Liberatórium

Gondolatok, morgolódások és miegymás klasszikus-, konzervatív- és horribile dictu neoliberális szemmel. Ha úgy érzed, hogy neked is lenne mit írnod, ne tartsd vissza!

Friss topikok

  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: Mint azt anno megmondták, a magyar értelmiség két út áll: az egyik az alkoholizmu... (2024.10.07. 21:41) Orbannak igaza van, de melyiknek?
  • Lord_Valdez: @Gungnir: Ez számomra sokkal hihetőbb, mint az, hogy ők valami agendát akartak volna tolni. A goo... (2024.10.01. 07:32) A Google ideológiája
  • Lord_Valdez: @Csaba222: Mondjuk a burjátok, pont az egyik legnagyobb kisebbségük, de ők sincsenek többen, mint... (2024.04.10. 20:20) Mi is a tét?
  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: lehet, hogy a nekünk alatt a Fideszt értette. (2024.03.27. 20:19) Tanfolyamot Janinak
  • Lord_Valdez: @gigabursch: Ez egy erősen vitatott kérdés. A két leggyakoribb indok az szokott lenni: 1. nem fen... (2023.08.11. 07:20) Elefánt a szobában

Címkék

abszurdisztán (1) adó (11) ajánló (17) alkotmány (13) alkotmánybíróság (2) állam (65) áltudomány (7) any rand (2) baloldal (19) bastiat (1) belpolitika (33) bevándorlás (5) bürokrácia (4) cigányság (5) co2 (3) család (5) demografia (4) demokrácia (6) diktatúra (13) diszkrimináció (4) dohányzás (1) drog (2) egészségügy (3) egyház (3) emberi természet (17) energia (4) erkölcs (20) etika (13) eu (7) félelem (1) felmelegedés (2) fidesz (34) filozófia (21) fizika (1) friedman (3) fülke (2) gazdaság (83) gender (3) globális (9) heinlein (1) hiány (1) honvédelem (3) imf (4) index (1) individualizmus (9) indulatposzt (5) infláció (4) intro (1) iszlám (1) Izrael (1) jobbik (7) jobboldal (2) jog (12) jogállam (25) kalkulációs probléma (2) kdnp (2) kedvezmények (17) keynesianizmus (12) klíma (4) kollektivizmus (9) kommunizmus (10) konteó (3) konteo (12) konzervatizmus (1) korrupció (14) középosztály (7) közlekedés (1) külpol (18) légkör (3) libertarianizmus (7) lmp (4) malév (1) marx (5) marxizmus (4) média (4) megmondás (59) meleg jogok (1) meritokrácia (2) mesterséges intelligencia (1) mezogazdasag (9) migráció (7) moma (1) morgás (27) MSZP (5) mta (2) multikulti (3) nemiség (3) neoliberalizmus (11) nyugdijrendszer (10) offshore (2) oktatásügy (11) önvédelem (6) Oroszország (1) Palesztina (2) paternalizmus (35) példabeszéd (4) pénz (3) piac (42) polgár (4) politikai korrektség (6) populizmus (26) pratchett (3) profit (1) program (1) propaganda (11) prostitúció (1) protekcionizmus (5) reform (19) rothbard (4) Soros (1) sport (1) szabadság (34) szabad fegyverviselés (3) szarkazmus (2) szdsz (6) szellem (1) szema (1) személyes (2) szociálisrendszer (9) szocializmus (18) szólásszabadság (12) szolgálati közlemény (5) társadalmi igazságosság (4) társadalom (41) tiltás (7) történelem (8) tudomány (7) tulajdon (3) tulajdonjog (3) Ukrajna (2) választás (12) vallás (5) vallásszabadság (1) válság (5) vasút (2) zsidók (3) Címkefelhő

Statárium, vagy amit akartok

2013.01.03. 08:00 | Lord_Valdez | 60 komment

Címkék: alkotmány jogállam

A Vincent blog érdekes fejleményre hívta fel a figyelmem. A Fidesz megpróbált törvénynek álcázott alkotmánymódosítást végrehajtani, amit az Alkotmánybíróság visszadobott. Ezt az egyik alkotmánybíró igen furcsa indoklással tette.

Azt mondja, hogy válsághelyzetben nem alkalmazhatóak ugyanazon mércék, mint nyugodt időkben.
Sőt:
"Ez bizonyos mércék dogmává merevedését eredményezné, a törvényhozás, a kormányzás, sőt a jogállam egészének működését bénítaná, vagy szükségtelenül, vagy aránytalanul lassítaná, minek következtében a válság kezelését lehetetlenné tenné, illetve egyes területeken a válság további mélyülését eredményezné."
Alapvetően nem mondhatjuk, hogy nincs igaza, mert mindig lehetnek olyan helyzetek, amikben a hivatalos módszerek kényelmetlenek, vagy épp nehézkesek. Az emberiségnek viszont nem kevesebb, mint két évezredes problémája, hogy mindig van valami válság, ami miatt egyszerűbb lenne ad-hoc procedúrák szerint intézni az ügyeinket. Ha azonban mindig így teszünk, akkor a rendszer a rendszer hiánya. Azaz korlátlan tere van a káosznak és önkénynek.

