze ez csak addig igaz míg a tudomány területén maradunk, annak logikáját és érveit használjuk, és nincs okunk megkérdőjelezni a kutató elfogultságát)

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2012.11.16. 17:23:49

@Dexter...: "Szerintem itt a kérdés az, hogy kell-e alkalmazkodnia a tudománynak a pc-hez?"

Egyértelműen nem, hiszen a pc az valójában egy művi udvariaskodás, míg a tudomány precíz definíciókkal dolgozik.

"(Persze ez csak addig igaz míg a tudomány területén maradunk, annak logikáját és érveit használjuk, és nincs okunk megkérdőjelezni a kutató elfogultságát)."

A kettő nem zárja ki egymást, számtalanszor született hibás eredmény azért, mert a kutató valamilyen formában elfogult volt (bármilyen meglepő, ez nem csak a társadalomtudományok, hanem néha a természettudományok területén is megesik). Persze a tudomány keretein belül ezek minden további nélkül kezelhetőek, nem mai történet ez.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.11.16. 20:13:48

@Dexter...:
"Szerintem itt a kérdés az, hogy kell-e alkalmazkodnia a tudománynak a pc-hez?"
Egyenesen tilos. Hisz ettől pont ugyanannyira lerontaná a kutatás minőségét, mint a rasszista kutató.

Egyébként szerintem Jeszenszky (upsz, rosszul írtam a nevét) nem rasszista csak pontatlan volt. Nem úgy, mint azok, akik felkapták és hőst csináltak belőle.

Free_soul 2012.11.16. 21:23:16

A cikkből kimaradt az egyértelműsítése a annak hogy miért hamis az amit Jeszenszky állított. Amint Czeizel doktor kifejtette,
( atv.hu/videotar/20121106_tobb_kulturaban_megengedett_a_csaladon_beluli_hazassag )
"elhanyagolható" az esélye hogy az unokatestvérek kapcsolatából fogyatékos gyermek születik.
Így az hogy a romák körében 4%-os az unokatestvér házasság (kapcsolat), úgymond "lényegtelen" adat, nem teszi őket hátrányosabb csoporttá.
Azonban ezt a hamis összefüggést igazként leírni, rombolja a roma népcsoport "nimbuszát" az olvasó szemében. Szóval ez véleményem szerint nem pontatlanság, hanem hatalmas hiba.

(az elhanyagolható szót időzőjelbe tettem, mert természetesen nem elhanyagolható az 1% alatti esély sem, de a közösség szellemi képességeire gyakorolt hatása ennek elhanyagolható)

Thasaidon · http://zothique.blog.hu 2012.12.02. 11:38:48

Üdítő ezt a cikket olvasni, jó érzés látni, hogy vannak még, akik nem szálltak be a szövegben is említett szemellenzős szekértáborosdiba. Én is nehezményeztem, hogy pusztán morális alapon támadják Jeszenszky kijelentését (vagyis kvázi nem _lehet_ igaz, mert a ballibek értékítéletével ellentétes), de a tényszerű cáfolatba már nem bonyolódtak bele.

A pozitív példák hiánya a közbeszédben pedig megint csak olyan dolog, amitől nekem is égnek áll a hajam. Az általad említett iskoláról én a Heti Válaszban olvastam. Öröm látni, hogy amikor pedagógusnak lenni finoman szólva nem Kánaán, akkor is vannak olyan lelkes tanítók, akik energiát, odaadást szentelnek egy ilyen kritikus ügynek. Csak hát ugye ahhoz, hogy ez tömegessé váljon, pénzeket kellene feccölni az oktatásügybe, ami sajnos régóta a költségvetési döntések nagy vesztese.

G. Nagy László 2021.08.26. 07:47:18

Abszolút egyetértek. Elképesztő hiba az, amikor a politikai ideológiánk nem engedi a tisztánlátást. Szörnyű lehet így élni. Ez maga vallásos vakhit...
süti beállítások módosítása