Liberatórium

Gondolatok, morgolódások és miegymás klasszikus-, konzervatív- és horribile dictu neoliberális szemmel. Ha úgy érzed, hogy neked is lenne mit írnod, ne tartsd vissza!

Friss topikok

  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: Mint azt anno megmondták, a magyar értelmiség két út áll: az egyik az alkoholizmu... (2024.10.07. 21:41) Orbannak igaza van, de melyiknek?
  • Lord_Valdez: @Gungnir: Ez számomra sokkal hihetőbb, mint az, hogy ők valami agendát akartak volna tolni. A goo... (2024.10.01. 07:32) A Google ideológiája
  • Lord_Valdez: @Csaba222: Mondjuk a burjátok, pont az egyik legnagyobb kisebbségük, de ők sincsenek többen, mint... (2024.04.10. 20:20) Mi is a tét?
  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: lehet, hogy a nekünk alatt a Fideszt értette. (2024.03.27. 20:19) Tanfolyamot Janinak
  • Lord_Valdez: @gigabursch: Ez egy erősen vitatott kérdés. A két leggyakoribb indok az szokott lenni: 1. nem fen... (2023.08.11. 07:20) Elefánt a szobában

Címkék

abszurdisztán (1) adó (11) ajánló (17) alkotmány (13) alkotmánybíróság (2) állam (65) áltudomány (7) any rand (2) baloldal (19) bastiat (1) belpolitika (33) bevándorlás (5) bürokrácia (4) cigányság (5) co2 (3) család (5) demografia (4) demokrácia (6) diktatúra (13) diszkrimináció (4) dohányzás (1) drog (2) egészségügy (3) egyház (3) emberi természet (17) energia (4) erkölcs (20) etika (13) eu (7) félelem (1) felmelegedés (2) fidesz (34) filozófia (21) fizika (1) friedman (3) fülke (2) gazdaság (83) gender (3) globális (9) heinlein (1) hiány (1) honvédelem (3) imf (4) index (1) individualizmus (9) indulatposzt (5) infláció (4) intro (1) iszlám (1) Izrael (1) jobbik (7) jobboldal (2) jog (12) jogállam (25) kalkulációs probléma (2) kdnp (2) kedvezmények (17) keynesianizmus (12) klíma (4) kollektivizmus (9) kommunizmus (10) konteó (3) konteo (12) konzervatizmus (1) korrupció (14) középosztály (7) közlekedés (1) külpol (18) légkör (3) libertarianizmus (7) lmp (4) malév (1) marx (5) marxizmus (4) média (4) megmondás (59) meleg jogok (1) meritokrácia (2) mesterséges intelligencia (1) mezogazdasag (9) migráció (7) moma (1) morgás (27) MSZP (5) mta (2) multikulti (3) nemiség (3) neoliberalizmus (11) nyugdijrendszer (10) offshore (2) oktatásügy (11) önvédelem (6) Oroszország (1) Palesztina (2) paternalizmus (35) példabeszéd (4) pénz (3) piac (42) polgár (4) politikai korrektség (6) populizmus (26) pratchett (3) profit (1) program (1) propaganda (11) prostitúció (1) protekcionizmus (5) reform (19) rothbard (4) Soros (1) sport (1) szabadság (34) szabad fegyverviselés (3) szarkazmus (2) szdsz (6) szellem (1) szema (1) személyes (2) szociálisrendszer (9) szocializmus (18) szólásszabadság (12) szolgálati közlemény (5) társadalmi igazságosság (4) társadalom (41) tiltás (7) történelem (8) tudomány (7) tulajdon (3) tulajdonjog (3) Ukrajna (2) választás (12) vallás (5) vallásszabadság (1) válság (5) vasút (2) zsidók (3) Címkefelhő

És akkor a piacok ettől függetlenül összeomlottak

2015.08.24. 22:47 | stoic79 | 26 komment

Címkék: ajánló gazdaság piac külpol szocializmus megmondás globális neoliberalizmus keynesianizmus indulatposzt

Christopher Cantwell írásának fordítása a mostani összeomlás-sorozatról (eredeti).

Van egy könnyen megfigyelhető gazdasági minta. A piacok összeomlanak, a kormányok beavatkoznak, és a piacok ettől függetlenül összeomlanak. És ez ismétlődik állandóan.

