Liberatórium

Gondolatok, morgolódások és miegymás klasszikus-, konzervatív- és horribile dictu neoliberális szemmel. Ha úgy érzed, hogy neked is lenne mit írnod, ne tartsd vissza!

Friss topikok

  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: Mint azt anno megmondták, a magyar értelmiség két út áll: az egyik az alkoholizmu... (2024.10.07. 21:41) Orbannak igaza van, de melyiknek?
  • Lord_Valdez: @Gungnir: Ez számomra sokkal hihetőbb, mint az, hogy ők valami agendát akartak volna tolni. A goo... (2024.10.01. 07:32) A Google ideológiája
  • Lord_Valdez: @Csaba222: Mondjuk a burjátok, pont az egyik legnagyobb kisebbségük, de ők sincsenek többen, mint... (2024.04.10. 20:20) Mi is a tét?
  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: lehet, hogy a nekünk alatt a Fideszt értette. (2024.03.27. 20:19) Tanfolyamot Janinak
  • Lord_Valdez: @gigabursch: Ez egy erősen vitatott kérdés. A két leggyakoribb indok az szokott lenni: 1. nem fen... (2023.08.11. 07:20) Elefánt a szobában

Címkék

abszurdisztán (1) adó (11) ajánló (17) alkotmány (13) alkotmánybíróság (2) állam (65) áltudomány (7) any rand (2) baloldal (19) bastiat (1) belpolitika (33) bevándorlás (5) bürokrácia (4) cigányság (5) co2 (3) család (5) demografia (4) demokrácia (6) diktatúra (13) diszkrimináció (4) dohányzás (1) drog (2) egészségügy (3) egyház (3) emberi természet (17) energia (4) erkölcs (20) etika (13) eu (7) félelem (1) felmelegedés (2) fidesz (34) filozófia (21) fizika (1) friedman (3) fülke (2) gazdaság (83) gender (3) globális (9) heinlein (1) hiány (1) honvédelem (3) imf (4) index (1) individualizmus (9) indulatposzt (5) infláció (4) intro (1) iszlám (1) Izrael (1) jobbik (7) jobboldal (2) jog (12) jogállam (25) kalkulációs probléma (2) kdnp (2) kedvezmények (17) keynesianizmus (12) klíma (4) kollektivizmus (9) kommunizmus (10) konteó (3) konteo (12) konzervatizmus (1) korrupció (14) középosztály (7) közlekedés (1) külpol (18) légkör (3) libertarianizmus (7) lmp (4) malév (1) marx (5) marxizmus (4) média (4) megmondás (59) meleg jogok (1) meritokrácia (2) mesterséges intelligencia (1) mezogazdasag (9) migráció (7) moma (1) morgás (27) MSZP (5) mta (2) multikulti (3) nemiség (3) neoliberalizmus (11) nyugdijrendszer (10) offshore (2) oktatásügy (11) önvédelem (6) Oroszország (1) Palesztina (2) paternalizmus (35) példabeszéd (4) pénz (3) piac (42) polgár (4) politikai korrektség (6) populizmus (26) pratchett (3) profit (1) program (1) propaganda (11) prostitúció (1) protekcionizmus (5) reform (19) rothbard (4) Soros (1) sport (1) szabadság (34) szabad fegyverviselés (3) szarkazmus (2) szdsz (6) szellem (1) szema (1) személyes (2) szociálisrendszer (9) szocializmus (18) szólásszabadság (12) szolgálati közlemény (5) társadalmi igazságosság (4) társadalom (41) tiltás (7) történelem (8) tudomány (7) tulajdon (3) tulajdonjog (3) Ukrajna (2) választás (12) vallás (5) vallásszabadság (1) válság (5) vasút (2) zsidók (3) Címkefelhő

Szemelvény: a politika kitisztítása

2012.07.17. 21:18 | Lord_Valdez | 30 komment

Címkék: plsz

A Polgári Liberális Szövetség nevű fiktív párt újabb programrészletet hoz nyilvánosságra. Gazdasági szempontból marginális, de a parlament és politika presztízse szempontjából felbecsülhetetlen javaslat következik.

