Liberatórium

Gondolatok, morgolódások és miegymás klasszikus-, konzervatív- és horribile dictu neoliberális szemmel. Ha úgy érzed, hogy neked is lenne mit írnod, ne tartsd vissza!

Friss topikok

  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: Mint azt anno megmondták, a magyar értelmiség két út áll: az egyik az alkoholizmu... (2024.10.07. 21:41) Orbannak igaza van, de melyiknek?
  • Lord_Valdez: @Gungnir: Ez számomra sokkal hihetőbb, mint az, hogy ők valami agendát akartak volna tolni. A goo... (2024.10.01. 07:32) A Google ideológiája
  • Lord_Valdez: @Csaba222: Mondjuk a burjátok, pont az egyik legnagyobb kisebbségük, de ők sincsenek többen, mint... (2024.04.10. 20:20) Mi is a tét?
  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: lehet, hogy a nekünk alatt a Fideszt értette. (2024.03.27. 20:19) Tanfolyamot Janinak
  • Lord_Valdez: @gigabursch: Ez egy erősen vitatott kérdés. A két leggyakoribb indok az szokott lenni: 1. nem fen... (2023.08.11. 07:20) Elefánt a szobában

Címkék

abszurdisztán (1) adó (11) ajánló (17) alkotmány (13) alkotmánybíróság (2) állam (65) áltudomány (7) any rand (2) baloldal (19) bastiat (1) belpolitika (33) bevándorlás (5) bürokrácia (4) cigányság (5) co2 (3) család (5) demografia (4) demokrácia (6) diktatúra (13) diszkrimináció (4) dohányzás (1) drog (2) egészségügy (3) egyház (3) emberi természet (17) energia (4) erkölcs (20) etika (13) eu (7) félelem (1) felmelegedés (2) fidesz (34) filozófia (21) fizika (1) friedman (3) fülke (2) gazdaság (83) gender (3) globális (9) heinlein (1) hiány (1) honvédelem (3) imf (4) index (1) individualizmus (9) indulatposzt (5) infláció (4) intro (1) iszlám (1) Izrael (1) jobbik (7) jobboldal (2) jog (12) jogállam (25) kalkulációs probléma (2) kdnp (2) kedvezmények (17) keynesianizmus (12) klíma (4) kollektivizmus (9) kommunizmus (10) konteo (12) konteó (3) konzervatizmus (1) korrupció (14) középosztály (7) közlekedés (1) külpol (18) légkör (3) libertarianizmus (7) lmp (4) malév (1) marx (5) marxizmus (4) média (4) megmondás (59) meleg jogok (1) meritokrácia (2) mesterséges intelligencia (1) mezogazdasag (9) migráció (7) moma (1) morgás (27) MSZP (5) mta (2) multikulti (3) nemiség (3) neoliberalizmus (11) nyugdijrendszer (10) offshore (2) oktatásügy (11) önvédelem (6) Oroszország (1) Palesztina (2) paternalizmus (35) példabeszéd (4) pénz (3) piac (42) polgár (4) politikai korrektség (6) populizmus (26) pratchett (3) profit (1) program (1) propaganda (11) prostitúció (1) protekcionizmus (5) reform (19) rothbard (4) Soros (1) sport (1) szabadság (34) szabad fegyverviselés (3) szarkazmus (2) szdsz (6) szellem (1) szema (1) személyes (2) szociálisrendszer (9) szocializmus (18) szólásszabadság (12) szolgálati közlemény (5) társadalmi igazságosság (4) társadalom (41) tiltás (7) történelem (8) tudomány (7) tulajdon (3) tulajdonjog (3) Ukrajna (2) választás (12) vallás (5) vallásszabadság (1) válság (5) vasút (2) zsidók (3) Címkefelhő

Tolvajtempó

2010.12.03. 21:38 | Lord_Valdez | 7 komment

Címkék: morgás

Kicsit tartok attól, hogy mi lesz, ha egyszer csak nem tudok miről írni. Szerencsémre van egy biztos ihletforrás: az ostoba kommentek, amikkel lehet (és érdemes foglalkozni).


