Liberatórium

Gondolatok, morgolódások és miegymás klasszikus-, konzervatív- és horribile dictu neoliberális szemmel. Ha úgy érzed, hogy neked is lenne mit írnod, ne tartsd vissza!

Friss topikok

  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: Mint azt anno megmondták, a magyar értelmiség két út áll: az egyik az alkoholizmu... (2024.10.07. 21:41) Orbannak igaza van, de melyiknek?
  • Lord_Valdez: @Gungnir: Ez számomra sokkal hihetőbb, mint az, hogy ők valami agendát akartak volna tolni. A goo... (2024.10.01. 07:32) A Google ideológiája
  • Lord_Valdez: @Csaba222: Mondjuk a burjátok, pont az egyik legnagyobb kisebbségük, de ők sincsenek többen, mint... (2024.04.10. 20:20) Mi is a tét?
  • Lord_Valdez: @IdomitottFoka: lehet, hogy a nekünk alatt a Fideszt értette. (2024.03.27. 20:19) Tanfolyamot Janinak
  • Lord_Valdez: @gigabursch: Ez egy erősen vitatott kérdés. A két leggyakoribb indok az szokott lenni: 1. nem fen... (2023.08.11. 07:20) Elefánt a szobában

Címkék

abszurdisztán (1) adó (11) ajánló (17) alkotmány (13) alkotmánybíróság (2) állam (65) áltudomány (7) any rand (2) baloldal (19) bastiat (1) belpolitika (33) bevándorlás (5) bürokrácia (4) cigányság (5) co2 (3) család (5) demografia (4) demokrácia (6) diktatúra (13) diszkrimináció (4) dohányzás (1) drog (2) egészségügy (3) egyház (3) emberi természet (17) energia (4) erkölcs (20) etika (13) eu (7) félelem (1) felmelegedés (2) fidesz (34) filozófia (21) fizika (1) friedman (3) fülke (2) gazdaság (83) gender (3) globális (9) heinlein (1) hiány (1) honvédelem (3) imf (4) index (1) individualizmus (9) indulatposzt (5) infláció (4) intro (1) iszlám (1) Izrael (1) jobbik (7) jobboldal (2) jog (12) jogállam (25) kalkulációs probléma (2) kdnp (2) kedvezmények (17) keynesianizmus (12) klíma (4) kollektivizmus (9) kommunizmus (10) konteó (3) konteo (12) konzervatizmus (1) korrupció (14) középosztály (7) közlekedés (1) külpol (18) légkör (3) libertarianizmus (7) lmp (4) malév (1) marx (5) marxizmus (4) média (4) megmondás (59) meleg jogok (1) meritokrácia (2) mesterséges intelligencia (1) mezogazdasag (9) migráció (7) moma (1) morgás (27) MSZP (5) mta (2) multikulti (3) nemiség (3) neoliberalizmus (11) nyugdijrendszer (10) offshore (2) oktatásügy (11) önvédelem (6) Oroszország (1) Palesztina (2) paternalizmus (35) példabeszéd (4) pénz (3) piac (42) polgár (4) politikai korrektség (6) populizmus (26) pratchett (3) profit (1) program (1) propaganda (11) prostitúció (1) protekcionizmus (5) reform (19) rothbard (4) Soros (1) sport (1) szabadság (34) szabad fegyverviselés (3) szarkazmus (2) szdsz (6) szellem (1) szema (1) személyes (2) szociálisrendszer (9) szocializmus (18) szólásszabadság (12) szolgálati közlemény (5) társadalmi igazságosság (4) társadalom (41) tiltás (7) történelem (8) tudomány (7) tulajdon (3) tulajdonjog (3) Ukrajna (2) választás (12) vallás (5) vallásszabadság (1) válság (5) vasút (2) zsidók (3) Címkefelhő

Amit szabad Jupiternek

2013.02.26. 07:01 | Lord_Valdez | 68 komment

Címkék: gazdaság infláció neoliberalizmus konteo

Közeledik a jegybankelnökváltás időpontja. Ez általában egy olyan dolog lenne, amit az átlagember észre se vesz. A jelen esetben viszont ez nem ennyire egyszerű. Mivel az új jelölt, vagy jelöltek nevét teljes homály fedi, ugyanakkor keringenek pletykák bizonyos unortodox (jó esetben ez azt jelenti, hogy kísérleti, rossz esetben, hogy dilettáns) módszerek kerülhetnek alkalmazásra.
Ehhez hozzájön, hogy mostanában szaporodnak az olyan vélemények, miszerint nyomtatni kellene még pénzt, mert az segít a gazdaságon. Csak a Nagyok nem engedik nekünk.
Az aktuális célpontom: Lentner Csaba, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára, a nagy sikerű "Kik támadják Magyarországot?" című gazdasági fantasy összeesküvés-elmélet egyik szerzője. Az ő cikkéről írnék egy rövid kritikát és kitérnék közben egy másik komolyabb témára.

Első lépésként tennék egy apró kitérőt. Válaszolnék a "neoliberális gazdaságpolitika" csődjére. Nos, a neoliberalizmus kifejezést az amerikai baloldal találta ki és ez alatt a klasszikus liberális (amerikai terminológia szerint konzervatív kategóriás) elvek és monetarista/neoklasszikus gazdasági iskola egymásra találását nevezik így. Ez az iskola szerint a pénzmennyiségen keresztül érdemes szabályozni a gazdaságot, mert minden más direkt injekció túl sok mellékhatással jár. A gazdaság növekedését növekvő pénzmennyiséggel kell támogatni. Az ideális növekedési ütemről már megoszlanak a vélemények. Friedman szerint konstansnak kell lennie (rá egyébként még fogok hivatkozni, mert ő volt a monetarista iskola megalapítója), McCallum egy mágikus formulát használ, ami ugyanezt az elvet követi, de némileg rugalmasabban. Ez nem konstans ugyan, hanem lassan változik és figyelembe veszi a tervezett és a megvalósult inflációt, valamint a gazdasági növekedés ütemét az átlagos növekedéshez képest.  Igazából a lényegen nem változtat. A monetarizmus lényege, hogy mindenki ellenőrzés alatt kívánja tartani a pénz mennyiségét a gazdaságban.
Nézzük meg, hogy mi történt a valóságban:

Úgy néz ez ki, mintha a szigorúan ellenőrzés alatt lett volna tartva? Szemmel láthatóan a pénzmennyiség elszállt a francba, jócskán leelőzve a gazdasági növekedést, azaz a jegybanknak restriktív monetáris politikát kellett volna folytatnia. Ez ellensúlyozta volna, hogy az amerikai állam direktben nyomta a pénzt az ingatlanpiacba. Hát, itt kérem nincs neoliberalizmus még nyomokban sem. Ez tökéletes ellentéte annak.
A neoliberalizmus másik fő tétele a fiskális fegyelem. Ha egy állam nem költ többet, mint amennyi bevétele van, akkor nem meglepő módon nem keletkezik adóssága.

Ezzel szemben az összes állam, kivéve néhány országot pl. Chile, Hongkong, államadóssága szinte kiüti a plafont. Azaz a fiskális fegyelmet a legtöbb ország hírből sem ismeri.
Egy szó, mint száz, mielőtt belejövünk a neoliberális gazdaságpolitika bukása felett örülni, először is találkozni kellett volna vele. Kitérő vége.