Ha ezt el akarjuk kerülni, akkor világosan meg kell határoznunk, hogy mikor tekinthetünk el a hivatalos úttól. Erre a rómaik kitalálták a diktátor intézményét. A modern jogrendszerek pedig a vis maior, szükségállapot stb. jogi helyzeteket. Azaz szabályokat alkottak a szabályok áthágására. Ellenben nem kérdőjelezték meg a szabályok szükségességét.

Ezért azt mondom, hogy a tisztelt alkotmánybíró úr téved, amikor azt mondja, hogy elfogadható az alkotmánybíróság jogkörének felülbírálása.
"Ugyancsak ezen körülmények indokolták az Alkotmánybíróság hatáskörének, hatásköre hatalmi jellegének jelentős átalakítását, és az egyéni alapjogvédelem irányába való átterelését is."
Az ilyen helyzetekben nem ez a megoldás, hanem az alkotmány felkészítése. Egy alkotmányban eleve ilyesminek kellene lennie (és nem olyannak, hogy a haverjaimnak is jár a pénz ld. Magyar Művészeti Akadémia). Meg kell határozni, hogy mikor, milyen körülmények között lehet rendkívüli jogrendet bevezetni és mire terjedhet az ki.
Ha viszont egyszer meghatároztuk, akkor ahhoz ragaszkodni kell. Ha nem tesszük, akkor az a deklaráció csak WC-papír. Annyit ér, mint diéta, amit mindig holnap kezdesz el, de ma még zabálsz egy jót. (Ha valakinek, akkor egy alkotmánybírónak ezt tudni illene)

· 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://liberatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr714992925

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az elkóborolt bárány visszatért 2013.01.03. 13:20:05

Közel egy hónapos hallgatás után újra megnyitjuk kapuinkat. Nem is akárhogyan. Nincs többé balliberális elhajlás, nincs minden alapot nélkülöző kormánykritika, ahogyan innentől kezdve száműzzük oldalunkról az irónia, a szarkazmus és cinizmus minden for...

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.01.03. 10:52:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

piefke 2013.01.03. 12:46:07

"...szabályokat alkottak a szabályok áthágására. Ellenben nem kérdőjelezték meg a szabályok szükségességét." - Ez egy fontos mondat, mert ez lenne ma is a teendőnk: felismerve, hogy a helyzet a szabályok áthágását követeli meg ahhoz, hogy restaurálható/megteremthető legyen a jogállam, meg kell teremtenünk ennek "demokratikus intézményrendszerét" és jogi alapjait!

Foglalkoztunk már mi is ezzel a feladattal, pl. itt: progressziv.blog.hu/2012/10/03/a_koztarsasag_diktatora
ill. itt:
progressziv.blog.hu/2012/12/30/uj_dolog_uj_allam
ill. legutóbb itt:
progressziv.blog.hu/2013/01/02/fegyverletetel_649

Ellentengernagy 2013.01.03. 12:46:30

Lenkovics professzor úr volt a tettes?

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.01.03. 13:17:47

Tisztázzunk néhány dolgot..

Ezt Lenkovics Barnabás mondotta volt, akit 2007-ben választottak meg alkotmánybíróvá Gyurcsány kormány alatt.

naugye! 2013.01.03. 13:30:18

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !:
Ebből is látszik, hogy az igazi demokráciában nem csak kormányhű embereket választanak meg felelős posztokra. Egyetlen ellenzékit mondj, aki Baltás uralkodása alatt lett valaki. Naugye!

elwood 2013.01.03. 13:31:03

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !:

akkor két bírót választottak egyszerre,
még nem volt pártállam és az ellenzék is jelölhetett

hvg.hu/itthon/20070308_alkotmanybirosag_lenkovics_szili

"Lévay Miklós kriminológus az MSZP jelöltje. A Fidesz jelöltje, Lenkovics Barnabás"

Lucky Larry Silverstein 2013.01.03. 13:43:42

Elegem van a náááci kormányból!

