Liberatórium

Gondolatok, morgolódások és miegymás klasszikus-, konzervatív- és horribile dictu neoliberális szemmel. Ha úgy érzed, hogy neked is lenne mit írnod, ne tartsd vissza!

Friss topikok

  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: Mint azt anno megmondták, a magyar értelmiség két út áll: az egyik az alkoholizmu... (2024.10.07. 21:41) Orbannak igaza van, de melyiknek?
  • Lord_Valdez: @Gungnir: Ez számomra sokkal hihetőbb, mint az, hogy ők valami agendát akartak volna tolni. A goo... (2024.10.01. 07:32) A Google ideológiája
  • Lord_Valdez: @Csaba222: Mondjuk a burjátok, pont az egyik legnagyobb kisebbségük, de ők sincsenek többen, mint... (2024.04.10. 20:20) Mi is a tét?
  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: lehet, hogy a nekünk alatt a Fideszt értette. (2024.03.27. 20:19) Tanfolyamot Janinak
  • Lord_Valdez: @gigabursch: Ez egy erősen vitatott kérdés. A két leggyakoribb indok az szokott lenni: 1. nem fen... (2023.08.11. 07:20) Elefánt a szobában

Címkék

abszurdisztán (1) adó (11) ajánló (17) alkotmány (13) alkotmánybíróság (2) állam (65) áltudomány (7) any rand (2) baloldal (19) bastiat (1) belpolitika (33) bevándorlás (5) bürokrácia (4) cigányság (5) co2 (3) család (5) demografia (4) demokrácia (6) diktatúra (13) diszkrimináció (4) dohányzás (1) drog (2) egészségügy (3) egyház (3) emberi természet (17) energia (4) erkölcs (20) etika (13) eu (7) félelem (1) felmelegedés (2) fidesz (34) filozófia (21) fizika (1) friedman (3) fülke (2) gazdaság (83) gender (3) globális (9) heinlein (1) hiány (1) honvédelem (3) imf (4) index (1) individualizmus (9) indulatposzt (5) infláció (4) intro (1) iszlám (1) Izrael (1) jobbik (7) jobboldal (2) jog (12) jogállam (25) kalkulációs probléma (2) kdnp (2) kedvezmények (17) keynesianizmus (12) klíma (4) kollektivizmus (9) kommunizmus (10) konteó (3) konteo (12) konzervatizmus (1) korrupció (14) középosztály (7) közlekedés (1) külpol (18) légkör (3) libertarianizmus (7) lmp (4) malév (1) marx (5) marxizmus (4) média (4) megmondás (59) meleg jogok (1) meritokrácia (2) mesterséges intelligencia (1) mezogazdasag (9) migráció (7) moma (1) morgás (27) MSZP (5) mta (2) multikulti (3) nemiség (3) neoliberalizmus (11) nyugdijrendszer (10) offshore (2) oktatásügy (11) önvédelem (6) Oroszország (1) Palesztina (2) paternalizmus (35) példabeszéd (4) pénz (3) piac (42) polgár (4) politikai korrektség (6) populizmus (26) pratchett (3) profit (1) program (1) propaganda (11) prostitúció (1) protekcionizmus (5) reform (19) rothbard (4) Soros (1) sport (1) szabadság (34) szabad fegyverviselés (3) szarkazmus (2) szdsz (6) szellem (1) szema (1) személyes (2) szociálisrendszer (9) szocializmus (18) szólásszabadság (12) szolgálati közlemény (5) társadalmi igazságosság (4) társadalom (41) tiltás (7) történelem (8) tudomány (7) tulajdon (3) tulajdonjog (3) Ukrajna (2) választás (12) vallás (5) vallásszabadság (1) válság (5) vasút (2) zsidók (3) Címkefelhő

A hatékonytalanság kultusza

2012.06.27. 07:35 | Lord_Valdez | 9 komment

Címkék: morgás

Egy másik blogon próbálok épp egy embernek elmagyarázni valami pofonegyszerű dolgot, de nem akar sikerülni. Nem érti és nincs ezzel egyedül.