És most térjünk rá arra a fantasztikus gondolatra, miért nem nyomtatunk pénzt, ha egyszer kevés a pénzünk. Sokak szerint ez lenne a megoldás. Szó, mi szó, én is így képzeltem. Mentségemre szolgáljon, hogy általános iskolás voltam, de viccen kívül ez egyáltalán nem annyira triviális, mint gondolnánk.
Lentner javaslata, hogy a magyar jegybank vásároljon magyar állampapírokat. Elvégre ezt csinálja a Bank of England, a Bank of Japan , a Fed és European Central Bank is, mások nem. Tehát nekünk is ezt kellene.
Most ezt afféle új csodafegyvernek tekintik, pedig sem nem új, sem nem csodafegyver. Ironikus módon Japánnak 1998-ban javasolta ugyanezt Milton Friedman, nesze neked mocskos neolibek, pfúj. A csodafegyverség viszont bővebb elmélkedést igényel.
Hogy működik ez a dolog? Amikor a jegybank állampapírt vásárol, akkor azzal új pénz keletkezik, amit a kormány el tud költeni belátása szerint. Pár év múlva pedig a költségvetés szépen visszavásárolja a kötvényeket és ketté tépi őket. Ezzel az akkor létrehozott pénz meg is szűnik létezni, csak némi kamat marad utána, azt is a jegybanknak kell fizetni.
Ez idáig szuper jól hangzik. Az első bibi, hogy vélhetően a költségvetés pár év múlva sem lesz szufficites, hisz ahhoz komolyan fegyelmezett költségvetés kellene, ezért ezt csak újabb kötvénykibocsájtással tudja megoldani. Van okunk feltételezni, hogy megint a jegybank általi kötvényvásárlást preferálja az állam, tehát a korábban kinyomtatott pénz a rendszerben marad. Sőt, ismerve a politikát nyugodtan feltételezhetjük, hogy az a folyamat, ami miatt az állam újabb és újabb hitelre szorul továbbra is fennáll, tehát a korábbi hitelt is csak újabb hitelből tudja kifizetni. Sőt még többre, most erre szeretnék vesztegetni pár szót.

A nem elégséges elkölthető pénz problémájával már az ókori uralkodók is találkoztak. Ennek kezelésére találták a pénz nemesfémtartalmának csökkentését. Ez a pénznyomtatás ősi módja. Ennek a módszernek triviális előnye, hogy az államkincstár több érmét tud kiadni ugyanannyi arany felhasználása mellett.
Egy egyszerű, de annál fiktívebb példán érzékeltetve (ez csak egy blogposzt), ha kezdetben a kincstárban volt 1 millió buznyák, meg a gazdaságban is 1, akkor ezután úgy fog leltár kinézni, hogy kincstár: 1 + 0,1, mindenki más: 1,0. Idáig mindenki el szokott jutni. Azaz a pénznyomtatás jó. Amíg az a pénz ott csücsül a kincstárban nincs is semmi gond, de mondjuk haszna se sok. Addig az csak jellegzetes formájú papírfecnik nagy kupacokban, vagy egy csomó érme, amik a helyet foglalják.
Aztán az állam neki áll költekezni és elkölti mind az összes újonnan nyomott vagy vert pénzt. Ezzel a kincstár készlete 1,0-re csökken, mindenki másé 1,0+0,1-re nő. Most mindenki nagyon boldog. Egész addig, amíg a piaci szereplők észre nem veszik a megnőtt keresletet és azt, hogy ez lehetőséget jelent az áremelésre. Már pedig a kereskedő, iparos stb. egy olyan állat, amelyik addig emeli az árat, ameddig csak tudja, anélkül, hogy az visszaütne rá. Sőt az egyszeri alkalmazott is bátrabban kér több pénzt, ha jól megy a cégnek. Ez összességében azt eredményezi, hogy ugyanaz a szolgáltatás és termék többe fog kerülni. Ez az infláció.
Azaz a kincstárban nominálisan ott fog csücsülni az 1,0 millió buznyák, de vásárló erő szerint (hasra ütés! Senki ne kössön bele, hogy ezt nem lehet ilyen egyszerűen számolni!) már csak 0,91 millió régi buznyáknyi szolgáltatást lehet érte vásárolni. Azaz effektíve hiány keletkezett a kincstárban anélkül, hogy egyetlen millibuznyák is elhagyta volna az épületet. Ez az államnak triviálisan nem jó, ezért az állam lépéskényszerbe kerül. Vagy javít az egyensúlyán (megoldja, hogy kijöjjön a 0,91-ből is) és akkor sikeresen kihasználta a meglepetésinfláció adta haladékot (ez ugyanis nem azonnal jelenik meg az inflációban). Vagy kénytelenek újabb pénznyomtatással pótolni.
Ha újabb pénzt nyomtat, akkor megúszta a dolgot, képes helyreállítani a kincstárban található pénz vásárlóerejét. Legalábbis addig, amíg el nem költi és a piaci szereplők fel nem figyelnek a megnövekedett keresletre.
A dolgot tovább komplikálja, hogy a piaci szereplők alkalmazkodnak. Ha azt látták, hogy eddig volt infláció, feltételezik, hogy továbbra is lesz. Azaz a zöldséges már megszokásból is emeli az árait és nem várja meg, hogy megérezze a keresletemelkedést. Ez viszont azt eredményezi, hogy az állam nem hagyhatja abba hirtelen a pénznyomtatást, mert akkor a piaci szereplők várakozásai elinflálják az ő tartalékait.
És ezzel beindult a verseny, hogy tudunk-e olyan gyorsan nyomtatni pénzt, mint amilyen gyorsan az elveszti az értékét. Ameddig egy gazdaság nincs nagyon mélyen benne a kakiban, ez szokott menni. Az inflációt be lehet állítani egy adott (nem feltétlenül alacsony) szintre. Ha nem (pl. háború van és nem lehet visszafogni a kiadásokat), akkor jelentkezik a hiperinfláció. Az állam csak úgy képes fenntartani a működését, ha gyorsabban nyomtatja a pénzt, mint ahogy az elveszti az értékét, a piaci szereplők pedig azért emelik egyre gyorsabban az áraikat, hogy ne ők bukjanak a pénz gyors értékvesztésén.

A valóság ennél jóval összetettebb, mert itt feltételeztem, hogy az emberek a kapott pénzt, el is költik. Holott ezt éppen meg is takaríthatják. Ekkor viszont nem keletkezik infláció, mert nem nőtt meg a kereslet. Ekkor az állam könnyített a terhén és látszólag nagyon olcsón tette. Bár ez ugyanúgy szélsőség, mint az, hogy mind elköltötték. Valóságban sok tényező dönt arról, hogy mekkora részét költik el, és mekkora részét takarítják meg, többek közt a már kialakult infláció is beleszól. Minél nagyobb, annál nagyobb részét költik el gyorsan, ezáltal annál jobban hozzájárulnak az inflációhoz.