Apám rokkantnyugdíjas volt, mellette ezt-azt dolgozott, svarcba. Most közmunkások csinálják ugyanazt, apámat kamurokkantnak nyilvánították. Anyám pultozott Blum kaszinójában, annak is annyi mer menekül a külföldi tőke! Nekem mi marad? Viktor, én is ember vagyok! Nem taulhatok kommunikációt már ingyenbe, így nem egyetem után, hanem már előtte elhúzok Londonba bébiszitternek. Hova jut a viág így, mi lesz Magyarországgal nélkülem? Mi lesz a demokráciával-e? Emigráns kormányt Londonba a nááácik ellen!

Hajós 2013.01.03. 13:54:07

Mivel a Fidesz politikája válságban van, ezért már meg is teremtődött az alap a rendkívüli jogrendre. Megvan minden eszközük ahhoz, hogy a saját válságukat Magyarország válságának tüntessék fel, így nem látom akadályát, hogy megtegyék. Még kicsit mélyebbre lökik az országot, és máris bejelenthetik a rendkívüli helyzetet, ami rendkívüli eszközöket követel meg. Pl. a jegybanki tartalék felhasználását, a szabad választások korlátozását. Csak arra kell ügyelniük, hogy annak látszatát fenntartsák, hogy ők igazából nem is akarják ezt az egészet, de a köz érdekében meg kell tenni. Fosztogatnak és osztogatnak...

Szevasztok 2013.01.03. 14:07:33

@DezInf: "Nem is a Balsai:)"
Te kinéznél belőle ennyit? Én nem.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.01.03. 14:09:27

@Hajós:
Azt nehéz lenne azután amit az MSZP hagyott.
Ellopták és kiárulták, szétprivatizálták az egész országot, közművestül, közlekedsésestül.
Nincs üzletág ahonnan a nyereséget ne játszották volna ki haveri cégeknek: Posta MÁV, ...

Megduplázta az MSZP a munkanélküliségi rátát, és a hiányt.
Eközben utolsóvá avenzsálta az országot 2010-re az EU-ban, pedig 2002-ben még a Szlovákok elött voltunk, és Medgyessy 2006-os Euró bevezetéssel kampányolt.

Hajós 2013.01.03. 14:17:43

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !: a társadalmi egyeztetés hiánya, a haverok bebetonozása, az állami földek haverokhoz történő kijátszása, a közgép kitömése, a szabadságharc gazdasági extra terhei, a járási hivatalok elosztása a hívek között, az újraállamosítás a pénzünkből, stb, a szétfaragott Alaptörvény, a nevetséges nemzeti konzultáció, a ygerekes IMF plakátkampány, Medgyessy csomag megszavazása, a tandíj ellenes kampány majd annak megcsúfolása, a felsőoktatási ámokfutás, stb... Ez neked milyen minőségi különbséget jelent? Ez miért elfogadhatóbb a számodra?

Lucky Larry Silverstein 2013.01.03. 14:20:39

@Hajós: Aki az mszp-t akarja vissza menthetetlen.

A Fidesz hülye, de a gazdaságpolitikája legalább fenntartható, nem csődmotivált.

Anti Anyag (törölt) 2013.01.03. 14:22:15

Én is attól rettegek, hogy eljön az idő, amikor a dunába lőnek. Tegnap találkoztam egy MSZP-s haverommal és ezt esetleg egy fideszes is láthatta.

Blogot indítok. index címlap lesz.

Hajós 2013.01.03. 14:23:56

@Lucky Larry Silverstein: ha esetleg felvázolnád, hogy mi a Fidesz gazdaságpolitikája (csak 5 pontban), és az 5 pointbóll melyik is látszik megvalósulni, és melyik visz minket fenntartható, a csődtől messzebb vezető pályára, azt megköszönném.

DezInf 2013.01.03. 14:25:30

@Lucky Larry Silverstein:
Matolcsy posztjára pályázol?
Esélyes vagy:)))

Hajós 2013.01.03. 14:25:40

@Anti Anyag: a rendkívüli helyzet nem jár együtt a Dunába lövéssel. Ennyire ne próbáld bagatellizálni a helyzetet.

DezInf 2013.01.03. 14:26:34

@Anti Anyag:
Az anti anyag láthatatlan.
Nemtuttad?

Lucky Larry Silverstein 2013.01.03. 14:29:35

@Hajós: Fenntartható deficit, fenntartható adósság, családtámogatás, segélyrendszer átalakítás. Ez csak 4, legyen az ötödik a HTM bevándorlás-motiválás.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.01.03. 14:30:46

@Hajós:
Ebben igazad van..
Ebből a szempontból semmi különbség nincs az MSZP és Fidesz között.
Ugyanúgy kitömték a monetáris tanácsot saját emberekkel, ugyanúgy a Köz-TV-től elbocsátottak többszáz embert majd sajátot ültettek oda, ugyanúgy saját társaságokat preferál mint az MSZP.

De nem duplázták meg a munkanélküliek számát és nem pakolták utolsó helyre az EU-ban az országot gazdaságilag, mint az MSZP.