A Washington Post úgy hívja, hogy "a mészárlás újabb napja" ("New day of carnage"), miután az amerikai piacok úgy nyitottak, hogy a Dow Jones Ipari Átlag (DJIA) több, mint 1000 ponttal esett több más részvénnyel és áruval egyetemben a világ minden táján. A "Fekete hétfő" ("Black Monday") egyre népszerűbb a twitteren, ami a jelenségre utal. Ez a legnagyobb globális eladás-sorozat a 2008-as gazdasági válság óta.

Talán emlékszik az olvasó George W. Bush azon kijelentésére, hogy "elvetem a szabad piac elveit, hogy a szabad piacot megmentsem", nem? Mennyi jó származott belőle. Ezt a katasztrófát követően jött Obama két elnöki ciklusa az orwellien hangzó "elérhető betegellátást célzó törvényel" (obamacare), elképesztő méretű adóemelésekkel, szabályozási terhekkel és államadóssággal. A FED az alapkamatot nullán vagy annak közelében tartja annak ellenére, hogy az amerikaiaknak szinte alig van megtakarításuk.

És akkor a piacok ettől függetlenül összeomlottak.

Alexis Tsipras, a görög miniszterelnök lemondott és előrehozott választásokat írt ki - amit várhatóan ő nyer meg -, miután nem tartotta be a kampányígéreteit és egy harmadik mentőcsomagot fogadott el az Európai Uniótól olyan megszorítások fejében, amik ellen ő is kampányolt. További bizonytalanságban tartva Európa politikai és gazdasági stabilitását.

Kínában egy június végén bekövetkezett tőzsdei visszaesés hatására a kínai központi bank csökkentette a kamatait. Ez nem állította meg a piacokat, hogy ezek után újabb hét százalékot essenek röviddel ez után. A kínai kormányzat ennek hatására több intézkedést is eszközölt, hogy feltámassza a tőzsdepiacot, mint például újabb kamatcsökkentést, állami részvények vásárlását és bizonyos eladások megállítását. Ez nem állította meg őket abban, hogy nyolc éven belül a legmeredekebb napi zuhanásukat szenvedjék el július 27-én. A kínai kormány mindent megtett, hogy felélessze a tőzsdepiacot.

És ezek után ezek a piacok ettől függetlenül összeomlottak, ezúttal világszerte magukkal rántva másokat is.

Központi gazdasági tervezés. Függetlenül attól, hogy hányszor vall kudarcot, szinte mindenki hisz benne valamilyen szinten. Teljesen mindegy, hogy azt hiszik, hihetetlenül gazdagok lesznek tőle, vagy "ingyen" kapnak valamit az államtól vagy csak a gazdaságot stabilizálják - a hívők mindig csalódni fognak egy időn belül. A hit, hogy egy ember vagy emberek egy csoportja - függetlenül attól, hogy mennyire intelligensek - képes milliónyi vagy milliárdnyi ember pénzügyi döntéseit igazgatni olyan szinten ostoba, hogy szinte érthetetlen, miért hinne benne bárki is. A bizonyíték napi szinten van jelen körülöttünk. A kormányok megígérik, hogy könnyítenek a terheinken, biztonságot nyújtanak, biztosítják a jövőnket, ehelyett minden lehetséges módon kifosztanak, meggyilkolnak és elnyomnak minket. Nemhogy nem biztosítják a jövőnket, de még meg sem született gyermekeinkre olyan mértékű adósságot hagynak, hogy mi magunk ennyit sosem mernénk. Piaci pánikok, háborúk, pénzügyi válságok - csak annyit kéne tenni, hogy átlássunk a hazugságokon, hogy elolvassuk az újságot vagy bekapcsoljuk a tévét. Még ha valaki soha nem foglalkozott a piaci folyamatokkal annak is feltűnhet, hogy az emberi elme képtelen feldolgozni már csak azoknak az információknak a mennyiségét is, ami ilyen számításokhoz szükséges lenne. Úgy tenni, mintha meg lehetne jósolni, hogy ki mit, hol és mikor mire költ egy olyan adathalmazból, ami több százmilliónyi, különböző érdekekkel, vágyakkal és hajlamokkal rendelkező ember adatait tartalmazza legjobb esetben is vágyálom, valószínűbb azonban, hogy egy gonosz megtévesztés, hogy szőrnyű dolgokat lehessen véghezvinni.