A valóság azonban még ennél is komplikáltabb, ugyanis az országok nem zárt rendszerek. Kereskedünk külföldi szereplőkkel. Tehát a pénz egy része óhatatlanul külföldre távozik. Másrészről, a  külföldi szereplők is felfigyelnek ám az elértéktelenedő pénzre, ezért egyre kevesebb más pénzt adnak érte. Azaz a valuta leértékelődik. Ennek vannak előnyös oldalai is, pl. a jobb versenyképesség, amit az okoz, hogy a munkabérek és egyéb költségek a termék árában leértékelődnek. Ugyanakkor az is igaz, hogy az import termékek ára hazai szemmel nézve emelkedik. Ez különösen fontos, amikor a versenyképességet nézzünk, mert ha a termék árának jelentős részét import termék teszi ki, akkor a gyenge valuta keveset segít a versenyképességen. Hasonlóan kedvezőtlen a helyzet a külföldi valutában nyilvántartott tartozásokat illetően. Azok szintén belföldi szemmel nézve felértékelődnek, azaz nehezebbé válik azok ledolgozása.

És itt érkezünk meg ahhoz, hogy miért nem csodafegyver a pénznyomtatás, beleértve ennek a jegybankon keresztüli formáját is. Nem csak azért, mert hosszútávon nem oldja meg a problémákat, hanem azért sem, mert különböző országokban különböző hatásai fognak dominálni.
Ha összehasonlítjuk Magyarországot az Egyesült Államokkal, akkor hatalmas különbségek fognak a szemünkbe ötleni. Míg az USA egy hatalmas, lényegesen zártabb gazdaság és szinte minden nemzetközi kereskedelem az ő pénzében van elszámolva, addig Magyarország nagyon erősen rászorul különböző termékek importjára, különösképp energiahordozókra, amik árát szintén dollárban mérik.
Magyarország helyzete pénznyomtatási szempontból igen rossz. Egyrészről, elég magas a devizaadósságunk, mind az államé, mind a lakosságé, mind a vállalati szféráé. Ezért elemi érdekünk a fizetőeszközünk értékének megtartása. Másrészről, igen magas az importfüggésünk, ami megint csak azt jelzi, hogy vigyáznunk kell a fizetőeszközünkre. Harmadrészről, míg dollárból, jenből, fontból, euróból nem nagyon van hova menekülni legfeljebb aranyba, vagy svájci frankba, addig forintból nagyon sok kiút van. Amennyiben a forint megtakarítók nem érzik biztonságban megtakarításaikat el tudják hagyni a forintot és akkor megint visszatérünk oda, hogy a piac inflálja el az államháztartást. Negyedrészről, ha a befektetők úgy érzik, hogy az állampapírok nem jó befektetések, akkor az megjelenik a hozamelvárásaikban is. Ez pedig később komoly extra terhet ró a költségvetésre. Ezt a hatást szerencsére mérsékli, hogy a befektetők egy része maga a jegybank.

Miért mondtam el mindezt? Azért, hogy érzékeltessem, hogy nem arról van szó, hogy nekünk nem engedik, hanem hogy nincsenek csodaterápiák. Vannak módszerek, amik eredményesek lehetnek az egyik helyzetben, de ebből egyáltalán nem következik, hogy minden körülmények között célszerűek. Emellett ennél a módszernél egyelőre még az is igen vitatott, hogy egyáltalán eredményes-e bárhol is. Az Egyesült Államokban vannak eredmények és sokan azt mondják, hogy a quantitative easing okozza. Ugyanakkor a QE-t szintén nagyban űző Japánban, Angliában a termelési adatok változatlanul siralmasak és az EU-ban sem valami rózsás a helyzet. Tehát maga a módszer eredményessége is kérdéses, a hosszabb távú hatásairól nem is beszélve. Ennek fényében egyáltalán nem jogos számon kérni a jegybankon, hogy nem alkalmazza. Sőt, az elkövetkező vezetés számára sem biztos, hogy ajánlott.

A bejegyzés trackback címe:

https://liberatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr165102733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

I_Isti 2013.02.26. 10:49:27

Nem baj, Matolcsy majd megoldja jól!

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2013.02.26. 13:10:26

http://www.economist.com/news/finance-and-economics/21572215-rich-world-central-banks-explore-more-doveish-strategies-brave-new-words?fsrc=nlw|wwb|2-21-2013|5076782|35772136|EU
Vagyis most már az angolok és amerikaiak is kételkednek...

Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2013.02.26. 14:06:51

Miért nem lesz szerda délelőtt tüntetés a Parlament előtt birkamenet, aljas álcivilek? Jön Rompuy úr, az Európa Tanács elnöke!
Most legyen nagy pofátok, pár hónapja tudtatok a távollétükben ellenük tüntetni, senkiháziak!

Tereljétek össze a birkamenetet és hagy szóljon.
Jellemesen, korrektül, összecsődíteni a nyájat és mondjátok meg a "nemzeti frankót"!
CIVIL SZÓ HASZNÁLATÁT MEG KIKÉREM MAGAMNAK, ALJAS, SZÁMÍTÓ, JELLEMTELEN SUNYI,-fidesztagságát letagadó Csizmadia- NE BITOROLJA.
Birkamenet társak, szerdán délelőtt segítsetek a főbaromnak a tárgyalásokon. Ha van vér a pucátokban!

Ad Dio 2013.02.26. 14:28:15

Ez a bejegyzés toronymagasan a legjobb eddig a liberatorium-on. Sőt, ez a témában az egyik legjobb "laikusoknak" szóló összefoglalás amit olvastam.

Respekt.

Aprócska észrevétel: a tartalom megállt volna az első felében észlelhető "kiszólogatás" nélkül is. Sőt, szerintem úgy sokkal elegánsabb lett volna.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.02.26. 14:47:50

hát igen, nem szabadna észrevennünk, de egyrészt szükség van a bűnbakra (ex elnök) másrészt el kell terelni a figyelmet arról, hogy nem tudnak kormányozni.

De legalábbis a gazdasághoz nem értenek sajnos.

tomwar 2013.02.26. 15:02:37

Nincs viziotok, az a baj!

buxa44 2013.02.26. 15:12:16

Vizionk azt tényleg nincs,de vizionálni azt tudnánk.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2013.02.26. 15:28:29

Az a baj, hogy cölöpteknős nem érti a világ működését. És nem is akarja megérteni. Majd magához igazítja - gondolja. De hát a tapsoncokon kívül senki sem akar igazodni. Ez az ő nagy baja. No meg a miénk...

Állam-vizsga 2013.02.26. 15:49:46

Nagyon jó írás!

Isten óvjon minket Matolcsy MNB élén betervezett unortodox ötleteitől!

Negyvenértelmiségi (törölt) 2013.02.26. 15:55:34

Ócska bolsi duma, hogy az átlagzembernek nem kéne észrevennie, mi történik a közéletben, mire költik vagy basszák el a jövedelme kétharmadát, vagy éppen hogy mennyi az irányadó kamat.

Simor is egy ócska bolsi, akinek első "független" útja a szadeszosok közül is a legalja által szervezett rendezvény lesz.

Megy a picsába, röviden.

Negyvenértelmiségi (törölt) 2013.02.26. 16:06:52

Egyébként a poszt jó,

Ingyenleves, ingyenpénz nincs.