Anti Anyag (törölt) 2013.01.03. 14:33:23

@Hajós: Hosszú a lejtő, ha te elmész e feléig, én miért ne mehetnék el az aljáig?

Egyébként így 2006.okt.23- után sokkal jobban tartok ebből a szempontból a "demokratáktól". Ők ugyanis az alkotmányt akkor, illetve utána, eleve leszarták.

Anti Anyag (törölt) 2013.01.03. 14:33:57

@DezInf: Az antianyag miért lenne láthatatlan?

DezInf 2013.01.03. 14:39:05

Látta már valaki?
Naugye!
Akkor láthatatlan:)

elwood 2013.01.03. 14:48:20

@Lucky Larry Silverstein: nagyjából kéthavonta jön egy pár százmilliárdos megszorítás mert a csökkenő gazdaság nem tudja fizetni kiadásokat.

egyelőre a fenntarható csökkenés pályáján vagyunk,

az adósságunk pedig még annyival sem csökkent amennyi nyugdíjtartalékot szétszórtak, vagyis inkább az is nőtt.

Anti Anyag (törölt) 2013.01.03. 14:59:00

@DezInf: Látta, pld. (majdnem) minden nap az asszony:)

Anti Anyag (törölt) 2013.01.03. 15:02:28

@elwood: Jövő ilyenkorra kiderül, hogy Orbánék mennyire voltak képesek alkalmazkodni.

A lépések szerintem annyiban jók, hogy a terheket szétterítették, a kiadásokat csökkentették, a bevételeket növelték. Ez egy tipikus válságkezelés.

Hajós 2013.01.03. 15:04:54

@Lucky Larry Silverstein: Szerencsés embre vagy, mert legalább a hited megvan.
A deficit nem fenntartható, mert a GDP továbbra sem fog nőni olyan mértékben, hogy ez segítsen a gazdaságon. A beruházási ráta olyan alacsony, hogy középtávon nem lesz használható termelési háttár az országban. Vedd úgy mintha Te semmit nem költenél a lakásodra évekig. Egyszer csak azt veszed észre, hogy több milliót kell rákölteni, ha a korábbi színvonalon akarsz élni benne. Ha nem teszel félre, akkor adósságba fogod verni magad. A különdség annyi, hogy a gazdaság felújítása tovább tart, és lassabban lesz eredménye.A második pontod az első függvénye. A családtámogatás és a segélyezés társadalompolitika, és mindkettőnek az lenne célja, hogy a humánerőforrást újratermelje, de ehhez kellenek a termelőkapacitások. Ha azt mondod, hogy ezeken keresztül megtakarításokat ér el, amit felhasznál az első ponthoz, akkor igazad lehetne, de nem látom a megtakarítást.

Lucky Larry Silverstein 2013.01.03. 15:14:12

@Hajós: Ha azt mondod, hogy ezeken keresztül megtakarításokat ér el, amit felhasznál az első ponthoz, akkor igazad lehetne, de nem látom a megtakarítást.

- Majd meglátod. 2 év alatt kéne szülésre meg munkára meg megtakarításra szoktatni a magyarokat?

elwood 2013.01.03. 15:18:46

@Anti Anyag: "Jövő ilyenkorra kiderül"

Igen általában "jövőre" jön a soha nem látott növekedés.

Lucky Larry Silverstein 2013.01.03. 15:21:23

@elwood: Igen általában "jövőre" jön a soha nem látott növekedés.

- bajnai is lenullázta az előtte levő 8 év növekedését. Csak mellette az adósságot is duplázta(nem csak ő).

DezInf 2013.01.03. 15:22:48

@Anti Anyag:
Téged átvert valaki:)
...ha tudnád mennyi kvantumfizikus szeretné látni,csak az a gond ha létrehozzák akkor mindent elpusztít maga körül....oszt csak a nagy semmi marad:D

Anti Anyag (törölt) 2013.01.03. 15:25:30

@elwood: Most hülyeségeket beszélsz, mert az előző kormányok esetén hiába volt egyre csökkenő növekedés, ha úgy eltapsolták, hogy csökkenés lett belőle.

Ha az államháztartási hiány rendben van, akkor 1%-os növekedés is növekedés. Annyi pedig jövőre már simán lesz.

sárkányfő 2013.01.03. 15:26:21

@Lucky Larry Silverstein:
"Fenntartható deficit, fenntartható adósság, családtámogatás, segélyrendszer átalakítás. Ez csak 4, legyen az ötödik a HTM bevándorlás-motiválás."