A politika finanszírozása, illetve anyagi hátterének szabályozása hosszú ideje adóssága a magyar politikának. Kisebb lépések történtek ugyan a helyzet tisztázására, de politikai akarat nem volt úgy igazából rá.
Ezen a ponton is nagy munka vár a PLSZ-re.

Teljesen jogosan irritálja a választókat például a képviselői költségtérítés. Demagóg dolog lenne azt mondani, hogy nem jár semmi, viszont az sem járható, hogy a képviselőnek nem kell igazolnia, hogy mire is költötte azt a pénzt, amit elvileg a munkája végzése közben felmerül költségekre kapott. Régebben számlát kellett bemutatni róla, de ezt azért szüntették meg, mert a képviselők nyilvánvalóan csaltak a számlákkal. Persze, a könnyebb utat választották. Nem feljelentették a csaló képviselőket, hanem legalizálták a csalást. Aztán meg nézünk, amikor ilyeneket látunk: Sonderangebot:ötmilliárd pofára.
Mély fájdalom, de sajnos a képviselőinket is ellenőrizni kell, mert különben semmivel nem különbek, mint a honpolgárok. Elismerem, hogy elég lehangoló, hogy ha egy ország vezetőinek figyelni kell a kezeit, hogy nem ragadt-e hozzá valami, de a tapasztalat azt mutatja, hogy kell.
Ezért javaslom képviselői költségtérítés átalakítását. Bevezetnék egy képviselői hitelkártyát, illetve bankszámlát. Ezzel egyrészt automatikusan keletkezik számla, másrészről nem fordulhat el, hogy a képviselő telefonál, hogy tankoljál már 18 ezerért és egy óra múlva előkerül a rokon egy 18 ezres tankolási számlával.

Természetesen, a vidéki képviselőknek is laknia kell valahol. Eddig lakhatási támogatást kaptak. Én viszont egy az egyben kifizetném az albérletet, de csak az albérleti szerződés birtokában, illetve ha az átutalás a képviselői bankszámláról történt. Hasonlóan kezelném a ruhapénzt is. Csak számla, illetve bankszámla kivonat alapján fizetném ki.

Van, egy hihetetlenül irritáló intézmény: a képviselői végkielégítés. Ebben az az irritáló, hogy ha belegondolunk, akkor ez egy határozott idejű munkaviszony. Ilyenek után nem szokás végkielégítést fizetni. Az azt a célt szolgálja, hogy ha a munkaviszony önhibán kívüli okokból megszűnik, akkor se állj ott pénz nélkül. Amikor a képviselő elvállalja a kinevezést, akkor nagyon is tudhatja, hogy ez 4 évre szól. Ergo egy felelősségteljes honatya (vagy honanya) ezt már felkészülten kell, hogy várja. Azaz én teljesen megszüntetném.


Hasonlóan megszüntetném az élethosszig tartó miniszterelnöki fizetést. Igen, tudom, hogy sokan úgy gondolják, hogy egy volt miniszterelnök jóléte presztízskérdés is, de én nem így gondolom. Úgy gondolom, hogy aki alkalmas arra, hogy miniszterelnök legyen, az alkalmas arra is, hogy dolgozzon.

Kicsit más, de nem csak az egyes politikus helyzetét kell tisztába tenni, hanem a pártokét is.
Egyrészről a pártok költségvetési támogatását emelni kell. A jelenlegi összegekből nem lehetséges korrupció nélkül gazdálkodni. Ha pártok nem fejnék meg az általuk kinevezett embereket, illetve kufárkodnának a befolyásukkal, igen hamar működésképtelenné válnának. Ez egyébként nem egy olyan nagy összeg, hogy ezen ténylegesen érdemes legyen spórolni. Itt mindössze egy-két milliárdról van szó. Ennyit Szíjjártó Peti simán összehoz egy rossz sajtótájékoztatóval (ld. államcsőd emlegetése).

Másrészről a kampányelszámolást sokkal komolyabban kellene venni. Jelenleg egy milliót költhetnek jelöltenként. Ez finoman szólva is nevetséges. Egy óriásplakát 100 ezer havonta. Ezt bizony minimum tízszeresére kell emelni.
Persze, mindez sokkal komolyabb ellenőrzéssel is kellene, hogy járjon. Azaz kötelező kampányszámlát kellene alkalmazni. A kampányidőszak végén a számvevőszék ellenőrizné a kampányszámlát, illetve az összegyűjtött számlákat. Leellenőrizné a médiaszolgáltatókat is, hogy tényleg annyiért szolgáltattak-e, mint ami a számlán áll.