Így hát átrendezés van, folyik, lesz. A bankoktól, külföldi kereskedő multiktól stb. elveszünk, amiből a bolsik devizahiteleit fizetjük, ami ha egyáltalán lehetséges, hogy egyszer elfogy, akkor majd egyszer el is fog fogyni, de addigra már egészen más világ lesz.

Mindenesetre 6,sok százalékos alapkamatnál is visítottak a bolsik, hogy ha egy negyed százalékkal is csökkentjük a kamatot, akkor egy órán belül bedűl a forint.

Úgy tűnik, egy igazság van csak, hogy a bolsik mindig hazudnak, lopnak, csalnak, gyilkolnak, elkúrnak. Ha az ellenkezőjét csináljuk, mint amit ők csinálnának, akkor már nagyon nagy baj nem lehet.

vasziljevics 2013.02.26. 16:21:08

@Negyvenértelmiségi: éppen most próbálta neked elmagyarázni a szerző, hogy a rendkívül magas importfüggőség miatt miért NINCS értelme a "külföldi kereskedő multikat", illetve a hazai tőkeszegénység miatt a "bankokat" sarcolni kifulladásig. te meg itt dícséred a posztot, miközben pont az ellenkezőjét javasolja annak, aminek te a kommentedben két sorral lejjebb már nagyon örülsz. szóval olvasd el inkább az egészet még egyszer.

lilalalilalázik 2013.02.26. 17:05:19

Nagyon jó kis összefoglaló, gratula. Magyarországon soha nem volt neoliberális gazdaságpolitika, sem verseny, de Európában szinte sehol. Az állam mindig tökretette a háttérből a valódi versenyt és főképpen a fiskális fegyelmet, nem beszélve a valódi verseny kiiktatásáról mutyikkal, meg háttéralkukkal...azután az ebből fakadó korrupciót, kudarcokat, károkat meg szépen rákente a neoliberális gazdaságpolitikára. Mert miért ne? Persze a politikusoknak jó ez, hiszen egy olyan rendszerben, mint ami pl. az MSZP-s két ciklus volt egymás után, nagyon jól lehetett ügyeskedni a sok maszlag mellett, talán még a halovány emlékű Kóka gondolta a legkomolyabban a neoliberális gazdaságpolitikát, rá is fázott a szerencsétlen, mivel alkalmatlan volt rá és erőtlen, az MSZP ugyanis nem nagyon szerette az átláthatóságot, sem a "moscskos" kapitalista versengést. A Fidesz meg...nos, én nem tudom mit csinál a Fidesz, de annyi biztos, hogy két év alatt ha nem is überelték, de tuti behozták a 8 évnyi MSZP-s károkozást, no persze a "neoliberalizmus" ma az egész világon szitokszó, mert a kormányzati mutyit, meg a nagyvállalati korrupciót szépen el kellett fedni valamilyen bűnbakkal, hogy a biznisz mehessen tovább... Magyarország ilyen értelemben jelentéktelen, mert ugye mióta unortodox, azóta nem sok köze van a valósághoz, inkább Alíz csodaországához...

Negyvenértelmiségi (törölt) 2013.02.26. 17:13:15

@vasziljevics:

"éppen most próbálta neked elmagyarázni a szerző, hogy a rendkívül magas importfüggőség miatt miért NINCS értelme a "külföldi kereskedő multikat", illetve a hazai tőkeszegénység miatt a "bankokat" sarcolni kifulladásig"

Rámutatnál, hol mondta ezt a posztoló? Szerintem adósságról írt, nem adózásról, de lehet, hogy felületes voltam.

a katona fehérben 2013.02.26. 17:35:28

A kommentek és a bejegyzés színvonala amúgy is ritkán van közel egymáshoz, most viszont kifejezetten szakadék tátong köztük.
Köszi az írást, sokat tanultam belőle.

vasziljevics 2013.02.26. 17:40:44

@Negyvenértelmiségi: ma Magyarországon az export- és importkitettség nagyon magas. azaz a termelés (és ezen keresztül a gazdasági potenciál) túlnyomó többsége multik helyi leányainak és/vagy érdekeltségeinek a kezében van. tetszik vagy nem tetszik, jó-e vagy nem jó ez, ezen lehet vitatkozni, de jelenleg így van.

na most ha rogyásig adóztatják ezeket a cégeket, azzal - az előzőekből következpen - a növekedési potenciált fojtják meg leginkább, hiszen a multi kevesebbet fog befektetni, fejleszteni, bővíteni, kevesebbet fog fizetni az alkalmazottainak, beszállítóinak, egyszerűen mert kevesebb pénze lesz rá. csupa szívjóságból meg jótékonyságból pedig nyilván nem fogja idehozni a pénzét.

ha ezen felül még a bankokat is megsarcolják, akkor viszont a kisebb, hazai vállalkozásoknak sem lesz esélye betölteni az űrt, mert a bankok sokkal jobban vigyáznak majd a maradék pénzükre, nem finanszíroznak, nincs likviditás, nincs hitel. (zárójelben megjegyzendő, hogy a bankok működése évek óta veszteséges Magyarországon, tehát eleve elég kommunista tempó volt nekikrontani pusztán azért, mert "bankok" és az ugye már csak rossz lehet.)

szóval nagyon úgy tűnik, hogy a kormány a "hangulatjavító" multi- és bankadóztatás okozta stagnálásból a kilábalást pénznyomtatással kívánja megoldani, amiről viszont a poszt megpróbálná lebeszélni, mert a fent által vázolt okokból kifolyólag nem fog működni. a megoldás tehát éppen az adók (az összes! a kkv-ké és a multiké, a bankoké és az embereké együttesen) csökkentésében rejlene, hogy elkerülhető lehessen a pénznyomtatás, de persze ehhez a szociális rendszer zsugorítása és az állam működésének ésszerűsítése, kiadásainak drasztikus csökkentése lenne szükséges. aminek viszont nem sok reményét látom a jelenlegi kormányt elnézve.

na ezért nem tapsolok én, amikor a kormány a gonosz bankok és multik megadóztatásával szúrja ki a szemem, hogy elterelje a figyelmet a saját dilettantizmusáról.

Önnek megyünk (törölt) 2013.02.26. 17:46:50

Leváltják azt a jegybankelnököt, aki annak ellenére folyamatosan emelte az alapkamatot, hogy a kormány szándéka egyértelműen a gazdaság felpörgetése volt, nem a befékezése? Ez előtt több nyugati szakértő is értetlenül állt. Ilyen helyzetben mindenhol csökkentik a kamatot, de emelni semmiképpen se emelik. Egyetem első évfolyam... Ő az inflációra hivatkozott, de azt elfelejti, hogy ez csak a jegybank egyik feladata, ami mellett van más is. Szerintem aki csak arra képes, hogy a feladatai közül egyet hajtson végre, és képtelen rendszerben gondolkozni, az jobb, ha nem kerül ilyen pozícióba többet...

dean23 2013.02.26. 17:56:56

Tehát jobb lenne ha nem ülne Bohóctolcsy a printer mögé, hacsak nem akarunk Orbán pofájával ellátott 1 milliárd milpengősért venni egy buszjegyet!