Lássuk sorban.
1. Fenntartható deficit: Semmiféle fenntartható deficitről szó sincs. 2012-es végleges adat még nincs, 2011-ben a strukturális deficit 6,9% volt, ezt a lenyúlt manyup lóvéval fedték be.
(A 2012-es deficit bármilyen is lesz, recesszió az ára, úgy meg szart sem ér.)

2. Fenntartható adósság: Szó sincs róla. A manyup 3000 milliárdját lenyúlták és felélték. A 3 billó az a GDP 11%-a, azaz 11%-kal növelték a nettó államadósságot. Hogy az ország anyagi helyzete adósság vagy tartalék (és jövő)-felelés miatt romlik, az másodlagos.

3. Családtámogatás: Ez alatt nem tudom mit értesz, egy szűk tehetős rétege kívül inkább család-ellenesség figyelhető meg.

4. Segélyrendszer átalakítás: itt a "47 ezerből meg lehet élni"-re gondolsz?

5. HTM bevándorlás-motiválás: Őszintén? Ez verte ki nálam a biztosítékot. Először is ha motiváljuk a HTM bevándorlást, azzal felszámoljuk a HMT közösségeket. Először csak a fiatalokat szívjuk el, aztán hagyjuk kihalni az ott maradtakat. Másodszor amit a HTM-ek kapcsán művel a kormány az maga a kibaszott aljas nemzetárulás. Olvasgass csak:
hvg.hu/vilag/20130102_kelemen_hunor_interju

"Magyarországi segédlettel, magyarországi támogatásból megjelentek a versenypártok."
"Akik pártalapításokat támogatnak, a megosztottságot erősítik, ami kollektív kudarccal végződhet."
"az Erdélyi Magyar Néppárt a regisztrációt fogja felhasználni szervezetépítésre. Megkapják az erdélyi magyar állampolgárok adatbázisait és a regisztrációval fognak kampányolni."

Magyarul megosztják az erdélyi magyarokat, akiknek ez majd nem jelent mást, mint a román parlamentből való kiesést. Ez színtiszta nemzetárulás. Szlovákiai magyarok kilőve, MKP szlovák parlamentből kiesett, most jönnek az erdélyiek.

Anti Anyag (törölt) 2013.01.03. 15:27:14

@DezInf: Mejn olyan helyre, ahol csak antiaanyag van, persze valahogy oldd meg a védelmedet és nézz körül. Amit látsz, az antianyag. Látod, tehát látható.

DezInf 2013.01.03. 15:28:10

Egyszer valamikor Orbán - tán rémuralma kezdetén v2.0 - Brüsszelben megdicsérte Bajnait, hogy milyen korrekten és szakmailag helyesen dolgozott a szakértői kormány élén.
Aztán hazajött és mondott valami ordasat :) Ez volt asszem a kettősbeszédének a kezdeti korszaka.
Kíváncsi lennék,most hogy gombolja:D

elwood 2013.01.03. 15:29:26

@Lucky Larry Silverstein: "bajnai is lenullázta az előtte levő 8 év növekedését. Csak mellette az adósságot is duplázta(nem csak ő)"

ez annyira távol áll a valóságtól, hogy nincs energiám erre részlesen válaszolni.

volt egy világválság,
a hiteleket pedig nem ő vette fel

DezInf 2013.01.03. 15:29:27

@Anti Anyag:
Mutass olyat aki látta,vagy olyat aki olyat látott aki látta:)

Anti Anyag (törölt) 2013.01.03. 15:32:07

@Hajós: Bajnaiék szerintem a helyzetet félreértették, Orbánék legalább nem értik félre.

A folyamat eredménye simán lehet több éves, de el kellett kezdeni. Lsd. Lettek, ott valami -14%-os volt a gazdaság visszaesése minuszban, de ma már jócskán pluszban vannak.

A két felfogás különbsége jól látszik, Bajnaiék kölcsönből elodázták a nehézségeket, amúgy sikertelenül, Orbánéknak már nem állt rendelkezésre ennek "luxusa".

vargánya 2013.01.03. 15:38:37

"Meg kell határozni, hogy mikor, milyen körülmények között lehet rendkívüli jogrendet bevezetni és mire terjedhet az ki."
OK, kedves Valdez, de KINEK, KIKNEK kell mindezt meghatároznia?@Anti Anyag:

elwood 2013.01.03. 15:41:10

@Anti Anyag: "valami -14%-os volt a gazdaság visszaesése minuszban, de ma már jócskán pluszban vannak. "

nézd meg az adatokat, volt egy válság, aztán orbánék átvették a kormányt és azóta csak romlik a gazdaság

www.ksh.hu/interaktiv/fontosabb_adatok/gdp.html

vargánya 2013.01.03. 15:42:48

@Anti Anyag:
"Ha az államháztartási hiány rendben van, akkor 1%-os növekedés is növekedés. Annyi pedig jövőre már simán lesz."
Szerintem is nagy esély van rá, de teljesen fölösleges ezt a trolloknak bizonygatnunk. Ők azért szurkolnak, hogy ne legyen növekedés." Minél rosszabb, annál jobb."

vargánya 2013.01.03. 15:44:38

@elwood: "nézd meg az adatokat, volt egy válság, aztán orbánék átvették a kormányt és azóta csak romlik a gazdaság"....
Bezzeg, ha Bajnai maradt volna! Bezzeg, ha visszatérne!

