Liberatórium

Gondolatok, morgolódások és miegymás klasszikus-, konzervatív- és horribile dictu neoliberális szemmel. Ha úgy érzed, hogy neked is lenne mit írnod, ne tartsd vissza!

Friss topikok

  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: lehet, hogy a nekünk alatt a Fideszt értette. (2024.03.27. 20:19) Tanfolyamot Janinak
  • Lord_Valdez: @Gungnir: Érdekes, megérzésem szerint ez lehetett az eredetije annak, amit a bankár felhasznált. ... (2024.03.14. 07:30) A Google ideológiája
  • Lord_Valdez: www.quora.com/What-is-preventing-the-Ukraine-US-from-accepting-the-Kissinger-Peace-Plan-where-the-... (2024.03.02. 12:02) Mi is a tét?
  • Lord_Valdez: @gigabursch: Ez egy erősen vitatott kérdés. A két leggyakoribb indok az szokott lenni: 1. nem fen... (2023.08.11. 07:20) Elefánt a szobában
  • Tesz vesz IV: @grundigg: miért nem mondod neki hogy nézze az rtl klib híradóját is, pár családban segített, nézh... (2023.07.22. 14:37) A genderőrület új fejezete

Címkék

abszurdisztán (1) adó (11) ajánló (17) alkotmány (13) alkotmánybíróság (2) állam (65) áltudomány (7) any rand (2) baloldal (19) bastiat (1) belpolitika (33) bevándorlás (5) bürokrácia (4) cigányság (5) co2 (3) család (5) demografia (4) demokrácia (6) diktatúra (13) diszkrimináció (4) dohányzás (1) drog (2) egészségügy (3) egyház (3) emberi természet (17) energia (4) erkölcs (20) etika (13) eu (7) félelem (1) felmelegedés (2) fidesz (33) filozófia (21) fizika (1) friedman (3) fülke (2) gazdaság (83) gender (3) globális (9) heinlein (1) hiány (1) honvédelem (3) imf (4) index (1) individualizmus (9) indulatposzt (5) infláció (4) intro (1) iszlám (1) Izrael (1) jobbik (7) jobboldal (2) jog (12) jogállam (25) kalkulációs probléma (2) kdnp (2) kedvezmények (17) keynesianizmus (12) klíma (4) kollektivizmus (9) kommunizmus (10) konteó (3) konteo (12) konzervatizmus (1) korrupció (14) középosztály (7) közlekedés (1) külpol (18) légkör (3) libertarianizmus (7) lmp (4) malév (1) marx (5) marxizmus (4) média (4) megmondás (59) meleg jogok (1) meritokrácia (2) mesterséges intelligencia (1) mezogazdasag (9) migráció (7) moma (1) morgás (27) MSZP (5) mta (2) multikulti (3) nemiség (3) neoliberalizmus (11) nyugdijrendszer (10) offshore (2) oktatásügy (11) önvédelem (6) Oroszország (1) Palesztina (2) paternalizmus (35) példabeszéd (4) pénz (3) piac (42) polgár (4) politikai korrektség (6) populizmus (26) pratchett (3) profit (1) program (1) propaganda (11) prostitúció (1) protekcionizmus (5) reform (19) rothbard (4) Soros (1) sport (1) szabadság (34) szabad fegyverviselés (3) szarkazmus (2) szdsz (6) szellem (1) szema (1) személyes (2) szociálisrendszer (9) szocializmus (18) szólásszabadság (12) szolgálati közlemény (5) társadalmi igazságosság (4) társadalom (41) tiltás (7) történelem (8) tudomány (7) tulajdon (3) tulajdonjog (3) Ukrajna (2) választás (12) vallás (5) vallásszabadság (1) válság (5) vasút (2) zsidók (3) Címkefelhő

A katasztrófa ígérete

2012.04.02. 20:02 | Lord_Valdez | 16 komment

Címkék: ajánló

Soha nem hittem volna, hogy Békés Márton írását fogom egy nap ajánlani, de most mégis ez történt velem. Érdemes elolvasni: A katasztrófa ígérete

A bejegyzés trackback címe:

https://liberatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr344358803

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2012.04.03. 08:10:19

döbbenetes időket élnük. 100%-ban azonosulni tudok ezzel a cikkel.

a szerző korábbi munkásságát tekintve ez azért nem kicsit meglepő.

