Sokan sértve érzik magukat a magyar ugar emlegetésétől. Ez azért van, mert nem értik a mondanivalóját. Azt hiszik, hogy itt most valami lesajnálás van, pedig nem. Sokkal rosszabb: kritika. Kőkemény kritika.
Tegyük fel, hogy te egy amcsi milliárdos vagy. Úgy gondolod, hogy jó ötlet lenne egysínű vasutat építeni München, Becs, Győr, Budapest, Debrecen stb. útvonalon.
Az egysínű vasút nagyon korszerű dolog. A megépítése drága ugyan, de sokkal olcsóbb az üzemeltetése, mint a hagyományos vasúté. Emellett nem zavarja felszíni közlekedést, nagyobb sebességeket is el lehet érni vele és még biztonságosabb is.
Nos, neki fogsz az építésnek. Németországban beszerzed az engedélyeket, talán meg állami támogatást is kapsz. Ausztriában már nem menne ilyen simán. Ott már a helyi politikusok szítanának elégedetlenséget, a nép morogna, és még korrupciós botrányok is előfordulhatnak (némi kenőpénzre is szükség lehet), de ennek ellenére valószínűleg súlyosabb gond nélkül felépítened a szakaszt pár hónap csúszással.
Aztán eljössz Magyarországra és már az első önkormányzat elkezd zsarolni, hogy vagy építesz egy állomást náluk, vagy nem viheted ott át. Az oszlopokhoz szükséges földterületek bár nem nagyok, de rejtélyes módon az önkormányzati képviselők tulajdonában vannak és még rejtélyesebb módon nem rég kerültek oda. Szerencsére pont eladók, csak épp a piaci ár háromszorosáért.
Arra is számítanod kell, hogy a szükséges engedélyek beszerzése évekig fog húzódni. A vasúti hivatal közli hogy nincsenek ismeretei az egysínű vasutakkal kapcsolatban, ezért elmennek külföldi tanulmányútra. Nem is számítasz rá, de bejelentkezik a katasztrófavédelem, a munkaügy, az adóhivatal és még ki tudja, hogy kicsoda. Ha eddig nem kötötted fel magad, akkor beérsz Budapestre. Itt féltucat önkormányzat küzd majd azért, hogy a sín ne rajtuk keresztül menjen, de az állomás azért ott legyen. A lakók aláírásokat fognak gyűjteni a zaj miatt, ezért zajvédőfalat is fel kell majd húznod.
Ez az egész hajcihő kellemesen megemeli a már amúgy is horribilis beruházási költségeket. Szerencsére akadni fog pár segítőkész hivatalnok, illetve helyi potentát, aki hajlandó meggyorsítani az ügyintézést némi ellenszolgáltatásért cserébe.
A kormány ki fogja kötni, hogy csak az általa kijelölt alvállalkozók építhetik, közmunkásokkal. Hiába is erőlködsz azon, hogy semmi tapasztalatuk az ilyen építmények terén. A Vegyépszer autópályai is milyen szuperek lettek, nem?
Végül nekikezdesz a tényleges építkezésnek. A régészeti feltárás során találsz egy cserépdarabot és hónapokra lezárják a területet, de a munkát nem kezdik meg, mert nincs rá pénz. Azt előbb ki kell kalapoznia a múzeumnak. Aztán amikor a régészek végeztek, előkerül pár környezetvédő, aki az oszlopok árnyéka miatt nem növekedő növények miatt kezd aggódni. Miután őket leszerelted, lesznek páran, akik elkezdenek aggódni a tájképért. Kiharcolják, hogy változtasd meg az útvonalat. Ha azt hiszed most, hogy á, biztos csak túlzok. Nézd csak meg az M0-s körgyűrű dicsőséges történetét!
A dolgot még tovább komplikálja, hogy az al-alvállalkozók rendszeresen beszüntetik a munkát, mert nem kapják meg a pénzüket. Őket kifizeted zsebből és pereled a közvetlen alvállalkozóidat.
Aztán mikor már ezt is kiheverted valahogy és már kezd összeállni a pálya, akkor feltűnnek pártok, akik amiatt kezdenek el aggódni, hogy elviszed az utasokat a MÁV vonalairól. Ezért fizetned kell majd hozzájárulást a MÁV fenntartásának költségeihez.
Majd szépen eljönnek a választások és előkerül, hogy külföldi vagy, tehát kiviszed a profitot, ezért különadót vetnek ki rád. Valójában csak a kormány akarta javítani az újraválasztási esélyeit, de ez nem igazán vigasztal.
A választás után kiderül, hogy az előző kormány által beígért csodák nem valósíthatóak meg, ezért kivetnek rád egy kis különadót, hogy befoltozzák a lyukakat a költségvetésben. Emellett, mivel megígérték, hogy olcsó lesz a jegy, rád kényszerítenek egy tarifát is.
A végén ott fogsz állni, hogy van egy félkész vasúti pályád több éves csúszással, amiről nem várható, hogy valaha is behozza az árát. És hálát adsz az égnek, hogy Ukrajnáig nem jutottál el.
Na, ezt jelenti a magyar ugar. Nem azt, hogy tahók vagyunk, hanem minden előremutató szándékot ellehetetlenítünk a rövidlátó önzésünkkel. (Még mindig nem hiszed el? Nézd meg, amikor a villamos megáll, hogy a vezető átállítsa a váltót. Elkezdenek leugrálni az emberek és nem tud újra elindulni.)
Erre írta Ady, hogy a gaz lehúz. Ha megpróbálsz jobb lenni, mint mások, akkor visszahúznak azok, akik érdekeltek a jelenlegi helyzet fenntartásában. Nyilvánvaló, hogy egy lassú és drága vasút nem érdeke az országnak se, de meg fogják akadályozni, hogy gyorsabb és olcsóbb legyél, mert rövidtávon az államnak több hasznot hoz, ha nem válik munkanélkülivé a sok vasutasa.
Bátor embereknek ajánlom még Ady Endre Menjünk vissza Ázsiába című publikációját 1902-ből....