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2013.02.26. 18:06:47

@Önnek megyünk:

"Ilyen helyzetben mindenhol csökkentik a kamatot, de emelni semmiképpen se emelik."

Hát ja, amikor 230-ról felmegy a forint két hét alatt 290-re, vagy 245-ről 300 fölé, mint az IMF kiűzését követő, legutóbbi nemzetpusztító kamatemelési ciklus kezdetekor, akkor mindenhol csökkenteni szokás a kamatot, semmiképpen sem emelni. Abcúg Simor!

De egyébként Járai is emelt kamatot, egészen 12,5%-ig, vajon miért? Ja tudom már: ő is gonosz volt. Meg akarta fojtani a magyar gazdaságot, el akarta pusztítani ezt a szerencsétlen, sokat szenvedett kis népet.

De ennek hamarosan vége. Kiebrudaljuk a liberálisokat, bolsevikeket, kommunistákat, kapitalistákat, spekulánsokat, EU-t, IMF-et, OECD-t, EBESZ-t és az egész romlott szívű, fekete lelkű internacionalista bűnbandát! A népiség és a tiszta ősforrásokból táplálkozó magyar néplélek gránittalapzatán épül itt jobb, szebb, igaz magyar világ! A többiek meg bekaphatják!

Akkora áldás nekünk, hogy ennyi ellenség fenekedése közt olyan gyámola van a magyar népnek, mint Orbán Viktor Miniszterelnök Úr!

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.26. 18:25:39

"Miért mondtam el mindezt? Azért, hogy érzékeltessem, hogy nem arról van szó, hogy nekünk nem engedik, hanem hogy nincsenek csodaterápiák. "

pénznyomtatás = jövedelem és vagyonújraelosztás (burkolt adókivetés) masszív piactorzító hatásokkal

aki az új pénzt kapja annak jó

aki csak az infláció (a burkolt adó) áldásos hatásaival találkozik, annak nem

ennyire egyszerű ez

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.26. 18:28:06

"Az Egyesült Államokban vannak eredmények és sokan azt mondják, hogy a quantitative easing okozza. "

én az USA kapcsán csak egy mélyrepülésben lévő országot látok...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.02.26. 19:18:14

@vasziljevics:
Tényleg nem írtam ilyet. Közvetve, persze, részlegesen következik belőle.

@Önnek megyünk:
A jegybanknak nem feladata a gazdaság pörgetése, ellenben az a gazdaság stabilitásának támogatása. Egy instabil környezetben egy instabil gazdaságpolitika mellett nem igazán volt túl sok lehetőség alacsony kamatra.

vasziljevics 2013.02.26. 19:22:22

@Lord_Valdez: bocsánat, ha a szádba adtam dolgokat, amiket nem mondtál - bár szerintem is több ponton kapcsolódik a kettő.

Martian (törölt) 2013.02.26. 20:48:02

"Egész addig, amíg a piaci szereplők észre nem veszik a megnőtt keresletet és azt, hogy ez lehetőséget jelent az áremelésre"

Ha ez a Móricka-bölcsesség igaz lenne, a mai beszűkült likviditású világban térdig járnánk a deflációban... és van még jópár érv, ami amellett szól, hogy korántsem ilyen egyszerűen működik a gazdaság.

Úgyhogy ez a poszt se több, mint a szokásos mindennapi makroökonómiai sci-fi... a neoliberalizmus "júdeai népfrontja", kontra Matolcsy "júdea népe frontja". :)

Fejesrob 2013.02.26. 21:04:03

Végre eltűnik ez az MNB-t kiszolgáltató offshore lovag. Undorító, ahogy az MNB-t Mo. ékkövének nevezi.

Valószínűleg már meg is van az igazgatósági helye valahol egy külföldi pénzügyi szervezetnél. Hiába, a tehetség.

Sitten kellene csücsülnie.

Fejesrob 2013.02.26. 21:07:48

@Önnek megyünk: Ment is az ajvékolás rendesen az indexen, amikor Orbánék a saját embereikkel elkezdték hetenként csökkenteni.

tükörfúró 2013.02.26. 21:09:51

A valutakérdés teljesen kimaradt, és idehaza ez a végső halál, ami eljön sokkal előbb, minthogy végig tudnánk menni a mesterségesen nyomott pénz összes buktatóján.

Mert mi történik, ha több magyar pénzt nyomunk a gazdaságba?

Tragédia, mert a gazdaság nem magyar pénzre épül, magyar pénzért senki nem ad konnektort, építőanyagot, ásványkincseket, import élelmiszert (amivel a melós él), benzint, semmit.

Tehát a forintot átváltják, és a több mesterséges forintot nem több valutára fogják váltani, hanem ugyanannyira, vagyis minden indokolatlanul (mögé tett érték, gdp nélkül) kibocsájtott plusz forint azonnal tiszta forintinflációt és ezen át brutális árfolyamemelkedéseket okoz.

Ez pedig, mivel az adósságaink, terheink és a kamatok nagyrésze is valutában értelmeződik, sokszorosan gyűrűzik be, végigsorolni sem érdemes, az állam is magát b@ssza át, mert a drágább valutakamatra+törlesztésre azonnal számszakilag több forintot kellene fizetnie...

Plusz a lakossági és egyéb (pl önkormányzati, intézményi, stb) hitelek, ugyanez..

Végigmodnani sem érdemes, mekkora állatság ez az egész "nyomtassunk pénzt" elképzelés.

Egy kamu, amivel ideig óráig el lehet hitetni mindekivel, hogy jobban megy a szekér, mert nagyobb számokat jelent és látszólag jobb bevételt a felpörgetett infláció, csakhogy nagyon hamar eljön az a pont, hogy az egész elszabadul és ránkomlik a francba (államcsőd).

Pl mert igen hamar eljön az a pont, amikor az állam képtelen a fénysebességgel romló pénzhez képest elég gyorsan emelni az őt működtető és szolgáló rétegek javadalmazását (hivatalnok, tanár, orvos, katona, rendőr) viszotn emezek a megállapitott 3fabatkájukért már nem kapnak a boltban semmit.

zobod 2013.02.26. 21:11:36

A mennyiségi lazítás nem pénznyomtatás, a Kossuth bankótól még odébb vagyunk. Eszközvásárlás áll szemben a kibocsátott pénzzel, az MNB mérlege bővül. A QE célja a hozamok további lenyomása lehet leginkább, hosszú időtávon is, már ha eltekintünk a szolíd adósság monetizálás eshetőségétől. Ha elgurul a gyógyszer, akkor persze lehet belőle ismét megugró infláció, és beszakadó árfolyam.

Egyébként szerintem is az lenne a helyes, ha a költségvetés a csak egy szereplője lenne a tőkepiacnak a sok közül, a pénzpolitika pedig tojna a költségvetés igényeire, autonóm, szuverén hatóságként járna el kizárólag árstabilitási célokkal. A rendszer így működne jól hosszútávon. De ilyen persze sehol nincsen, a rövidtávú rögtönzésekben utazó politika sosem tud ellenállni annak, hogy ezt a gigászi pénztengert hatalmi szóval uralma alá gyűrje. Sehol. A "monetizing the debt" közismert fogalom...