És azokat a szörnyű dolgokat véghez is viszik. Minden. Egyes. Nap. A lakosság szeme láttára. A világ elszörnyedve nézi, ahogy a gazdasági és politikai zűrzavarból először szavak háborúja, majd vérrel borított járdák, égő épületek lesznek, mialatt életek munkája tűnik el egy szemvillanás alatt. És mindezt a biztonság, a rend és a stabilitás nevében, és ilyenkor folyton megdöbbenek, hogy én ugyanahhoz a fajhoz tartozok, mint akik ilyen nevetséges dologban hisznek.

A bejegyzés trackback címe:

https://liberatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr197731836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.08.25. 05:25:53

Lejárt lemez. A szabad piac egy liberális mese. Nem létezik a valóságban.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2015.08.25. 06:58:57

@maxval bircaman megbízott szerkesztő:
1. Nem liberális, hanem közgazdaságtani.
2. Nem mese, hanem absztrakció.
Amúgy stimmel.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2015.08.25. 08:28:29

@Lord_Valdez: Sem index címlap, sem mandiner szemlézés. Úgy tűnik, birca törzsolvasónk.

IdomitottFoka 2015.08.25. 09:47:19

@stoic79: És gyakran elsőzik. Csak nem mondja be.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2015.08.25. 18:26:29

Ráadásul a piacok nem is omlottak össze, elég hamar korrigáltak.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2015.08.25. 18:27:17

@IdomitottFoka: szinte mindig mostanában. És a Disqus-on is.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.08.25. 18:45:56

@Kuviklacz:

A néptömeg felvilágosításával bízták meg a szerkesztőt. Kik? A hallgatag többség.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2015.08.25. 19:40:23

@maxval bircaman megbízott szerkesztő:
És te meghallottad a hallgatag többség hangját?
Mondanám, hogy meg vagyok lepve, de a skizofréniának elég gyakori tünete.

Untermensch4 2015.08.25. 20:58:54

@stoic79: Az emberi pánikhoz hasonló horderejű tényező lehet a vallási meggyőződésből születő trend.
lemil.blog.hu/2011/02/15/john_frum_day
(a releváns rész a "világvége-váró" költekezési hullám)
És akkor adódik a kérdés hogy hit-alapon mennyire lehet (saját érdekeikkel összeegyeztethetően), vmennyire kiszámítható sávba terelni a tömeg gazdasági viselkedését..?

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.08.26. 05:14:12

@Lord_Valdez:

Igen, hallom. Ez az évszazadokon keresztültörő zaj.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2015.08.26. 07:47:44

@maxval bircaman megbízott szerkesztő:
Az a baj a skizofréniával, hogy a skizofrénnek nincs betegségtudata.
Ha most azt mondanám neked, hogy amit hallasz az csak egy tünet, nem hinnéd el.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.08.26. 08:16:38

@Lord_Valdez:

Liberális módszer az ellenfél betegnek minősítése.

IdomitottFoka 2015.08.26. 09:32:47

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: A néptömegek nevében való nyilatkozás meg komcsi módszer.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2015.08.26. 12:31:41

@Untermensch4: "És akkor adódik a kérdés hogy hit-alapon mennyire lehet (saját érdekeikkel összeegyeztethetően), vmennyire kiszámítható sávba terelni a tömeg gazdasági viselkedését..? "

Semennyire. Sőt általában nem lehet a tömegek igényeit bármilyen irányba terelni. Pont erről szól az osztrák közgazdaságtan és emiatt nem működik a keynesianizmus.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2015.08.26. 20:29:54

@maxval bircaman megbízott szerkesztő:
Te nem ellenfél vagy, hanem egy rögeszmés ember. Sőt, ez a kijelentés is azt támasztja alá, hogy rögeszmétől szenvedsz, ugyanis teljesen ellentmond a történelmi tényeknek. Ez csak a te fejedben van így.

Tovább megyek, te nem igényt elégítesz ki (legalábbis nem másokét), hanem egy mániát nyomatsz. Minden blogon elmondod ugyanazt a mantrát, ha oda tartozik, ha nem.
Én elég aktív kommentelő vagyok és 8 és fél év alatt írtam 10 ezer hozzászólást. Te kevesebb, mint 3 hónap alatt, majdnem ezret. Plusz 23 blogposzt és akkor még csak a blog.hu-ról beszéltem, de te más platformokon is nyomod orrvérzésig.
Szóval, mit gondolsz, alaptalanul mondom, hogy mániákus vagy?