én igazából azt nem tudom megérteni, hogy ezek a jobber gyerekek hogyan tudják feldolgozni azt az ellentmondást, hogy drága vezérük épp az ellenkezőjét teszi mindennek, amit ők helyesnek tartanának.

borzasztó nehéz lehet úgy élni és működni, hogy a főnökeid, és azok főnökei folyamatosan az ellenkezőjét teszik annak, amit kellene, ami helyes lenne, és közben fehérnek hazudják a feketét, ráadásul ezt el is várják a beosztottaktól.

---

régi vesszőparipám, hogy ebben az országban nem kellene más tenni, mint mindenkinek a saját poziciójában, a saját elvei szerint azt tenni, amit helyesnek és becsületesnek érez. a rendőrtől a minisztériumi osztályvezetőn át az orvosig és a tanárig bezárólag.

le kell szarni, hogy mi az elvárás, mi a központi utasítás, ha ellenkezik az elveiddel és törvényekkel, meg a szakmai szabályokkal, akkor meg kell tagadni a parancsot.

ehhez képest fehér hollók az ilyen emberek, sajnos a "jobber" közösségben különösen, ami azért fura, mert közben meg ők hivatkoznak az elvekre folytonosan.

nem értem én ezt.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2012.04.03. 14:20:24

@mcs: Teljesen igazad van. Egyébként Rand az Atlas Shrugged-ban is valami hasonlót említ, egyfajta szellemi dezertálást: cselekedj mindig a saját erkölcsi normáid szerint, függetlenül attól, hogy mi a törvény.

"nem értem én ezt."

Szerintem a következőről van szó: az egész rendszer alapja, hogy a felelősséget egy kollektívára - intézmény, hivatal stb. - hárítsa. Ennek az a következménye, hogy az emberben nem alakul ki a felelősség vállalásának kényszere, így lényegében semmi sem kézteti arra, hogy elveit felvállalja. Ugyanis ha valami rosszul sül el, mindig lehet absztrakt intézményekre, hivatalokra, a "rendszerre" mutogatni, és kiállni azzal, hogy "nem én voltam, nem az én hibám, nem az én felelősségem". Egy ilyen rendszerben az kerül hátrányba, aki felvállal bármilyen elvet, hiszen akkor már nincs hova mutogatni, így az általános viselkedési forma a nyájjal való azonosulás, és csak olyan szimtű kritika, ahol még nem kell kiállni és felelősséget vállalni.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2012.04.03. 14:27:23

@stoic79: mondjuk, aki így jár el - minden körülmények között azt teszi, amit az elvei szerint helyesnek ítél - az nem igazán szokott gyorsan és látványosan meggazdagodni.

talán ez akadályozza a dolog tömeges elterjedését. :]

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2012.04.03. 19:59:02

@mcs: Persze, és ez a rendszer legdúrvább következménye, ez a fajta kontraszelekció. Csak egy példa: ha te mondjuk a privát egészségügyet preferálod az állami helyett, azt most is megteheted, de akkor nem csak a kötelező járulékot kell fizetned, hanem a drága privátot is. Ráadásul ez a privát egészségügy pontosan azért drága, mert kevesen tehetik meg ennek használatát, és így a kör bezárul. És ugyanez a helyzet a piacon történő részvétellel, az oktatással, az önvédelemmel stb.

Deadasfak 2012.04.04. 16:21:34

Én azt nem értem baromira hogy mégis hogy jobb az ha hagyják bedőlni a bankokat? Persze természetesen tudom hogy ez a tudat egészségtelen helyzetet eredményez a piacon, de miután megtörtént a baj hogy lesz jobb az ha a bankok bedőlnek? És énis amellett lennék hogy a görögöket hagyják megfőni a saját levükben a drachmával, de ebben az esetben az ott élő emberekkel mi lenne? Lehet hogy én vagyok túl balos és érdekelnek a szociális vonzatok is:) Még nem olvastam jól végig a cikket, de nem nagyon láttam példát arra mi van hogyha hagyjuk "megtörténni" a válságot?