Martian (törölt) 2013.02.26. 21:21:26

@tükörfúró: ez végletes érvelés... ha valaki görcsösen húzza a magassági kormányt, biztosan át fog esni a repülő. De attól még létezik egy emelkedéshez szükséges egészséges mérték.

Ha pedig e tekintetben nem lehet bízni a kormányokban, akkor viszont a hitelfelvételtől is el kell tiltani őket!

marco74 2013.02.26. 21:24:58

Egy dolgot felejt el a poszt, azt hogy mivel nyílt piac van az Amerikában, Brittaniában és Japánban nyomtatott pénz potenciálisan növeli az energiahordozók és az élelmiszerek árát, amit a magyar vevő is megfizet. A pénznyomtatás annak jó, aki a pénzt nyomtatja, mert a piacon lévő áruból, ami nem változott többet tudnak vásárolni. Ezek az országok a fent említett nagyok: USA, Japán, UK, Eu. Pénznyomtatással ezen nagy országok ellen egy ilyen ország kis piaca nem tudom védekezni. A hitelminősítők kiadják az ukázt és a nagy nyugdíj alapok elkezdik magyar papírjaik eladását.
Egyébként Magyarország és Nagy-Brittania is az unió tagja, míg Magyarország nem nyomtathat, addig az angol jegybank dögivel szórja a pénzt a piacokra. A brittek és az Usa már a válság első évében elkezdte a pénznyomtatást! Orbán megvárta 2011 novemberét, amikor az 'anyaországunk' az Európai Központ Bank is elkezdte és nagy nyomás alá helyezte Simort, ez az időszak, amikor a nyugati 'szabad' sajtó azzal vádolta Orbánt, hogy a nemzeti bank függetlenségére tör.
A pénznyomtatás valóban kockázatás. A probléma nem is ez, hanem az, hogy a kis országok fizetik meg az infláción keresztül a nagy országok pénznyomtatását!

mrZ (törölt) 2013.02.26. 21:35:09

>>Már pedig a kereskedő, iparos stb. egy olyan állat, amelyik addig
>> emeli az árat, ameddig csak tudja, anélkül, hogy az visszaütne rá.
Már pedig az mnb olyan állat amelyik addig emeli a kamatot ameddig csak tudja, anélkül, hogy az visszaütne rá. Példa rá a kilencvenes évek 20-25%-os szintje. A hibát már akkor elkövette a jegybank, azzal zsebelte ki a 80-as években megerősödött vállakozásokat. A 2000 évek elején még mindig 10% volt!!!! A mostani foglalkoztatási helyzet egyértelműen az mnb magas kamat politikájának a következménye.

marco74 2013.02.26. 21:36:38

@a katona fehérben: Magyarország, ha szimmetrikus piacok lennének (egyenlő erősségű országok), a pénznyomtatással ki tudná egyenlíteni a más országok által pénznyomtatás miatt elszenvedett veszteségét. Persze erről szó sincs, mert Magyarország politikai nyomás alatt lesz és az tökmindegy, hogy a 'szakmai bankár' Simor, aki ugrik az IMF-nek, vagy Matolcsy a jegybank elnök, mert amit Simor önként végrehajt azt a 'piacok' kikényszerítik. Egy esetben jelenthet előnyt, ha összeomlik a nemzetközi pénzügyi rendszer, és már minden mindegy, fontos lehet, hogy milyen lehetőségei vannak a kormánynak... egyébként lehet, hogy Orbán kockáztat, ahogy eddig is tette...

Megfigyelo 2013.02.26. 21:41:59

Nyugalom: Matolcsy eddig eltolta (de nagyon) a fiskális politikát, ezentúl a monetáris politikát fogja (nagyon) eltolni. A fiskális politika eltolására lesz valaki más...

Megfigyelo 2013.02.26. 21:44:25

@mrZ: Az MNB magas kamata csak futott a kormányok (különösen az Antall-kormány) által gerjesztett magas infláció után...

marco74 2013.02.26. 21:51:28

@Megfigyelo: :) Nem olvastad el figyelmesen a posztot, pedig akkor tudnád, hogy mi okozza az inflációt..:) Épp, hogy a magas jegybanki kamat, amelynek vezére akkor legalábbis még független volt, okozta az inflációt. Mindent így figyelsz meg megfigyelő:)

Ad Dio 2013.02.26. 21:53:15

@vasziljevics:

A multik és a bankok adóztatása azért nem csak "hangulatjavítás". Bár amit leírtál az a gazdasági mechanizmus nagyjából fedi a valóságot, de nem kell átesni a ló túloldalára.

Van egy adag teher, ezt kell osztogatni. A multik és a bankok is kaptak belőle. Láthatóan elbírják, azért ne féltsd őket.

A befektetések elmaradása nem egyedül a multik "büntető" lépése, hanem az egész EU általános tendenciája. Erre csak ráfejel az hogy a multi "visszavág".

A hitelezés meg azért nem csak a bankon múlik. A 2000-es évek elején a hitelezés irreálisan megnőtt. Ez 2006-08 nélkül is meghozta volna a maga korrekcióját, de így még durvábban lendült ki az inga ellentétes irányba. Sem kedv nincs hitelért folyamodni sem "szabad" bevétel/ingatlan nincs törleszteni. El kell még telnie pár évnek mire konszolidálódik a helyzet és beáll egy új egyensúly.

Megfigyelo 2013.02.26. 22:00:19

@marco74: Mintha recesszióba vitte volna az országot -- vagy tévednék? Mintha napról napra nőne az államadósság (még ha az ellenkezőjét is próbálják terjeszteni) -- vagy tévednék? (Az Államadósságkezelő Központ hivatalos adata szerint -- l. a honlapjukat -- csak december 31-e és január 31-e között 467,7 Mrd Ft-tal nőtt az államadósság -- ez a GDP 1,5%-a.) Még soka sem volt ekkora Magyarországon a munkanélküliség (legalábbis az 1929/33-as válság óta) -- vagy tévednék? Menekül Magyarországról minden épkézlább ember, maga Matolcsy szerint már félmillióan dolgoznak külföldön -- vagy tévednék? Pénzhiány miatt működésképtelenek a kórházak és egyetemek -- vagy tévednék? Néhány tízezer kőgazdag kivételével az egész magyar lakosságot legatyásították, a fogyasztás zuhan -- vagy tévednék? Csak azokat a devizahiteleseket mentették meg, akiknek nem volt erre szükségük, azokat, akiknek valóban segíteni kellett volna, a sorsukra hagyták -- vagy tévednék????

Megfigyelo 2013.02.26. 22:04:30

@marco74: A magas jegybanki kamat nem okoz inflációt, inflációt az állami túlköltekezés okoz. Ezt így vagy úgy "megfinanszíroztatták" a jegybankkal, és egyre több pénz került forgalomba. Ezt mutatják az első kommentekben meghivatkozott görbék is...

Megfigyelo 2013.02.26. 22:09:10

@Ad Dio: Nem, nem bírták el, lényegében ezért vagyunk most recessziós spirálban.