Hajós 2013.01.03. 15:49:52

@Lucky Larry Silverstein: nem a magyaroknak kell megtakarítani, hanem a kormánynak. Ez pedig politikai akarat kérdése...

vargánya 2013.01.03. 15:51:28

@sárkányfő: "(A 2012-es deficit bármilyen is lesz, recesszió az ára, úgy meg szart sem ér.)"
Az általatok felmagasztalt ("egyesúlyjavító") Bokros-csomagnak is recesszió volt az ára sokkal kedvezőbb külgazdasági feltételek között is. Csodák nincsenek. A többi EU tagállamban ahol komoly megszorítások vannak ugyanez, vagy még rosszabb az eredmény.

georgie58 2013.01.03. 15:51:28

@Lucky Larry Silverstein: "... nem csődmotivált" ... ihaz. ez már maga a CSŐD. Fideszdroidok: imára !

Hajós 2013.01.03. 15:57:55

@Anti Anyag:

Európában új bezzegország született. Lettország, úgy tűnik, maga mögött hagyta a válságot, és az elmúlt néhány év intézkedései valószínűleg mintaként szolgálhatnak a krízissel továbbra is küszködők számára.

Májusban egymás követték a hírek, amelyek arra utalnak, hogy az országban gyakorlatilag egy gazdasági csoda van kibontakozóban. Május 2-án a Standard & Poor's a hitelminősítők közül utolsóként felminősítette az országot, azaz visszaemelte a lett adósbesorolást a befektetésre ajánlott kategóriába. Tíz nappal később kiderült, hogy az év első negyedében az EU tagjai közül a letteknél bővült a legnagyobb mértékben a gazdaság, a 6,8 százalékos adat két százalékponttal volt erősebb az elemzők várakozásánál. Az ipari termelés növekedésében csak a szlovákok voltak jobbak.

A múlt héten a miniszterelnök, Valdis Dombrovskis brüsszeli látogatásáról hazatérve arról számolt be, hogy az Európai Bizottság vezetői "pozitív példának" nevezték a lett válságkezelést. Megjelent az IMF aktuális helyzetértékelése is, amely méltatta a növekedést, a várakozást meghaladó adóbevételeket, az alacsony államháztartási hiányt, és a kormányfő által időközben bejelentett adócsökkentést sem ellenezte. Jellemző, hogy miközben az IMF számos országban a közszféra béreinek csökkentését szorgalmazza, a lettek esetében a béremelést tanácsolja, a jó szakemberek elvándorlásának megakadályozása végett - nyilván azért, mert látja a költségvetésben az ehhez szükséges forrásokat.

Egyedülálló trendek

Ez azonban nem az egyetlen fontos különbség a mindössze 2,2 milliós népességű balti állam és Európa legtöbb országa között. A 2009-es 9,8 százalékos GDP-arányos államháztartási hiányt a tavalyi évre 3,5 százalékra sikerült levinni, az EU/IMF-hitelszerződésben kitűzött 6 százalékos szintet messze túlteljesítve, a külső adósságot pedig a GDP 143 százalékáról 85 százalékra csökkentették. Az ország ma az euróbevezetés öt kritériumából négyet - költségvetési hiány, államadósság mértéke, árfolyam-ingadozás nagysága, kamatszint - teljesít, csak az inflációs feltételt nem, de abban is javul.

"EU-szerte egyedülálló trendeket látni. A lett növekedés kiegyensúlyozott, a belső fogyasztás és a külső kereslet egyszerre hajtja. Lettország egyenletes exportstruktúrája is azt ígéri, hogy a kivitel az eurózóna további megrázkódtatásai közepette is a növekedés motorja maradhat" - idézte a BusinessWeek Violeta Klyvienét, a Danske Bank közgazdászát. A piac bizalmát jól mutatja, hogy a tízéves államkötvények hozama - az a kamat, amit a befektetők a kölcsönadott pénzükért kérnek - 5 százalék körüli. Ehhez képest a hosszú lejáratú magyar állampapírokra ma 8-9 százalékos hozamot kell ígérni, hogy megvegyék őket.