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2012.04.04. 16:45:35

@Deadasfak:

a történelmi tapasztalatok azt mutatják, az a jó út, ha hagyjuk megtörténni a válságot. a résztvevők abból tanulnak legtöbbet és akkor tesznek megfelelő lépéseket a következő elkerülésére.

a válságok kormányok általi gyógyítgatása, ami most folyik az tüneti és nem okozati kezelés.

persze, nyilván közben sokan és sokfélét _próbálnak_ tenni, de az igazi felelős gazdálkodást nem lehet máshogy kikényszeríteni, csak akkor, ha tudod, hogy a tetteidnek kérlelhetetlen következményei vannak.

érted, a gravitációval sem szívózik az ember, mert viszonylag következetesnek ismerjük.

---

az államcsődnek vannak szép iskolapéldái, ki is lehet belőle jönni, kb. 10-20 év gdp és életszínvonal esést jelent, de egy értelmes gazdaság kiheveri és talpraáll.

az államcsődtől önmagában nem hallnak éhen az emberek, csak nehezebb lesz az élet, nem lesz luxus stb.

nem egy kellemes dolog, de jobb, ha szoktatod magad hozzá, mert igen nagy esély van rá itthon is. a fülkeforradalom délceg fáját rágja már a valóság szúja, vagymi.

és az esetlek többségében a valóság szokott nyerni (bár észak-korea elég jó tartja magát)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.04.04. 21:02:43

@Deadasfak:
Ez egy régi probléma. Rövid távon egyértelműen jobb kimenteni őket. Hosszabb távon már egyáltalán nem biztos. A kimentéssel azt kockáztatod, hogy a probléma kiújul.
És azt se felejtsd el, hogy a következetes elvalkalmazást nem feltétlenül a válság kezelésekor kell elkezdeni. Ha előtte is alkalmaztad, akkor nem jön létre a kezelendő probléma.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2012.04.05. 09:46:41

@Deadasfak: Az előttem szólókat kiegészítve még egy szempint. Mivel az államnak csak adó formájában van pénze, a bankok, cégek stb. kisegítése azt jelenti, hogy eddig sikeres - hiszen adót fizetett - cégek pénzéből adunk a nem sikeresnek. Ennek hosszú távon kontraszelekció a végeredménye: lesz egy csomó bank, cég stb., akiknek abszolút nem érdeke, hogy sikeres legyen, hiszen válság esetén akkor ők szívják meg. Ezt többféleképpen mehet. Az egyik verzó, hogy igyekeznek lepapírozni - legalábbis az állam felé -, hogy ők valójában nem annyira jók, aminek a következménye a silányabb minőségű szolgáltatás (elmaradnak a beruházások, ugyanis az látványos, így nem mondható, hogy a cég rosszul áll) és a nagyobb fekete piac. A másik verzió a monopólium kialakulása: a kimentett cég elszívja a fogyasztókat (hiszen az már tőkeerős), így az azonos szektoron belül létrejön egy monopólium, aminek kimentése - ezt már ugye mindenképpen ki kell menteni - később már akár az egész gazdaság rovására mehet.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2012.04.05. 13:21:28

@Deadasfak: asszem összefoglalhatjuk úgy, hogy válság esetén a kimentés a felelőtlen vagy hanyag csoportok jutalmazását/védését jelenti a felelős és gondos csoportok kárára.

---

egyébként, válságtól függetlenül kb. ez folyik magyarországon nagyjából 15-20 éve.

az eredmények jól láthatók. máv, bkv, posta, az egész állami-önkormányzati szektor, malév különösen, valamint az aktuális kormányzat haverjai és azok üzletfelei.

Deadasfak 2012.04.05. 14:27:36

Köszi mindenkinek, asszem egy kicsit jobban kirajzolódtak az összefüggések

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2012.04.08. 15:27:33

Persze, h egyetértesz vele, ez egy Ron Paul fordítás.

"100%-ban azonosulni tudok ezzel a cikkel.

a szerző korábbi munkásságát tekintve ez azért nem kicsit meglepő."

Kiaza Békés Márton?