Természetesen, a visszaélési lehetőségeket ezek az intézkedések se zárják be tökéletesen, de azt hiszem, hogy jelentős lépés lenne egy tisztább közélet felé.

A bejegyzés trackback címe:

https://liberatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr264663155

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.07.17. 22:29:28

hiteleket kell még felvenni, a modern világ népe nagyon szereti a hiteleket!

Anti Anyag (törölt) 2012.07.17. 22:35:07

Persze, úgy hogy egy képviselőm sincs a parlamentben, én is.

"Polgári liberális" Miért kell azt gondolni, hogy a liberális annyira menő szó. Ettől inkább mindenki megijed, eléggé megtapasztalta mindenki, mit is értenek a liberális szó alatt.

Pld. 2006. október 23-i eseményeket és most ne jöjjön senki hogy a tankos ember, mert az nem indok arra, hogy a rendőrök az onnan 300 méterre álló Orbánt meghallgató és épp szétszéledéshez készülő tömeget lövik.

Persze van a liberálisok számláján sok egyéb más is.

Pszt! 2012.07.17. 22:50:58

Már én is elhiszem, hogy valakik fizetik ezeket a fideszdroidokat, akik minden bloghoz odabüffentik a baromságaikat!

Dörmögő_Dömötör · http://montewehro.blog.hu/ 2012.07.17. 22:52:36

"Van, egy hihetetlenül irritáló intézmény: a képviselői végkielégítés. Ebben az az irritáló, hogy ha belegondolunk, akkor ez egy határozott idejű munkaviszony."

Tévedésben vagy. A képviselő nem áll munkaviszonyban. :) "A képviselői tevékenység ugyanis nem munkaviszony alapján, hanem sajátos államjogi jogviszony alapján végzett tevékenység. A jogviszony egyik oldalán a képviselő áll, a másikon nem az Országgyűlés, hanem a választópolgárok közössége, ami nem rendelkezik jogalanyisággal."(Index)

2012.07.17. 23:02:42

@Anti Anyag: Jó lenne megkülönböztetni a liberális eszméket azoktól a gyökerektől, akik Magyarországon liberális zászló alatt loptak szét mindent.

Mert ahogy most megy, a nemzeti zászló alatt is ugyanez fog történni. (Mit fog. Történik.) Kezdjük most el utálni a nemzeti pártokat?

harcsapaprikás 2012.07.17. 23:09:09

@Anti Anyag: Mia gond azzal, ha a hazaáruló Orbán csürhét lövik? Fognak még lógni is ezek a mocskok.

milyen szép a Vértes, ó 2012.07.17. 23:12:37

@Anti Anyag:

A "tömegbelövetés" (könnygáz és gumilövedékek ugye) csupán másfél-két órával a gyűlés vége után történt, a gyűlés végén a kardlapozós valami volt. Azt meg illene eldönteni végre, hogy akkor Gyurcsány lőtt sátáni arcán véres mosollyal a kismamák közé, vagy a 'liberálisok'. (Gondolom, az, akiről épp szó van.:)

(Jó, tudom, hogy te ezekkel tisztában vagy, csak képtelen vagy kihagyni némi kényszeres hazudozást, de még elhiszi valaki naiv.)

harcsapaprikás 2012.07.17. 23:13:26

@Lrdx: Sokkal szarabbul mennek a dolgok.

Netuddki. 2012.07.17. 23:27:52

"Van, egy hihetetlenül irritáló intézmény: a képviselői végkielégítés."

Ez egy axióma. Azoknak kéne szavazniuk a megszüntetéséről akiknek qrvára nem érdekük, hogy megszűnjön...

Szelesztia 2012.07.18. 00:10:06

@kovi1970: Umm... talán érdemes lenne megkérdezni a Jobbik képviselőit is erről. Róluk eltudom képzelni, hogy felvennék a programjukba ezt a pontot is.