Nagyon mélyről indultak

Nem volt ez mindig így, Lettország az elmúlt években pusztító gazdasági válság egyik legnagyobb vesztese volt. Az egészségtelen, főként a túlfűtött ingatlanpiac és az erre épülő beruházások által vezérelt, két számjegyű növekedési ütemre megdöbbentő mértékű, majdnem 20 százalékos visszaesés következett, miután az ingatlanlufi kipukkadt. Az ország már 2008-ban IMF-segítséget kért, és ugyanazt a típusú hitelmegállapodást írta alá, mint később Magyarország, csak 20 milliárd helyett 7,5 milliárd eurós keretről.

Magyarországon kisebb volt a baj, idén mégis recesszióra számíthat az ország, a lettek pedig az élre törnek. Bár a két ország helyzetében és lehetőségeiben jelentősek a különbségek, akkorák azért nincsenek, hogy ne lenne feltehető a kérdés: mit csinált annyival jobban Lettország, mint Magyarország?

Megfizetnek érte

1.
"A lettek roppant szigorú válságkezelő programot raktak össze a 2009-es kormányválság után, adóemelésekkel és brutális kiadáscsökkentéssel. A társadalomban kialakult egy konszenzus arról, hogy ezt muszáj megcsinálni, és a kormány nagyon következetesen végig is vitte"
Figyeled kiadáscsökkentés...
2.
"Az egészségtelen, főként a túlfűtött ingatlanpiac és az erre épülő beruházások által vezérelt, két számjegyű növekedési ütemre megdöbbentő mértékű, majdnem 20 százalékos visszaesés következett, miután az ingatlanlufi kipukkadt."
Figyeled:kétszámjegyű növekedésből estek vissza

3.
"Az áldozatok a gazdasági mutatókban is meglátszanak. A GDP még az utóbbi negyedévek remek teljesítménye után is 12 százalékkal marad el a 2007-estől, a munkanélküliség pedig kimondottan magas, csaknem 15 százalékos. A Royal Bank of Scotland kimutatása szerint a közszféra béreinek 20 százalékos leszorítása nyomán 14,3 százalékkal csökkent az átlagjövedelem."

4.
"Kiemelte azt is, hogy míg a lett bankrendszert megerősítették, a magyart "kiütötte" az új kormány több intézkedése (ezzel vélhetően a bankadóra és a végtörlesztésre utalt), holott mindkettőnek jelentős mennyiségű rossz jelzáloghitelt kellett leírnia. Ezzel is magyarázható szerinte, hogy a lett gazdaság válság előtti növekedési potenciálja 7,5 százalékról mostanra csak 6-ra mérséklődött, ezzel szemben a magyar esetében ugyanez a mutatószám 4-ről 1,75 százalékra romlott."

Csak azért másoltam be, hogy Te is tudd, hogy a hivatkozásod jónak tűnik. Csak a lettek másképp fogtak neki...

Hajós 2013.01.03. 15:58:47

@Hajós: Bocs, csak a pontozott bekezdéseket szántam válasznak...

Hajós 2013.01.03. 16:02:33

@vargánya: El vagy tévedve. Azért lett Orbán megválasztva, mert azt ígérte, hogy vele minden másképp lesz. Nem lett. Pedig volt 8 éve, 2/3-a, miegymása...

2013.01.03. 16:05:47

Itt mindenki meggárgyult??

A cikk egy nagyonis valós közjogi természetű és nagyonis valós veszélyről ír: a rendkívüli állapot, a statáriális kormányzás bevezetésének alattomos becsempészéséről.
Amivel nem is az volna a legnagyobb gond, hogy beszélünk a rendkívüli állapotról, hanem az alattomosság (ami sajnos nem túlzás: tekintve a salátatörvényekben, hajnali szavazásokon becsempészett módosításokat).

És itt meg mindenki a fidesztrollok füttyszavára táncikál és a deficit, meg a gdp-változás értelmezésén lamentálgat.

Komolyan mondom, hogy az eszem áll meg!

2013.01.03. 16:05:47

Itt mindenki meggárgyult??

A cikk egy nagyonis valós közjogi természetű és nagyonis valós veszélyről ír: a rendkívüli állapot, a statáriális kormányzás bevezetésének alattomos becsempészéséről.
Amivel nem is az volna a legnagyobb gond, hogy beszélünk a rendkívüli állapotról, hanem az alattomosság (ami sajnos nem túlzás: tekintve a salátatörvényekben, hajnali szavazásokon becsempészett módosításokat).

És itt meg mindenki a fidesztrollok füttyszavára táncikál és a deficit, meg a gdp-változás értelmezésén lamentálgat.

Komolyan mondom, hogy az eszem áll meg!