Mostanában divatba jött egy fonák gondolat. Azt mondják, hogy dolgozzon mindenki. Ez jól hangzik, de nincs munka. Ezért teremteni kell munkalehetőséget. Ez is jól hangzik, de ezt úgy próbálják meg megoldani, hogy végezzenek értelmetlen munkát.
Alapvetően teljesen nemes gondolat, hogy adjunk pár állatot a munkanélkülinek, hogy azokat gondozza. A munka nemesítő hatását nem tagadva, a dolog mégse sikertörténet. Ezek az emberek rendszerint pár hónap múlva felhagynak a tenyésztéssel. Csakúgy, mint számos egykori gazda, aki ezt komolyan csinálta. Miért? Azért, mert drágábbra jön ki neki a megtermelt hús, mint amennyiért meg lehet venni. Azaz a pénzét és idejét nem használja hatékonyan.
Mi értelme valamit megtermelni 600-ért, mikor készen megveheted 500-ért?
Ha nem a termelésben rejlő kihívás motivál, akkor semmi.

Vagy más példa. Anno szerettem volna egy 5.1-es hangrendszert (mert csak! :)). Elkezdtem megtervezni és lett volna egy tuti erősítőm. Ekkor a kollégám mutatott egy bolti ajánlatot. Azért, amiért én az erősítőt elkészítettem volna, megvehettem a teljes rendszert hangszórókkal együtt. Ha arra vágytam volna, hogy alkossak, akkor nem zavartattam volna magam és folytatom a projektet. Nekem viszont a termék kellett, tehát inkább megvettem készen és másra fordítottam azt a pénzt és időt. Ez így volt ésszerű.
Természetesen, ha nem kapható olcsóbban, akkor ésszerű lett volna folytatni.

Visszatérve a mezőgazdaságra, ilyenkor jönnek azzal, hogy bezzeg a háború után elkezdtek ilyen nem hatékony módszerekkel termelni, de ha rám hallgatnak, akkor éhen halnak, illetve azzal, hogy egy lakatlan szigeten te is ezt csinálnád.
Hogyne, de azért, mert nem állt rendelkezésre hatékonyabb alternatíva. Ha viszont rendelkezésre áll, de nem használod, akkor az felesleges szenvedés, sőt pazarlás. A saját erőforrásaid pazarlása.

Igazából nem is értem, hogy ez miért bonyolult egyes embereknek. Különösen, hogy ösztönösen azért ők is érzik. Egyiküknek se jutna eszébe kézi fúrót használni elektromos fúrógép helyett, ha van áram, de valahogy másoktól mégis elvárják.

Alighanem ez állhat a mögött, hogy Magyarországon az egyik legmagasabb a piacgazdaság elutasítottsága. Pedig a piacgazdaságot nem olyan nehéz megérteni, csak tudni kell beleképzelni magad más helyébe. Fel kell venni a másik nézőpontját és megkérdezni, hogy mit tennék. Not rocket science.

A bejegyzés trackback címe:

https://liberatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr114613903

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Heron44444 (törölt) · http://kulonvelemenyek.blog.hu/ 2012.06.28. 17:57:12

Az alapelvvel egyetértek, de az ördög persze a részletekben rejlik. Nem mind1, hogy mit hasonlítok össze mivel, és hogy milyen tényezőket veszek számításba.

A közmunka programot szerintem csak a konkrét szervezés fényében lehet megítélni. Ebben nagyon nagy a szórás a különböző önkormányzatok között.

Szerintem a mai antikapitalizmus onnét ered, hogy a Kádár-rendszerben szocializálódott emberek nagy része nem tud mit kezdeni a piac nyújtotta széles választékkal. Ezt a dilemmát legtöbbször 1bites programozással hidalják át. Pl: vegyük mindenből a legolcsóbbat, vegyük mindenből a legmárkásabbat, vegyük a magyart,.. Hihetetlen, hogy az emberek képtelenek 3d-ben (ár, minőség, tartósság) gondolkodni.
A bankokat nem kell szeretni, de ha vki tudatosan az előbbi hármas alapján választ bankszámlát, hitelt vagy befektetést, akkor máris nem annyira ellenszenvesek (a svájci frank.os csapdába még legtudatosabb is beleeshetett).