2llkedő 2012.07.18. 05:47:09

@prof. dr. Dörmögő_Dömötör:
"A képviselői tevékenység ugyanis nem munkaviszony alapján, hanem sajátos államjogi jogviszony alapján végzett tevékenység. A jogviszony egyik oldalán a képviselő áll, a másikon nem az Országgyűlés, hanem a választópolgárok közössége, ami nem rendelkezik jogalanyisággal."(Index)

Akkor pedig még inkább az a kérdés, hogy miért kap végkielégítést a képviselő, ha a választásokon a csapnivaló munkája okán kibaxák a választók a parlamentből?

különvélemény2 2012.07.18. 07:07:45

Nem is tudtam, hogy a miniszterelnökök is kapnak fizetést, de az szerintem jogos, nem mindenki lopta szét magát a vadkapitalizmusban, és elég nehéz polgári állást keresni azután. Annál meg jobb a fizetés, mintha beraknák pár állami cégbe falból elnökségi tagnak.

A többivel egyetértek.

szakáll 2012.07.18. 07:57:20

@Anti Anyag:
"Pld. 2006. október 23-i eseményeket és most ne jöjjön senki hogy a tankos ember, mert az nem indok arra, hogy a rendőrök az onnan 300 méterre álló Orbánt meghallgató és épp szétszéledéshez készülő tömeget lövik."

Időrendben ez a két esemény nem hozható összefüggésbe!

lavór 2012.07.18. 08:25:42

Üdvözlendő dolog, hogy egyre több blog foglalkozik a valós megoldás igényével. Bár több blogban lezárták a hozzászólási lehetőséget, de mégis mutat valamit. Az igény tehát jelentkezett egy valóban élhető Magyarország iránt. Már csak ki kell állítani azokat a még nem korrupt, nem zsarolható, aprópénzért nem megvehető, hiteles, hozzáértő vezetőket, akik mindenhez a nevüket, szaktudásukat is adják, valamint tömegeket tudnak támogatásukra maguk mögé állítani. Ma még ez tűnik nehezebbnek.

szopacs 2012.07.18. 08:41:51

@lavór: Az igény már réges rég meg van, de a megvalósíthatósága egyenlő a nullával.

kennyking 2012.07.18. 08:56:07

Én azért találom irritálónak a végkielégítést, mert akit nem választanak meg újra, az azt jelenti, hogy szarul végzi a munkáját.A " civil" életben sem kap végkielégítést, akit kib.sznak a munkahelyéről a szar munkavégzés miatt.

Kivlov 2012.07.18. 08:57:03

"Van, egy hihetetlenül irritáló intézmény: a képviselői végkielégítés."

Semmi ez. Az egész képviselőséget, mint főállást meg kell szüntetni. Vagy csinálja valami társadalmoért díjazástól mentesen vagy mehet a p*csába az összes megélhetési politikus...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.07.18. 09:04:42

Van, egy hihetetlenül irritáló intézmény: a képviselői végkielégítés.
- Egyetértek. Inkább az újrázóknak, és csak az egyéniben győztes újrázóknak (előtte is nyert egyéniben) adnék egyfajta jutalmat. Mondjuk 3 havi alapilletményt.

Hasonlóan megszüntetném az élethosszig tartó miniszterelnöki fizetést.
- Részben egyetértek. Nem adnám oda a teljes fizetést, de egy folyamatosan csökkenő összeget igen.

Egyrészről a pártok költségvetési támogatását emelni kell.
- Szerintem meg tartsák el őket a tagjaik. 2%-os SZJA csökkentés, és mindennemű párt-támogatás befagyasztása.
" Ez egyébként nem egy olyan nagy összeg, hogy ezen ténylegesen érdemes legyen spórolni."
- Ha korrupciómentesen, minden fillért közpénzből kapna egy párt, akkor az igenis komoly összeg.