2013.01.03. 16:07:00

A dátumból is láthatóan csak egyszer küldtem el. (az egyik törölhető, meg ez a hozzászólás is)

Trompf · http://trompf.blog.hu 2013.01.03. 16:12:31

@Beri Svarc:

Már azon kívül, hogy egy MSZP alatt 2007-ben megválasztott alkotmánybíró mondott egy ilyen mondatot, azon túl tudsz valami konkrétumot a becsempészéssel kapcsolatban ?

sárkányfő 2013.01.03. 16:12:35

@vargánya:

Sem Bokros alatt, sem utána nem volt recesszió.
Különben is Bokrost egy napon emlegetni Matolcsyval...

2013.01.03. 16:19:47

@Trompf: Elmész te a sunyiba!
(egy korábbi hozzászólást citálok)
elwood 2013.01.03. 13:31:03
@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !:

akkor két bírót választottak egyszerre,
még nem volt pártállam és az ellenzék is jelölhetett

hvg.hu/itthon/20070308_alkotmanybirosag_lenkovics_szili

"Lévay Miklós kriminológus az MSZP jelöltje. A Fidesz jelöltje, Lenkovics Barnabás"

elwood 2013.01.03. 16:23:53

@Trompf:
fideszes alkotmánybíróról van szó

milyen konkrétum kell azon kívül, hogy ott ül alkotmányt védendő döntési pozícióban, és az alkotmányt dogmának tekinti ami lassítja a döntéshozást

vargánya 2013.01.03. 18:26:27

@sárkányfő: "Sem Bokros alatt, sem utána nem volt recesszió."
Dehogynem. Nézz utána! a '93-ban beindult gazdasági növekedés lefékeződött '95-ben, ez áthúzódott '96-ra is amit a külföldi elemzők is értetlenkedve szemléltek, mondván: a "kiigazítások" eredményeként már be kellett volna indulnia a növekedésnek.
Ez egyébként egy eléggé közismert és nyilvánvaló összefüggés, utaltam a jelenlegi példákra is amire persze semmit sem mukkantál.

vargánya 2013.01.03. 18:52:40

@Hajós: " Orbán ... azt ígérte, hogy vele minden másképp lesz. Nem lett."
Dehogynem! Nem azt igérte, hogy MINDEN, hanem hogy sokminden. Abban tökéletesen igazad van, hogy volt 8 évük amikor felkészülhettek volna a kormányzásra kész, kiérlelt proramokkal. Szívesen megkérdezném tőlük, hogy mi a lófaszt csináltak 8 évig?
De! Mostani működésük megitélésében engem - az itt megnyilvánulók többségével szemben - nem az artikulátlan gyűlölet, hanem a remény vezérel. 1979 óta MINDEN válságot olyan megszorításokkal, "kiigazításokkal" orvosoltak, amelyek a lakossági jövedelmeket csapolták meg. Most látok először komoly, elszánt kisérletet arra, hogy - a többnyire monopol- vagy oligopolhelyzetben lévő - külföldi cégek extraprofitjának megcsapolásával javítja a költségvetési egyensúlyt. Ami persze a liberális dogmatika szerint tabu - a "szent profithoz" nem szabad hozzányúlni!

sárkányfő 2013.01.03. 23:55:27

@vargánya:
Én utánanéztem. Te nem néztél utána. Nem volt recesszió, és kérlek olyan dolgokon amit fél perc alatt le lehet nyomozni, ne vitatkozzunk, jó?

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Gdp_inflation_activepopulation_hungary.png

vargánya 2013.01.04. 10:18:36

@sárkányfő: Ha szó szerint vesszük a recessziót, valóban nem volt, de a gazdasági növekedés lassulása bekövetkezett
.www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/mo/mo1989_2009.pdf.
Az összefüggés elég egyértelmű még laikusok számára is, hát még az olyan nagyszerű szakemberek számára mint Te.
Az ezt igazoló jelenlegi példákra továbbra sincs mit mondanod?
Amúgy meg: nem az Orbán kormány vitte recesszióba az országot! Örökölt egy képtelen helyzetet, és most úgy tesztek mintha nem tudnátok, hogy csodák nincsenek . Nem lehet egyszerre (az EU és az IMF elvárásainak megfelelően) megszorításokat végrehajtani és közben növekedést generálni (főleg, ha a külgazdasági környezet sem igazán kedvező).

sárkányfő 2013.01.04. 11:56:31

@vargánya:
Soha nem mondtam, hogy nem lassult a növekedés. A vita tárgya a recesszió volt. Recesszió pedig nem volt. Hogy ebből hogy hozod ki hogy mégis neked volt igazad, az bocs, de engem egy csöppet sem érdekel.
Ja, és Bokros egyben azt is bizonyította, hogy megszorítani is lehet úgy, hogy közben nem süllyed recesszióba az ország. Pedig neki nem nyúlt se senki 3000 milliárdot...
süti beállítások módosítása