Konkrétan:
"Egyébként pedig, aki minden pénzét menekíti ki az országból, elkerüli az adót, stb. az takarodjon kifelé innen. Ugyanis azért ezek a bohócok sírnak a leghangosabban mikor arról van szó: miért nem az önkormányzat csinálja meg a kocsibehajtómat a ház előtt, újítsák fel a járdámat a ház előtt, stb., stb.
Nincs semmi gond, csak senki ne akarjon két lovat megülni egy seggel. Mert azt pofátlanságnak hívják, nem aggodalomnak.
És ez érvényes pártállástól teljesen függetlenül. "


A konkrét posztban sokan, köztük én is említettem, hogy nyitok egy külföldi számlát és rendszeresen utalok rá pénzt.
Az illető nem igazán fogta fel, hogy miért mondjuk ezt oly sokan.
Nem azért mondjuk ezt, mert adócsalók vagyunk. Nem kell ehhez adócsalónak lenni. Ehhez egyetlen dolog kell, hogy legyen vesztenivalód.


Én pl. nem azért dolgozok napi 9-10 (néha 8, 11-12-t) órát heti 5 (néha 6) napon át, hogy utána valaki egy elegáns mozdulattal magáévá tegye. Ha azt akarnám elérni, hogy ne legyen semmim, azt sokkal kevesebb erőfeszítéssel is elérhetem.
Pontosan ez volt a kommunizmus kudarcának egyik legfőbb oka, hogy az embert nem motiválja erőfeszítésre az, hogy másnak jó legyen. Különösen, ha az illető nem tesz meg minden tőle telhetőt. Ideig-óráig lehet az embert motiválni szlogenekkel, vállveregetéssel, fenyegetéssel, de végső soron az önérdek mozgat mindenkit. Látni akarom, hogy nekem és a családomnak jobb lesz attól, hogy töröm magam. Ha ezt nem látom, kifullad a lelkesedésem. Onnantól kezdve megelégszem a minimummal is. Semmi nem akadályoz abban, hogy stopperrel nézzem a 8 órát és, ha eléri kiejtem a kezemből a munkát és 8 óra 1 perckor már csak a porfelhőt látni.
Ahhoz, hogy teljesítményt adjak le az kell, hogy lássam az eredményét az erőfeszítéseimnek. De, ha ez az eredmény nincs biztonságban, akkor miért csináljam? Egy mezőgazdasági termelőt nem demotivál talán, ha rendszeresen ellopják a termését? Dehogynem. A különbség csupán annyi, hogy az én termésem megtakarítás formában van. Ha ezt nem érzem biztonságban, akkor beintek és azt mondom, hogy nem dolgozom szét az egészségem azért, hogy eltartsak egy tolvajt.
Nekem azonban van egy hallatlan előnyöm a termelővel szemben. Én el tudom vinni a termést oda, ahol biztonságban van. Ha a termelő el tudná dugni a gyümölcsfáit ő is eldugná, és ez így van jól. Ez nyilván fáj az országnak, de még így is jobban jár mindenki, mert dolgozunk tovább. És mindezért az államnak alig kell tennie valamit: tartsa és tartassa tiszteletben más emberek munkáját.

Az már csak adalék, hogy én elég kevés szolgáltatást várok az államtól.

A bejegyzés trackback címe:

https://liberatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr772491634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PR-küszöb 2010.12.04. 00:39:31

"de végső soron az önérdek mozgat mindenkit"
Egy elenyésző kisebbséget nem.
Őróluk mondja azt Nagy László: "kell legyen a jó ügynek is bolondja"

:)

(egyébként jó ez a blog, mert itt-ott mer szakítani a sablonokkal)

erdészpista 2010.12.04. 15:27:55

Az önérdek helyett inkább a motiváció, illetve az egyéni a szabadság a lényeg szerintem. Ha valaki másokon akar segíteni, szuper, még jobb, ha meg is van rá a lehetősége (pl. van ideje, megtakarítása, mert az állam nem nyúlja le a bére kétharmadát), és nem a bürokraták mondják meg, hogy mit kellene csinálnia (ld. legújabb tervezet: érettségi előtt kötelező 60 óra közmunka). Persze ez csak a morális része, mert a magyarkodó mondhatja, hogy dehát az fontosabb, hogy a nemzetért dolgozz, mint magadért, vagy hasonló baromság, és úgysem tudod meggyőzni elvi alapon.