Ad Dio 2013.02.26. 22:18:22

@Megfigyelo:

Nem. Nem ezért. Talán ennek is van némi hatása rá, de messze nem ezért.

A legnagyobb baj a belső fogyasztás leállása, ami a korábbi időszak túlhitelezésének következménye.

Jelentős probléma a tervezhetetlen gazdasági környezet, a bizalomvesztés.

Szintén a kormány hibája az, hogy sokkal több konfliktust vállal mint szabadna/kellene. a kommunikáció teljesen feleslegesen támadó.

Emellett a külföldi befektető körök/hitelminősítők sem állnak hozzánk jól. Ez aféle rókafogta csuka dolog.

Az EU a valós eredményeinken is fintorog.

Az elmúlt kormányok téves döntései mentén elszaladt az adósságráta, így a mozgástér szűk, a puszta "nem csődbemenetel" is hatalmas erőforrásokat köt le.

Mindezek eredőjeképp alakul ki a recesszió. Ami remélhetőleg nem spirál, hanem csak egy beszakadás.

vasziljevics 2013.02.26. 22:24:08

@Ad Dio: nézd, ma Magyarországon bankot működtetni évek óta veszteséges - ebből a szempontból tökmindegy, hogy előtte évekig nyereséges volt, mert az a pénz már rég máshol van, tehát most nyúlkálni érte veszett fejsze nyele - és csak folyamatos, az anyabankoktól érkező tőkepótlással bírnak lábon maradni. én azért erre nem mondanám, hogy "elbírják, ne féltsd őket."

persze az anyacég nem fogja azonnal eldobni az összes itteni beruházását 1-2 év után, amibe ki tudja mennyi lóvét fektetett korábban, csak azért, mert a balfasz kormány nem talál jobb módot a költségvetés lyukainak a betömködésére a bankok szénné adóztatásánál.

persze nem az egyetlen dolog, ami visszahúzza az országot most (abból nagyon is sok van), de ilyen környezetben még gazdasági növekedést is... hallucinálni (nem tudok jobb szót Matolcsyra), az azért már elég meredek.

marco74 2013.02.26. 22:58:35

@Megfigyelo: De hát ha független a jegybank az Usa-ban, meg Nagy-Britaniában ahol nincs ilyen csúnya diktatúra, mint itt hogy lehet ez? :) Nem ezért 'függetlenek'! :)

marco74 2013.02.26. 23:05:42

@Megfigyelo: Recesszióba vitte? Dehát az eurózóna is recesszióban. Az USA-nak is az utolsó 2012 negyedéve recessziós volt. Pedig csak egy kicsit vágtak vissza a költségvetésen, nem -3-nál voltak, mint Matolcsyék, hanem több, mint a duplájánál.
Persze, hogy nőtt, de csak GDP arányosan. Nomnállisan csökkent.
Persze Matolcsy adósította el Magyarországot. Ő vezette be azt az adórendszert, amely kb félmillió emberre rakta a személyi jövedelem terheket.:) A lakosság már azelőtt is hitelből fogyasztott, amikor viszont a hitelt vissza kell fizetni, akkor meg csökken a fogyasztás.
Várj most jut eszembe még is Matolcsy tehet mindenről 2010 előtt kánaán (svájci frank hitelből) volt, csak jött a csúnya Matolcsy.

marco74 2013.02.26. 23:06:23

javítás:
jövedelemadó terheket

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.26. 23:13:05

@zobod:

a mennyiségi lazítás 100%-ban pénznyomtatás

1913 óta a FED mérlege több mint a TÍZEZERSZERESÉRE nőtt

ezt tekintetbe véve teljesen egyértelmű az alábbi:

SEMMILYEN "exit" stratégia nem lesz

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.26. 23:14:32

@zobod:

a mennyiségi lazításhoz pakold még hozzá a minőségi lazítást is 1913-ban a FED lényegében aranyraktárként indult, ma meg leginkább toxikus papírok vannak abban a hű-de-nagy mérlegben...

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.26. 23:16:23

@zobod:

Guest Post: Charting The Federal Reserve's Assets - 1915-2012
www.zerohedge.com/news/guest-post-charting-federal-reserves-assets-1915-2012

ez bizony PÉNZNYOMTATÁS...

mrZ (törölt) 2013.02.26. 23:21:59

@Megfigyelo:
Figyelj ide te nagyon hülye, tőled idézek:
>>Kétségtelen, hogy Járai a "minél rosszabb, annál jobb" elv
>>alapján tartotta magasan a kamatokat a Gyurcsány kormány
>> ideján. Ettől lett irreálisan erős a forint (140 körüli dollár!) amibe
>> belebukott a még megmaradt magyar ipar jelentős része.
Gondolod hogy járai volt az egyetlen mindenben kooperáló mnb elnök?

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.26. 23:23:57

@zobod:

érdekes lenne látni hasonló grafikonokat az MNB "teljesítményéről is...

az ún. "közgazdász" társadalomban uralkodó nihilt talán azzal lehetne a legjobban jellemezni, hogy kis hazánkban jóformán senki sem foglalkozik ilyen "történelmi" kérdésekkel...

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.26. 23:28:46

@vasziljevics:

az emberek döntő többségének az lett volna a jó, ha 2008-ban egész ócska rendszer úgy dől össze ahogy van...

ideje lenne befejezni a modern bank-kollektivizmust...

Ad Dio 2013.02.27. 06:43:18

@vasziljevics:

És szerinted a bankszektor a bankadó miatt veszteséges? Azért ezt magad sem gondolod komolyan. Ez is rátesz persze egy lapáttal, de ez csak hab a tortán. A veszteségességüket nagyobb részt a saját hibájuk okozta. Az hogy rosszul, helyeztek ki hiteleket és most nem tudják beszedni. Túlhiteleztek egy rahedli embert. Az elmúlt pár évben soha nem látott mértékben nőtt meg a nem fizető hitelek aránya. Ez bankok nagy baja, csak erről nem beszélnek - érthető okokból.

De én még mindig azt mondom, hogy nem kell félteni őket. Az egyenlegük javul. Pár év és ismét boldog nyereségnek örvendhetnek (mellesleg ma sem minden bank veszteséges Magyarországon, maximum az elvárt nyereséghez képest rosszabb a profit).

Pár év és beáll egy új egyensúly. A hitelek egy része lepereg, a vállalhatatlan szerződések megszűnnek. Kimutatható módon gyarapodni látszik a lakosság megtakarítása. Ez ha megnyugszik a világ, és az emberekbe ismét visszatér a "bátorság", vásárlókedvet fog generálni.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.02.28. 07:26:39

@marco74:
A jegybanki alapkamat emelése nem növeli, hanem csökkenti az inflációt. A magas alapkamat ugyanis arra ösztönzi a bankokat, hogy csökkentsék a gazdaságban keringő pénz mennyiségét.
A jegybank nem akar mindenáron magas alapkamatot, mert egyrészről az ő célja a 3%-s infláció elérése, másrészről a magas alapkamat neki kiadás. Ő ezt a kamatot fizeti azután a pénz után, amit a bankok nála tartanak.
Az amerikai pénznyomtatás nekünk nem kerül pénzbe, mert ha a dollár leértékelődik, akkor az a forinthoz képest is leértékelődik.