Avatar 2012.04.13. 13:14:15

A magyar piacon is az okozta a problémát, hogy az állam támogatandónak ítélte meg az állampolgárok lakástulajdon szerzési törekvéseit. A támogatott lakáshitelek bevezetése jelentősen megnövelte a lakástulajdon keresletet, viszont a kínálati oldalon nagyjából ugyanazok az ingatlanok álltak továbbra is. Mivel a vevők a hitelforrások segítségével egymásra tudtak licitálni, ezért az árak szépen meg is indultak felfelé, miközben az állam egyre több támogatás kifizetését vállalta fel. Amikor az állam bácsi azt jelezte, hogy az ő zsebéből már kevesebbet lehet csak kivenni, akkor egy időre befagyott a piac, mert lefelé sokkal rugalmatlanabbak az árak. A megoldást a devizahitelek jelentették, amelyek rövid távon sokkal kedvezőbbnek tűntek a forinthiteleknél. Így viszont a továbbiakban nem az államnál kumulálódott a költség, hanem a lakosságnál növekedett a kockázat, aminek még a fogalmát se értette az átlagos jelzáloghiteles. Fel se fogta, hogy a házát tette fel egy 20 éves devizaspekulációra, ahol ő a spekuláns.
Így aztán az állam is kritikus költségvetési helyzetbe került, meg a lakosság is. Aztán amikor beütött a krízis, akkor egyszerre kapott gyomrost a CHF hiteles, meg az költségvetés, és csak néznek egymásra, hogy ki adjon kinek pénzt, hogy mindketten túléljenek.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2012.04.13. 14:13:19

@Avatar: nos, erre csak egy jó módszer van: az állam kitakarodik a lakás és hitelpiacról, és majd a szereplők lejátszák a meccset.

lesz, aki bedől, lesz, aki albérletbe költözik, lesz, aki olcsóbb házat vesz. viszont az egész ország megtanulja, hogy ez egy kockázatos játék.

sajna hülyének lenni állampolgári jog.

az is elég rút gazdasági következményekkel járt, hogy 2-3 millió idióta a fideszre szavazott, mert se olvasni, se szöveget érteni, sem pedig egy hónapnál régebbre visszaemlékezni nem tud. így most közösen isszuk a levét annak is.

Avatar 2012.04.13. 14:41:42

@mcs: Amikor az állam kitakarodott, akkor jött a devizahitelezés. Most épp azt róják fel az előző kormányzatnak, hogy hagyta, hogy az emberek saját döntést hozzanak. Mivel akkor hagyta őket felelősséget vállalni, így most felelős azért, hogy rosszul vállaltak felelősséget! Egyértelmű tehát, hogy felelősen be kell avatkoznia a felek ügyeibe. Nem tudod követni?

A legszebb az, hogy olyan politikusok panaszkodnak, hogy az államnak előre kellett volna látni a kockázatokat, akik maguk is személyesen is vettek fel deviza hitelt, és a rájuk bízott önkormányzatokat is devizában adósították el. És most ők az "állam" akinek előre kéne látnia.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2012.04.14. 12:08:37

@Avatar: én tudom követni is. bár különösebben nincs értelme a fidesz gazdaságpolitikájával ésvagy kommunikációjával foglalkozni, mert kábé annyi közük van a valós folyamatokhoz és a szükséges tennivalókhoz, mint a bojtosúszójú halak párzási szokásainak.

én már nem is foglalkozom vele, teljesen értelmetlen.

az is világos, hogy egy következő kormány megint totálisan az ellenkezőjét fogja csinálni és így tovább. szánalmas.

--

de nem ez a gond, az igazi gond az, hogy derék vezérünk kidobta a kukába a jogbiztonságot és a polgári szerződések szentségét, ami kábé akkora károkat okozott, mint a komunista 40 év - mármint a külföldi befektetők szemében.

Avatar 2012.04.17. 10:31:45

@mcs: Viktor már megmondta, hogy hagyjuk figyelmen kívül, amit mond... ezt a tanácsát megfogadtam. Bár időnként jól esik elképzelni az egymásnak ellentmondó nyilatkozatait hogyan tudná a valóságban feloldani... Pl. ül (hónapok óta) a tárgyalóasztalnál, megérkezik az IMF delegáció, erre a széket kirúgva maga alól felpattan, és köszöntésképp rájuk rivall: "Nem leszünk gyarmat!"
Majd kicsit halkabban folytatja: "Adjatok nekünk pénzt, hogy megvívhassuk ellenetek a szabadságharcunkat!" :)
süti beállítások módosítása