Viszont utilitarista szempontból le lehet mosni a magyarkodókat (=nacionalizmus, protekcionizmus), illetve szocialistákat egy pillanat alatt. Az állam nagy szerepvállalása illetve a szociális háló miatt magas adók kellenek. A magas adók miatt az emberek külföldre viszik a pénzt, befektetést, céget, feketén dolgoznak (vagy csak simán elhúznak jobb helyre), a külföldi tőke és munkaerő se jön, az itthon gyártott termékek minősége is leromlik és nehezebben exportálható stb. Rövid távon működik a dolog egy ideig, amíg az államadósság és költségvetési deficit kritikus mértéket nem ölt, és akkor jönnek a kétségbeesett lépések, mint a manyupok állomosítása, majd ha elfogy minden akkor vagy feleszmélés jön (ha még van rá idő) vagy államcsőd.

Mi az, amiért mégis mindig visszajön a szocializmus eszméje? Egyrészt az emberek egy részét mindig meg lehet hülyíteni ideológiával. Másrészt akit már eleve az állam tart el (18 év alatt, nyugdíjasok, munkanélküli segélyesek stb.) azok természetesen még többet akarnak, a dolgozók kárára. Harmadrészt a lobbizók miatt, ugyanis majdnem minden új szabályozásnak, juttatásnak megvannak a nyertesei, a politikusok pedig örömmel fogadják el a lobbipénzt. Plusz ezek mind egy nagyobb államhoz vezetnek, ami annak alapvető célja (kiteljesíteni és megerősíteni a hatalmat).

Szóval ez egészen addig szélmalomharc lesz, amíg az oktatás szintje nem jut el odáig, hogy ezeket az alapvető összefüggéseket az emberek túlnyomó része ismerje, de talán még az is kevés. Sajnálatos módon itthon a gimiben semmilyen társadalmi és gazdasági ismereteket nem tanítanak, meg is látszik az embereken.

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2010.12.05. 02:39:59

"Kicsit tartok attól, hogy mi lesz, ha egyszer csak nem tudok miről írni."

Gondolom ez volt a bejegyzés humoros része :)
illetve: :(
egyébként amikor azt látod, hogy az állam _mindig_ kihúz a szarból, akkor megelégszel a minimummal, illetve törekedni is fogsz rá, hogy az állam kihúzhasson a szarból.
és most nem szeretném folytatni ezt a gondolatmenetet, inkább alszok.

lvjtn (törölt) 2010.12.05. 10:51:52

sokan a fejemhez szokták magánbeszélgetésekben vágni, mennyire individualista vagyok, mikor az önérdekemet nyíltan fölvállalom. számomra az a vicces, hogy azok teszik ezt, akik pl. melegházaságg ellen hihetetlen mértékig képesek a család fogalmát abszolút értékként kezelni, azt viszont nem fogadják el, hogy életbizosítást, nyugdíjpénztárt, végső soron ingatlant és egyéni megtakarítást sem pusztán önérdekől, hanem a családomért is igyekszem gyarapítani és megvédeni (igen, külföldre menekítéssel is). roppant "rasszista" módon számomra az emberek nem egyenlőek: igenis a saját húsom-vérem-rokonságom továbbélése mindenkinél fontosabb. az összes kollektivista (legyen az "nemzet" vagy "osztály" vagy "vallás" alapú) nekem egybemosódik. a család az érthető közösség, valós közösség (akár vagyonilag is), valós szolidaritással (ha meg nem, úgyis szétesik). nem hiszem, hogy az, aki a saját megtakarításait kőkeményen szeretné gyarapítani, az kizárólag önmagáért tenné, és ne lenne tekintettel mondjuk a gyerekei boldogulására

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.12.05. 16:18:48

@Vérszegény éjszakai dúvad:
Vagy legalábbis kevesebb erőfeszítés teszek, hogy ne kerüljek szarba.
Igen, ez is egy probléma. Ez egy másfajta demotiváció.