Csaba222 2013.02.28. 22:57:50

@Lord_Valdez:
Az amerikai pénznyomtatás nekünk nem kerül pénzbe, mert ha a dollár leértékelődik, akkor az a forinthoz képest is leértékelődik.

De kényszerít.
Mivel pl a magyar szög ára felmegy a magyar szög gyártó munkás bére is többet fog érni, de nincs mögötte valós teljesítmény, nem lett hatékonyabb a gyártás, nem lett hatékonyabb a magyar államapparátus. Egyszerűen "olcsóbb" lett az amerikai szög a magyar szöggyár meg bezárhat.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.03.01. 19:44:06

@Csaba222:
So-so. Nem a magyar szög ára megy fel, hanem az amerikaié csökken. Ez természetesen valóban versenyhelyzet, de azért mégsem ugyanaz, minthogy nekünk pénzbe kerül.
És ez nem csak szómágia, de fontos különbség. Ha a magyar szög ára menne fel, akkor mindenkivel szemben versenyhátrányba kerülnénk, nem csak az amerikaival szemben.

debt crisis (törölt) 2013.03.01. 23:28:12

@Lord_Valdez:

"Az amerikai pénznyomtatás nekünk nem kerül pénzbe, mert ha a dollár leértékelődik, akkor az a forinthoz képest is leértékelődik."

mintha a forint mögött is leginkább USD lenne hiszen a jegybanki tartalék leginkább ebből áll...

+ talán nem véletlenül robbantak vissza néhány év alatt a nyersanyagárak a válság előtti extrém magas szintre...

és bizony ennek köszönhetően nálunk is szárnyalnak az árak...

debt crisis (törölt) 2013.03.01. 23:29:51

@Lord_Valdez:

és a 70-es években tetőző USD-nyomtatást végül néhány év múlva nagyon megszívta a periféria...

Latin American debt crisis
en.wikipedia.org/wiki/Latin_American_debt_crisis

debt crisis (törölt) 2013.03.01. 23:36:38

@Csaba222:

hogy miket nem mondasz:)

amerikai szöggyár?

az USA pénznyomda áldásos működésének köszönhetően döbbenetes mértékben dezindusztrializálódott az USA

ajánlom az alábbi tanulságos filmet Detroit-ról, az USA autógyártás - egykori - fellegváráról...

Detroit is an Abandoned City, Detroit is gone, The Death of Detroit
www.youtube.com/watch?v=yDoi9UYHn-M

ez se rossz...

Detroit in Ruins
www.youtube.com/watch?v=iTxeCkUiHhs

debt crisis (törölt) 2013.03.01. 23:39:34

@Csaba222:

apropó

Detroit tegnap csődbe ment...

Detroit To Be Taken Over By The State
www.zerohedge.com/news/2013-02-28/detroit-be-taken-over-state

no ennyit a vakító amerikai iparról, ill. a pénznyomtatás "gazdaságélénkítő" hatásairól...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.03.02. 08:54:23

@debt crisis:
Azért ez nem ilyen egyszerű.
A devizatartalék része az valóban szivatás. Az bizony nálunk okoz inflációt.
A nyersanyagárak visszaesése pedig igencsak természetes, amikor a kereslet visszaesik.
A Latin-amerikai adósságválságot szintén nem lehet egyszerűen az amerikai pénznyomtatásra fogni. Ott a válság pont az ellenkezője történt. A probléma az volt, hogy dollárban tartoztak és a dollár felértékelődött a saját pénzükhöz képest. Ha az amcsik el kezdenek dollárt nyomtatni, az a dollárban tartozóknak speciel pont jó.

debt crisis (törölt) 2013.03.02. 12:13:14

@Lord_Valdez:

hát persze, hogy nem ilyen egyszerű, hiszen itt nem pusztán versenyző leértékelésről (competitive devaluation), vagy más néven valutaháborúról (currency war)

en.wikipedia.org/wiki/Currency_war

van szó

hanem a number 1 tartalékvaluta, a nagybetűs világpénz leértékeléséről, arról, amely a FED körül kialakult monetáris birodalom középpontjában áll...

en.wikipedia.org/wiki/Petrodollar

en.wikipedia.org/wiki/Petrodollar_recycling

en.wikipedia.org/wiki/Petrodollar_warfare

en.wikipedia.org/wiki/Monetary_hegemony

debt crisis (törölt) 2013.03.02. 12:19:33

@Csaba222:

az USD tartalékvaluta stratégia lényegében évtizedek óta szimbiózisban él az ún. ázsiai merkantilista stratégiával

www.gordontlong.com/Articles/art-2011-05-vc.htm

emiatt tud az USA évtizedek óta kolosszális külkereskedelmi hiányt/államháztartási deficitet futtatni ill. brutális pénzinfláció mellett élni

az árinflációt lényegében az ipari telepítés KITELEPÍTÉSÉVEL tartották féken...

az USA feldolgozóipari kapacitások meghatározó része már harmadik világba van kitelepítve, onnan importálják vissza cuccokat

debt crisis (törölt) 2013.03.02. 12:48:33

@Csaba222:

újabb klip az USA tartalékvaluta stratégia USA középosztállyal kapcsolatban kifejtett "áldásos" hatásáról...

World's Biggest GHETTO !!!!!
www.youtube.com/watch?v=SWEdjiEJg0U

debt crisis (törölt) 2013.03.02. 13:05:37

@debt crisis:

az árinflációt lényegében az ipari TERMELÉS KITELEPÍTÉSÉVEL tartották féken...

The US Dollar, the Trade Deficit, and Deindustrialization
www.capital-flow-analysis.com/investment-tutorial/lesson_19b.html

kbfkbfkbf 2013.03.17. 12:47:32

Lord Valdez

Ilyen széleskörű ismeretekkel vállalhatnál online futball-pénzügy-ezotéria tanácsadást is. :)
Amikor a hitelezéssel teremtett pénzkínálat szűkül, azaz szigorúbban hiteleznek a bankok és kevésbé vágynak hitel után az ügyfelek, olyankor kifejezetten ajánlatos a jegybankra támaszkodni.
Erre szemléletes a japán példa: Hosszú ideig verbálisan próbálták leértékelni a jent, de a gyakorlatban már a szükségesnél csekélyebb összegű programokat valósítottak csak meg. Pár hónapja ez szerencsére megváltozott, így elképzelhető hogy végre monetáris szempontból helyre rázódik Japán.
A hitelezés beindulásával párhuzamosan értelemszerűen nem a kamatokat kell majd először emelniük, hanem a jegybank mérlegét visszahúzni.
Tömören annyi a lényeg, hogy infláció esetén a jegybank ugyanúgy ellenpólusként kell viselkedjen, mint defláció esetén.
Sajnos mindkét esetben meg kell őriznie az áhított pénzügyi egyensúlyt, bármilyen csábítóan hangzik is, hogy kizárólag csak az infláció allen harcoljunk, ez csak a harctér egyik fele...

Magyarországról annyit, hogy helyzetünk elég speciális, itt már egy ideje az árfolyamra kell lőni, és korlátozott a mozgástér, ezért féltek sokan már a kamatcsökkentésektől is.
süti beállítások módosítása