Untermensch4 2015.08.26. 21:02:07

@stoic79: "Sőt általában nem lehet a tömegek igényeit bármilyen irányba terelni."
Ezt vitatnám. Egy egész, úgynevezett "reklámipar" és marketingesek hada él részben a tömeg, részben kisebb, behatárolható célcsoportok tereléséből.
A kedvenc példám a spice girls. Az előkészítő kampányuk részeként közölték a széles tömegekkel (én konkrétan a nőklapja kétoldalas cikkére emlékszem) hogy: hé, emberek! Csinálunk nektek egy zenekart amibe a bekerüléshez nem kell tudni énekelni mert a marketing fogja eladni nem pedig a zene ami vszeg playback lesz mert az jobban is hangzik. Azóta felnőttek a kicsikék és már túl vannak a "szólókarrierjükön" is...
De nem ilyesmire gondoltam hanem inkább a vallásos vonalra. Durván egyszerű változat amikor pl adott narkotikumo(ka)t tilt a vallás tehát annak a piaca vszeg illegális lesz és kicsi. Az érdekesebb az a rész hogy ha vmilyen tevékenységet/tárgyat fetisizál az adott vallás finoman és ezzel igényt gerjeszt (pl utazási piac zarándokhelyekre).

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.08.26. 21:03:25

@Lord_Valdez:

23 blogposzt? Szorozd be tízzel. Nézd a többi nickemet is.

Untermensch4 2015.08.26. 21:07:35

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: Az ellenfél/ellenség betegnek minősítése diktatórikus módszer is. Volt pl az a fickó aki az akkori szovjet főtitkárt próbálta lelőni, hát nem beteg volt... pedig addig a katonai alkalmassága tekintetében orvosilag nem merült fel kétség.
Sőt, vallási fanatikusok is csinálnak ilyet csak nem biológiai hanem "démoni fertőzöttség" vagy hasonló elnevezésű minősítéssel. Úgy általában az ellenfél átminősítése ellenséggé és aztán a fokozatos dehumanizálás biztos jele annak hogy a konfliktus a hagyományos megoldási irányba tart. Ami az egyik fél megölése.

Gungnir 2015.08.26. 23:15:48

@Untermensch4:
Igen, így be lehet folyásolni.
Ez gyakorlatilag olyan hatással van a keresletre, mintha alapból drágább/veszélyesebb lenne a termék.
Ha a cukrot is úgy tiltanák és üldöznék, mint például a kokaint, akkor valószínűleg az is közel ugyan olyan drága lenne.
Persze ettől függetlenül valószínűleg azt is be lehetne szerezni.
A kereslet mondjuk nem az igény megszüntetése miatt csökken, hanem a beavatkozás okozta árnövekedés miatt.

Egyébként pusztán törvényi szabályzás nélkül is lehet hatása. Ha valaki a rendelkezésére álló információk következtében úgy gondolja, hogy valami jó/rossz, akkor kevesebbet/többet fog belőle venni.
De az ilyen propaganda pontos hatását megjósolni lehetetlen, különösen, ha nem csak egy kis társadalmi csoportra, hanem mindenkire hatni akarunk. Például a nagyon vallásos nevelés gyakran erős lázadó személyiség kialakulását is okozhatja, ami pont az eredeti céljával ellentétes volt.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2015.08.27. 07:00:09

@maxval bircaman megbízott szerkesztő:
Ennek fényében még inkább jogos a kérdés: nem érzed, hogy valami nincs rendben?

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.08.27. 07:03:43

@Lord_Valdez:

Minden rendben van.

Annyi a mondanivalóm és a cikkem, hogy ha ma abbahagynám új cikkek írását, akkor is lenne anyag kb. 2017 végéig.

Hálatlan dolog lenne mindezt magamban tartani, nem?

IdomitottFoka 2015.08.27. 10:14:20

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: És kb hányszor kell még leírnod, hogy a liberalizmus/feminizmus/homoszexualitás megbukott? 10-100-1000?

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.08.27. 10:43:53

@IdomitottFoka:

A kérdés igencsak fontos, így nem lehet elégszer megismételni. Majd ha a liberalizmus bevonul a történelem múzeumába, már nem fog kelleni ismételni.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2015.08.27. 19:32:56

@maxval bircaman megbízott szerkesztő:
Ez nem sok mondanivaló, hanem ugyanaz sokszor.

Rossz hírem van: már rég bevonult. A XIX. század végére teljesen kiszorította a progresszivizmus.
süti beállítások módosítása