@lvjtn:
Az önérdek nem kizárólag az én érdekem, hanem a leszármazottaimé is. Evolúciós ösztönöm, hogy maximalizáljam az utódaim életképességét.

Azért van konfliktus, mert az emberek azt feltételezik, hogy az önérdek ellentétes a közösség érdekével. Holott általában nem az.
Pl. érdekem az is, hogy jobb országban éljek.

Érthető a többi közösség is, de valóban prioritások vannak.Ha konfliktusba kerül kettő, akkor nyilvánvalóvá válik. Meg kellene kérdezni, hogy hány kurucz is áldozná fel az anyját, vagy fiát mondjuk a nemzetért? Hirtelen kiderülne, hogy ők sem különböznek tőlünk, csak nem szívesen vallják be.

lvjtn (törölt) 2010.12.05. 23:14:29

@Lord_Valdez: igaz, értelmezhető tágan is az önérdek (pl. "önző gén" elmélet), akár a nacionalizmusra is ráfogható, hogy az egy kiterjesztett "önérdek". azért azt mégis pontosan érezzük, hogy mi a különbség a személyes kötődések és a fiktív társulások összetartó ereje között. ugyanazt a hülyeséget kinek mennyire nézed el, ha ég a ház, kit mentenél ki elsőnek stb. ha nincs vészhelyzet, nyilván a legtöbbünk érdeke, hogy a környezete is boldoguljon, virágozzon stb. ettől még mindenkiben megvannak a prioritások. igen, abban is, aki letagadja :)

igazából azokkal, akik tagadják, hogy az önérdekük vezérli őket, az a legfőbb probléma, hogy nagyon nehéz velük egy win-win alapú együttműködést létrehozni, mert föl sem ismerik, maguknak sem képesek megfogalmazni egyenesen és értelmesen, mi motiválja őket, megragadnak a frusztráció, irigykedés és gyűlölködés talaján. mintha nem éppen egy libber örülne a legjobban annak, ha _tényleg_ lehetne választani aközött, hogy "nem adózunk, de mindent fizetünk" illetve "az állam mindent visz és mindenért felelősséget vállal".

Humperdickk · http://kikellennekjonni.blog.hu/ 2010.12.06. 12:54:08

A kifogásolt kommentelőnek azonban abban igaza van, hogy az adóelkerülés csúnya dolog. Annyi esze viszont már nincs, hogy különbséget tudna tenni a nettó és a bruttó pénz "külföldre menekítése" között. Vagyis csak véletlen volt igaza.

Ez a gondolkodás-izé sokaknak nem megy. Az én kedvencem a "teszkó kiviszi a hasznot az országból, megérdemli az extraadót". Szedjük ezt össze.

- A teszkó behozza a pénzt, csinál belőle boltokat, amelynek során nyersanyagot vásárol magyar beszállítóktól és dolgoztat egy rakat építőmunkást.
- Termékeket vásárol, ami után fizet a beszállítóknak.
- Felvesz egy másik rakás embert dolgozni, aki után adót, tébét, nyugdíjjárulékot fizet.
- Fizeti ezáltal egy csomó ember nyugdíját is.

Ez után van neki haszna, amit "kivisz". Vigye. Hisz ő hozta be is. De a poén, hogy nem viszi. Nem viszi, mert nem érdeke. Ha nagy a haszna, csinál még egy boltot. A városban, ahol élek, a negyediket nyitja éppen. Mindez neki a gonosz önérdeke. Csak közben egy csomó ember nem hal éhen itthon, én meg vasárnap este is leugorhatok élesztőért és kandírozott naranccsért, ha akarok.

A világot az önérdekek hálója teszi mindig jobbá.
süti beállítások módosítása