Dörmögő_Dömötör · http://montewehro.blog.hu/ 2012.07.18. 09:35:07

@2llkedő: Napoleon után szabadon: A képviselő kényegében hízóba állított disznó. Hát ezért, különben nem lenne elég kövér szegénykém.

kronstadt (törölt) 2012.07.18. 09:51:49

@prof. dr. Dörmögő_Dömötör:

no de kérem, ne idézzünk tömeggyilkosokat:)

Napoleon Bonaparte, the French Führer
www.youtube.com/watch?v=j1Khf5r9SCk

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2012.07.18. 12:42:13

Javaslatom: önkéntes adófizetés. Ez több problémát is megoldana, ugyanis teljesen mindegy, hogy milyen szabályokat hozol, a képviselő négy évig gyakorlatilag azt csinál, amit akar. Az általam javasolt módszer ezt küszöböli ki: ha nagyon rosszul végzi a munkáját, akkor nem fizetsz adót, így ő sincs pénzénél, ergo neki elemi érdeke, hogy jól végezze a munkáját (a példát természetesen a piacgazdaság azolgáltatja, ahol pillanatok alatt csődbe megy az a vállalkozás, melyik le...ja az ügyfeleinek érdekeit).

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.07.18. 19:49:14

@stoic79:
Ez egy hangyányit talán radikális, nemde? :)

Dörmögő_Dömötör · http://montewehro.blog.hu/ 2012.07.18. 21:30:03

@kronstadt: Ez egy ostoba video. A készítője tájékozatlan Napoleon, s általában a világ akkori ügyeiben. Napoleon nem volt tömeggyilkos.

kronstadt (törölt) 2012.07.19. 15:45:44

@prof. dr. Dörmögő_Dömötör:

miért ostoba?

hozzávetőlegesen 6 millió ember halt meg a napóleoni háborúkban

ráadásul akkoriban Európa népessége is sokkal kisebb volt

Napoleonic Wars casualties
en.wikipedia.org/wiki/Napoleonic_Wars_casualties

Dörmögő_Dömötör · http://montewehro.blog.hu/ 2012.07.19. 23:21:37

@kronstadt: A hivatkozott statisztika is ostobaság, akár a video. Előbb ismerd meg a kort, utána mondj véleményt.

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2012.07.20. 03:13:28

"Amikor a képviselő elvállalja a kinevezést, akkor nagyon is tudhatja, hogy ez 4 évre szól."

Azért ez nem egyértelmű.
Ha a valós életbe transzformáljuk, akkor a határozott munkaviszonyhoz kap egy feltételes igéretet is a munkaviszony meghosszabbítására, csak annyiban speciális a helyzet, hogy tőle független (*) a feltétel teljesülése, ami alapján vagy meghosszabbítják vagy nem.
Így szerintem egy pár hónapos végkielégítés nem okoz etikai gondot, hiszen nem gondoskodhat a 4 év lejárta utáni napra egy új munkaviszonyról, hiszen lehet hogy hosszabbítás lesz ("felkérés" amit udvariatlanság lenne visszautasítani. haha-persze a mesében)

(*) természetesen van köze a teljesítményének a hosszabbításhoz, de azért mégis csak inkább a teljes politikai elit teljesítményétől függ jobban, nem a letett egyéni teljesítménytől.

Szóval sok más helyen keményen lehet szigorítani, mindenképpen a "civilekkel" AZONOS jogelvekre kell építeni, de ezen a területen lehet találni speciális okokat.

kronstadt (törölt) 2012.07.20. 17:52:10

@prof. dr. Dörmögő_Dömötör:

no miért, mennyi halt meg? :)

BTW

3 millió is sok

jó a klip:)

iphilosopher 2012.07.22. 11:05:29

@stoic79: ez könnyen @Kivlov: ötletéhez vezethetne. Kisebb közösségek (pár ezer fő) esetében el tudnám képzelni, hogy működne, de egy 10 milliós ország esetében aligha.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2012.07.23. 10:16:33

@iphilosopher: Ez igaz, de én ezt nem látom problémának. Tudomásul kell venni ugyanis, hogy minél több emberben keresel közös dolgokat, annál szűkebb lesz ezek halmaza. Következésképp' csak annyit kell csinálni, hogy az állam központilag tényleg csak minimális szolgáltatást nyújtson, a többit helyi szinten intézzük el. Ezek után az önkéntes adófizetés nem is tűnik olyan nagyon radikálisnak.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.07.24. 20:21:11

Elkezdtem írni valamit, de kifogyott a lendület. Nem tudom, hogy mikorra készül el... Sorry boys.
süti beállítások módosítása