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.06.28. 20:44:53

@Heron44444:
Nem is a közmunkaprogram, bár hasonló. Egy lángész egy másik blogon felbosszantott. Azt hiszi, hogy ha a 600 ezer segélyes, inkább támasztja a kapát (saját szavai), akkor az mezőgazdaságnak számít... Ja, és a nagyapja is megélt valahogy...

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2012.06.29. 11:29:13

Szerintem a probléma mélyén az individualista vs. kollektivista megközelítés áll, a következők miatt. Az individualista megközelítésben azért dolgozol, hogy neked jobb legyen, és azt, hogy ez alatt mit kell érteni, szintén te határozod meg. A hatékonyságra való törekvés ebből a szempontból természetes, hiszen ahhoz, hogy az igényeid/vágyid kielégítésére minél több időt (az időben a menniység és a minőség is megjelenik) szánjál (többet olvassál, több idő a gyerekkel stb.), kevesebb időt szeretnél az ezekhez kapcsolódó források előteremtésére fordítani. Ebben a kontextusban akiknek nincs munkája azt jelenti, hogy az igényei és a lehetőségei között nincs meg az egyensúly, vagy ami rosszabb, nincs tudatában egyiknek se.
A kollektivista megközelítésben az egyén a közért, nemzetért, társadalomért stb. van, így ebben a kontextusban az előző hozzáállás igencsak negatív lesz, hiszen ha magadnak csinálsz valamit, akkor azt nem a kollektíva számára teszed, ergo megkárosítod (nem véletlen, hogy a lemondás, a tisztes szegénység stb. majdnem minden ilyen típusú hozzáállás esetén megjelenik mint pozitívum). Ebben a rendszerben természetesen kell munkaetika, hiszen azt meg kell magyarázni az embereknek, hogy miért van az, hogy ő egyre többet dolgozik, viszont másoknak lesz egyre jobb. A közmunka ennek a rendszernek a következménye: az, hogy te, én és sokan azért dolgoznak, hogy nekik jó legyen, az egy sajnálatos deviancia, de sokat változtatni nem tudnak rajta, legfeljebb magas adókkal ennek eredményét elveszik. Viszont akinek nincs, annál nem vesződnek azzal a macerás dologgal, hogy mind az igényeit, mind a lehetőségeit fedezze fel magának, hanem megmondják, hogy mit kell csinálni és hogyan (a közjóért). Ebben a rendszerben a hatékonytalanság kifejezetten erény, ugyanis a KÖZ érdeke, hogy mindenki dolgozzon.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.06.29. 18:52:11

@stoic79:
Biztos, hogy az a "köz" érdeke, hogy mindenki dolgozzon?
Miért nem az, hogy mindenki jól éljen?

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2012.06.30. 17:39:15

@Lord_Valdez: "Biztos, hogy az a "köz" érdeke, hogy mindenki dolgozzon? Miért nem az, hogy mindenki jól éljen?"

Persze, de én csak annyit állítottam, hogy a kollektivista megközelítésből ezt nem tudod levezetni, mert a kiindulási ponttal ellentmondásba van. És ezért nem tudod a derikvenst meggyőzni, mert igen valószínű, hogy ő kollektivista, így a "mindenki jól éljen" az értelmezhetetlen ebben a koordinátarendszerben.
Egyébként szerintem ez általános probléma, nevezetesen az szerintem egy tévhit, hogy a magyarok individualisták, pont az a probléma, hogy kollektivisták.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.06.30. 19:25:33

@stoic79:
Szerintem a magyar egyik sem. Inkább nevezném opportunistának.
Ha kapni kell, akkor kollektivista, ha adni, akkor individualista.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2012.07.02. 22:33:56

Milton Friedman egyszer a fáma szerint elment megtekinteni egy közmunka-programot. Csatornát ástak. A munkavezető azzal hencegett, h nem ám gépekkel, amik elrabolják az emberek munkáját, hanem lapáttal, mint rendes munkásemberek.

Mire Friedman visszakérdezett:
- Akkor miért nem használnak kanalat ásó helyett?

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.07.03. 06:56:32

@Quadrille Lobster:
Jó arc volt az öreg. Kár, hogy már meghalt, pedig szívesen beszélgettem volna vele...
süti beállítások módosítása